Приказка за класическата музика и един симфоничен оркестър с Мирослав Чакърян

0

Приказката, която разказва Мирослав Чакърян е съвременна, тя все още няма ясен край, но има начало:

2013-09-01-22-22-19[dropcap style=”flat”]М[/dropcap]иро е син на музикант. Когато баща му е първа виола в Симфоничния оркестър на БНР, той  – 6 годишен, започва уроци по цигулка при известната българска цигуларка Райна Манолова. На 9-годишна възраст е първата му изява пред публика с концерти от Вивалди и Бах. Завършва НМУ – София „Л.Пипков”, а през съудентските си години в Националната музикална академия „проф. П.Владигеров” (от класовете на  проф. Боян Лечев и проф. Йосиф Радионов) печели и няколко награди. През 1991г., току-що завършил висшето си образование, след прослушване от над 40 явили се е единственият одобрен и заминава за Южна Африка. Там е концерт-майстор, водач на първите цигулки на Камерния оркестър в Бофутцвана, като изнасят концерти и в съседните африкански страни, солист е и на техни симфонични състави. От 1994 г. с конкурс е назначен за член в Националния симфоничен оркестър на Южна Африка, а за помощник-концертмайстор – през 1995г., като е солист на много от концертите и записите.

Жребият е хвърлен – в страна колкото известна, толкова динамична, непозната и екзотична, страна впечатляваща чужденеца със своите природни красоти и забележителности, пещери, с неизчерпаеми източници и износ на суровини от злато, диаманти и редки метали, предпоставка за изграждането не само на значителна индустрия, но и за богат културно-музикален живот. В градове като Кейп Таун, Дърбан, Претория и Йоханосбург са създадени симфонични оркести, опера и балет с музикален живот.

През 2000 г. Националното радио на Южноафриканската република спира субсидирането на Националния симфоничен оркестър NSO of South Africa и той замира. Но не напълно – повечето от разпуснатите музиканти решават да продължат делото си и основават Филхармоничен оркестър на Йоханесбург –  JPO, Мирослав е един от тях.

fb_img_1441345739497

През 2002 и 2006 г. са гости на МФ „Софийски музикални седмици” с проф. Йосиф Радионов. Получават благодарност от Южноафриканското посолство заради изпълнението от концертната програма на творби от южноафрикански композитори.

„Събрахме се около 70 човека, в зависимост от концертната програма в Симфоничния оркестър на Йоханесбург. Канихме гост-диригенти и гост-солисти – американски, европейски, от цял свят с осигурени хотел, пътни и възнаграждения, като звездите с международна известност Пламена Мангова (пиано) и Светлин Русев (цигулка) се оказа, че свириха на благотворителни начала.”

В началото – през май 2000 г. всичко изглеждало изключително трудно. Четири сезона успяват да устоят с корпоративни спонсорства, индивидуални дарения и продажба на билети. Независимо от финансовите затруднения през 2004г. Филхармоничият оркестър на Йоханесбург изпълнява световна премиераследва Концерт за цигулка на Самюел Колридж-Тейлър / Samuel Coleridge-Taylor/ „африканският Малер”, солист Мирослав Чакърян. „Възстановяват” ресурсите си със запис и излъчване, поръчват и изпълняват, записват и излъчват световната премиера на „Портрет на Мандела”, по повод 10-годишнината на демокрацията в РЮА, участие взимат и в инициативата Световен ден на СПИН.

С активното участие на Мирослав Чакърян е създадена строга организация при демократични условия. Подборът на гост-диригентите и гостуващите солисти се потвърждава чрез тайно гласуване. Ласкавите отзиви в пресата на ЮАР в изданията Star, Beeld, Citizen са за професионалните успехи на оркестъра, задълбоченото интерпретиране на музикалните творби на най-големите световни композитори.

–  Отначало Съвет от всички водачи на групи решаваха избора на концертна програма, – разказва Миро Чакърян – на солистите и диригентите, а музикантите от целия оркестър имат власт да решават кой ще продължи да работи, ще е с дейност в оркестъра.

Средствата набирахме 4 сезона от спонсори, държавна субсидия, от банки за концерти 6 седмици, с концерти в сряда, четвъртък, често събота и неделя. Средства се набираха и от абонаменти – имахме 1000 абоната. От 2007 година, с избирането на нов мениджър –  член на оркестъра, завършил Royal School of Music, Business School на Университета в Йоханесбург, а след това и арт, музикална администрация в Henley University условията се подобриха. Той успя да установи по-тесни връзки с Министъра на културата и с реч пред  Парламента успя да убеди Парламента и Министъра на културата за финансиране на Филхармоничния оркестър на Йоханесбург. Дейността на оркестъра достигна до записи и други отделни постижения, с регулярна дейност и постоянна заетост с позиции на членовете. Всеки се яви на изпит, даже и аз, същата вечер преди да замина за България, тъй като моят баща беше починал и оркестърът не можеше да чака един месец за изпита ми. Моята позиция се потвърди и възнаграждението беше постоянна заплата. Широката ни концертна дейност беше със солисти от рода на Джошуа Бел, Пинкас Цукерман, проф. Йосиф Радионов, с възторжени отзиви в авторитетната преса в ЮАР за  диригенти- гости като  Емил Табаков, Мартин Пантелеев и др., с композитори като Малер, Шостакович, Прокофиев. Паралелно с концертите участвахме в спектаклите на Балета на Йоханесбург и Опера  Африка, като те намираха субсидиране. На година бяха около 150 участия в Linder Auditorium, Йоханесбург, в the ZK Matthews Hall, UNISA, Pretoria, ЮАР.

Мирослав Чакърян посвещава голяма част от дейността си на създаването на Академия за усъвършенстване на млади оркестрови таланти, след завършване на музикалното им образование. От 2008 г. над 40 учащи са част от 4-годишния курс на The JPO Academy. В последствие често са на концерти на различни светоноизвестни музиканти, а най-успешните кандидатстват за място в JPO, за да го направят истински представител на южноафрикански оркестър!

Създадохме Академия за развитие на млади оркестрови музиканти. –  споделя Миро Чакърян – Постъпваха в този курс за добиване на оркестрово майсторство, след като завършат музикалното си образование, за да продължат кариерата като оркестранти. Целта е да влезят в този оркестър, да се развиват, за обучение на т.нар. „лишени от благата на цивилизованото общество”. Младежки оркестър беше като паралелен. Концертите им са изява на развитието на тези музиканти, които в последствие ще попълнят Симфоничния оркестър на Йоханесбург, като субсидите са от Регионалния отдел за изкуства и култура към Националния съвет за изкуства.

През 2009 г. Националната лотария – National Lottery Distribution Trust Fund обръща внимание на оркестъра JPO и го награждава за три години.

Още през 2007 г. JPO е редовен оркестър с годишни договори и постоянни музиканти. JPO изнася концерт на встъпването в длъжност на президента Якоб Зума през 2009 г., предоставя записи за откриването и закривантео на Конфедарационната купа на ФИФА, а през 2010 г. JPO е поканен отново да предостави записи за церемониите на откриването и закриването на Световата купа на ФИФА. През 2011 г. JPO сътрудничи с Die Antwoord на Южноафриканските музикални награди. Заедно със симфоничните концерти JPO участва в поп концерти, на спектаклите на Опера Африка на „Травиата”, „Бохеми”, с „Кармина Бурана” на тържеството на немското правителство на 10-годишнината на демокрацията в Южна Африка, „Реквием” от Форе, „Сватбата на Фигаро” в Националния театър в Претория, както и в телевизионни реклами на Standard Bank and Old Mutual.

Но в края на 2012 г. JPO е с нова финансова криза, която почти го довела до ликвидация. През 2013 г. оркестърът прави организационни промени и се справя за следващите два сезона с още една награда от Националната лотария. Това дава възможност на JPO да продължи с няколко хорови общества и участия на фестивали, изнася концерти през 2013 г. в Teatro at Montecasino, изпълнява световната премиера на „Credo – A Musical testament to the Freedom Charter” at UNISA, на премиерата на филма  “Long Walk To Freedom” в Йоханесбург и участва на откриването на  Nedbank Golf Challenge at Sun City. Заедно с традиционните си концерти от Симфоничните сезони през 2014 г. JPO изнася концерти в Miracle Drive event in Sandton,  Хоровият конкурс „The Melting Pot”  в Mpumalanga, акомпанира на хип-хоп артист Nas в Castle Lite Extra Cold Concert в Centurion. Оркестърът пътува на първото си турне до Азърбайджан за 6 концерта апрез м. юли с възторжени аплодисменти на Международния музикален фестивал Габала. И на 15-ата си годишнина музикантите от JPO продължават да изнасят седмичните концерти със страст и заангажираност към високото изпълнителско майсторство независимо от всички трудности.

Покрай затруднението музикантите от една година са се обърнали към своята публика за създаване на фонд:

„JPO е компания с идеална цел и се придържа към високите стандарти на корпоративно управление, действа по финансово отговорен начин. JPO и след разговорите с кредиторите за финансова задлъжнялост през 2004г. продължава да раздава обещаните снабдявания и осигуряване на публиката с музикални концерти от световна класа от южноафрикански таланти и каймака от международни солисти и диригенти.

Да се съхранят изкуствата живи винаги е било трудна задача, най-вече в днешния икономически климат, се превърна в изключителна трудност. Но заради любовта към музиката ние продължаваме. Ние бяхме късметлии, че Националната лотария и Отделът за изкуства и култура поддържат ценността на изкуствата в нашата страна. През 2015 след дружеска спогодба с кредиторите за бизнес спасяване JPO оформи стратегическо съглашение с KZN Philharmonic Orchestra. Това е стойностно отношение за развитието и продължаването на изпълнението на оркестрова музика в Южна Африка. Двата борда ще обединят сили за да осигурят дългосрочно  подкрепа на оркестрите в Gauteng и  KwaZuluNatal.

JPO е уважаван като най-добрият оркестър в Африка. Ние полагаме усилие, стремим се да продължим чрез фондове за запазим нашата музика и концертния културен климат. Ние се нуждаем да продължаваме да се грижим музиката да е „включена” – „on”, тъй като е интегрална част, съставна част от културния микс на Йоханесбург. JPO е оркестър за предихание, стремеж за свирене, изпълнение, създаващ удоволствие, образование и занятие, занимание. Ние сме нетърпеливи да доставим изключителна музика и най-отбрани симфонични концерти.”

Като доказателство за нестихващия си ентусиазъм към изпълнителското изкуство Миро Чакърян отговаря на въпросите ми:

БС: Дали като живеете и творите вече 25 години в друга страна, изучаването ѝ замества турнетата в други страни?

МЧ: Не… Но Южна Африка е доста отдалечена от Европа, Америка, Япония. Пътуването на голям оркестър е доста скъпо. Пътуваме доста в страната.

БС: От значение ли е, че съпругата Ви свири в същия оркестър, в който и Вие и то като концертмайстор?

МЧ: Не. В никакъв случай, нещо повече, тя е и водачка на челите, така че седим един срещу друг! Мисля, че това е хубав вариант, защото работата никога не се обсъжда в къщи!

БС: Какъв репертоар предпочитате?

МЧ: Всякакъв. Нямам време да мисля. Но ако ми остане време в къщи сам на тъмно – Малер симфонии, Бах Матеус Пасион, някой от реквиемите, също обичам Пучини…

БС: Свирите ли творби от композитори от ХХ век и по-съвременни и изпълнявате ли творби от български композитори?

МЧ: Свирим доста съвременна музика и от южно-африкански композитори. Има някои чудесни произведения! Включваме ги във всеки сезон. Български, за съжаление, не съм свирил от 25 години, просто няма къде…

БС: Каква е дейността Ви в камерната музика и като концерти и репертоар, а и сътрудничество?

МЧ: Свиря много камерна музика и имам участия в почти всички фестивали. Много ми харесва Дуо цигулка и арфа. (в youtube има някои изъплнения – Johannesburg Harp trio). Също и пиано-трио.

БС: Какво бихте споделил с колегите си от родната страна, а и от други страни?

МЧ: Борбата за съхранение на чистата класическа музика е безмилостно жестока и епична… Но хубавото е повече! Обичайте хубавата музика!

Боряна Статкова

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here