Апокалипсис сега или винаги, Николай Майсторов, СГХГ, 20.03. – 20.04.2014

0

По „Откровението“ на Свети Йоан. Библията. Новият завет, 1993-2013г – живопис, графика, рисунки

Николай Майсторов е сред ярките имена в съвременното  българско изкуство, с индивидуален и запомнящ се стил. В творчеството му се усеща острота и експресивност, пропита от силна емоционалност, вътрешно въздействие и внушение, към които няма как зрителят да остане безразличен.

Настоящата изложба в СГХГ е свързана с библейската темата за откровението или пророчеството на Свети Йоан Богослов за „онова, което има да стане скоро“. Представеният цикъл „Апокалипсис сега или винаги“  включва над 100 творби – живопис, графика и рисунки, създадени в периода 1993-2013г, обособени хронологично. Всеки  период се състои от 22 произведения, точно колкото са и главите в „Откровението“, с изключение на графичния цикъл от 2000г, включващ 23 литографии, две от които са различни варианти на тема „Конниците на съдбата“. Най-старият тематичен цикъл е от 1993-1994г и се отличава с по-контрастни и ярки цветове от следващите живописни платна, създадени през 2011-2013г. Особен интерес представляват подготвителните рисунки от 2010г към  последния живописен цикъл (2011-2013). Това е една недотам позната страна от творчеството на автора. Точно в този тип творби проличава силната емоция, завладяла художника, опитът му да улови мигновено „виденията“ си и да ги изрази по максимално експресивен начин.

Изложбата дава възможност да се проследят различните етапи от работата на автора, като едновременно с това цикълът се показва в своята цялост. Зрителят може да види как идеята преминава през рисунката към литографията и се отразява в живописта. Особеностите на различните техники носят своя специфична изразителност. Нервната линия и бързината в рисунката на молива, особената плътност при въглена, мекотата на яйчената темпера, изчистените подробности и силното внушение при литографията, експресивното съпоставяне на цветовете в живописта разкриват търсенията на художника и стремежът му да намери най-подходящия начин да въплъти идеите си.

Откриване 20 март, четвъртък, 18.00 часа.

Николай Майсторов е роден през 1943г в София.
През 1969г завършва художественото си образование във ВИИИ „Николай Павлович“- София, в специалност „Живопис“ при проф. Ненко Балкански.
Участва активно в художествения живот на страната, като твори в областта на живописта и графиката. Член на СБХ.
Занимава се с преподавателска дейност от 1972г. През 1997-1998г основава и ръководи „Ателие 19“ в София. От месец октомври 2013г е Почетен професор на НБУ, където преподава.
Сред многобройните му самостоятелни изложби са: „Картини от чекмедже“, галерия „Лоран“, София, 2013; „Графичен цикъл литография „Дон Кихот“ Сервантес/Унамуно“, галерия „Лоран“, София, 2012; Графичен цикъл литография „Песен на песните“. Соломон, галерия „Пролет“, Бургас, 2012; „Рисунки по 100-те любовни сонети на Пабло Неруда“, Галерия „Възраждане“, Пловдив, 2012; „Сътворение по І-ва книга Битие – Библия, Стария завет“, Галерия „Шипка“ 6, СБХ, София, 2009; Живопис, Национална художествена галерия, София, 2003; графики, галерия „Възраждане“, Пловдив, 2002; Живопис, Софийска градска художествена галерия, 1998; живопис, CBK GSA galerie Hilversum, Холандия, 2011; графики, Cité des Arts, Париж, Франция, 1998; графики, Градският театър в Дюселдорф, Германия, 1992 и други.
Сред многобройните отличия на автора са: Националната награда за живопис „Захари Зограф“ (2005); „Златно перо“, годишна награда за култура на “Classic FM” радио (2003); Награда на фондация „Св. Св. Кирил и Методий“ от Единадесето международно биенале на графиката „Варна `01“ (2001); Почетна грамота от Министерство на културата на България за принос към българската култура (1998); Награда за „живопис“ от Международно триенале на живописта „София 96“; Голямата награда за годишна изложба на СБХ (1996); Награда за графика от Международно  биенале на хумора и сатирата, Габрово (1987); Голямата награда за живопис „Владимир Димитров-Майстора“, СБХ (1986); Наградата на „Критиката“ за живопис, СБХ (1984).

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here