В края на август, съвместни българо-китайски изложби с творби на млади художници и техните преподаватели, вдъхновени от нематериалното културно наследство на Китай и България „Пресичане на планини и мopeта 2025“, от една страна, и съпътстваща изложба, от друга страна – „Дърво · Лодка , съвременна тушова живопис от Чжу Дзянпу“, бяха открити в Съюза на българските художници в София. Изложбите представят над 80 произведения на изкуството на млади творци и преподаватели от двете държави. На събитието присъстваха Долорес Дилова, член на Изпълнителното бюро на СБХ, Димитър Москов, председател на Китайско-европейската асоциация за култура, образование, спорт и инвестиции, г-н Вихрони Попнеделев, Арт студио „ Вихрони“, кураторът на изложбата г-жа ДжесХуанг, представители на посолството на Китайската Народна Република в България, художници от България и Китай .
Събитието бе организирано от Китайско-европейската асоциация за култура, образование, спорт и инвестиции и Съюза на българските художници, с подкрепата на Асоциацията за международен културен обмен – Шанхай, Център за изследване и обмен на съвременно международно изкуство, Изследователски институт по изкуство „Юмей“ – Шанхай, Асоциация „Един пояс, един път“-България, Арт студио „Вихрони“, Banzhi (Shanghai) Cultural Media Co. Ltd.и с безценната финансова подкрепа наWorld TransportOverseas.
Произведенията, включени в експозициите, обхващат както традиционни, така и съвременни изразни средства. От китайска страна посетителите можеха да видят тушова живопис, дърворезба, бродерия, лакова живопис, тай-дай, батик, както и инсталации, дигитално изкуство и виртуална реалност (VR арт). Българските участници представят творби, вдъхновени от традиционния текстил, плъстта и съвременни художествени интерпретации, отразяващи местното културно наследство.
Откриването на изложбата включваше и интерактивна демонстрация, в рамките на която участващият художник и изтъкнат преподавате Чжу Дзянпу демонстрира на китайски и европейски младежи създаването на тушова живопис „Нежа“. Нежа е персонаж от китайската митология, символизиращ сила и смелост.
Съпътстващата изложба, озаглавена „Дърво, лодка- съвременна тушова живопис“ беше самостоятелна изложба на художника ЧжуДзянпу. Сериите „Древни дървета“ и „Лодки“ са негова основна тема през последните години. Монохромни, почти абстрактни рисунки разказват детството на автора. Стилът е изчистен и семпъл и спокоен, а подреденият естетически език е комбиниран със символика. “Всяка уникално дърво със своята форма и текстура носи душа, история и вътрешен морал.“-споделя авторът. А лодката или „лодката на сърцето“- той разглежда като символ на философия и духовност.
За сайта „Черно и бяло“, художникът Да Пу отговори на няколко въпроса посредством двоен превод с помощта на чаровната ДжесХуанг– от китайски на английски и Димитър Москов- от английски на български. Беше много мило от тяхна страна и им благодарим специално.
Чжу Дзянпу /с псевдоним Да Пу/ – роден е през 1955 г. в Шанхай, основател на Института по изкуства „Юмей“- Шанхай, председател на Асоциацията по калиграфия и живопис в район Пудун, Шанхай. Автор на над 10 академични монографии, лектор в множество университети. Експерт по художествено образование към Министерство на образованието на Китай и комисия по образованието на Шанхай.
Станислава Пекова
Чжу Дзянпу: „Китайското изкуство е фокусирано върху изразяване на духа”
М.Л.– Г-н Чжу Дзянпу или Да Пу, китайското изобразително изкуство според мен е базирано на традиция, норми и художествена мярка,предадени с пестеливи знаци. До каква степен съвременното китайско изкуство запазва традициите и нормите от древността? / Будизъм, Конфуцианство, Даоизъм/ Живеят ли като различни стилове и пътища днес?
Да Пу- Китайското изкуство е фокусирано върху изразяване на духа и неговите форми се съсредоточават главно в изразяване на съзнанието и духовността. Съвременното китайско изкуство също е съсредоточено върху духа и съзнанието и по този начин, може да се каже, че носи духа и традициите на древността.
М. Л. – Почти отговорихте и на следващия ми въпрос. Променили ли са се традиционните техники при графиката и живописта под влияние на съвременните световни тенденции и, ако да, как?
Да Пу – Съгласен съм, че в днешно време традиционните техники от древността не са достатъчни да се изразят духа и съзнанието, които са основата. Затова съвременното китайско изкуство създава един микс от съвременни, модерни западни техники, като ги съчетава с традициите.
М. Л. – Какво от българското нематериално културно наследство / фолклор/ би могло да ви вдъхнови, а защо не и да ви повлияе?
Да Пу – Да, със сигурност. Тук съм от 2 дни, но се надявам в следващите дни да се запозная повече с българската култура. Но съм 100 процента убеден, че ще си тръгна с ново вдъхновение.
М.Л.– Може ли, поред вас, изкуственият интелект да замести артиста във все по-глобализиращият се свят?
Да Пу – Не е възможно! Изкуство се фокусира върху оригиналността, която се състои в създаване на нова, оригинална творба /творение/. Твоето изкуство е свързано с твоето съзнание и е израз на твоята душевност. Изкуственият интелект не може да пресъздаде душата.
М.Л.– Каква според вас е функцията на изкуството, освен да обучава човешките усещания, както казва канадският философ X. Маклуън ?
Да Пу – Визуалното има голяма роля в модерния живот. Езикът на изобразителното изкуство, езикът на музиката и езикът на чувствата са от един тип. Визуалност, аудио и сензитивност – всяко си има своя роля. Мисля обаче, че в съзнанието на човешката раса има по-специално отредено място за визуалното изкуство.
М.Л. – Докато йероглифите са разказвателни, то рисунъка при графиките-обратно е много изчистен. Черно-бялото става някак живописно и поетично. Идва ли това светоусещане от самата природа в Китай ?
Да Пу – Това е свързано с китайската философия, която иска да изрази душата, както вече казах. Лао Дзъ говори за състоянието, в което правиш всичко, правейки нищо. Изобразяването на природата, това пак е израз на душата, чрез нея. Изчистен, живописен и изпълнен с емоции образ.
М.Л. – Благодаря Ви, г-н Да Пу, и до нови срещи!
Проектът има за цел да насърчи взаимното разбирателство между двата народа, да открие нови хоризонти за културно сътрудничество и да създаде платформа за диалог чрез изкуството – основана на взаимно уважение, откритост и креативност, в духа на инициативата „Един пояс, един път“.
„В контекста на глобализацията културният обмен се превръща във все по-важен мост между народите. Съвместната изложба на художествени произведения, вдъхновени от китайското нематериално културно наследство, е не само артистичен диалог между творци и млади хора от Шанхай и България, но и ярко отражение на културната интеграция между двете страни“, сподели г-н Дън Сяосиен, вицепрезидент и генерален секретар на Асоциацията за международен културен обмен – Шанхай.
Събитието продължи с приповдигнато настроение и приятни усещания. Бяхме участници и в демонстрацията по създаване на китайска тушова живопис. Художникът и изтъкнат преподавател Чжу Дзянпу рисува пред нас на дълга маса с тушове и свитъци от четки, персонаж от китайската митология „Нежа“, символизиращ сила и смелост. Помощник-преподаватели и млади участници представиха творбите, които създадоха в същото време. Атмосферата беше изключително приятелска, а художничката Марта Левчева с голяма гордост получи подарък – рисунка от самият Чжу Дзянпу.
Разговора води Марта Левчева
Снимки Красимир Пеков






























