Дали пък да не я заговоря? Раз, два и… между нас вече има нещо, което ни свързва… Слушам я и като че ли припознавам малко преди това направени по същата логика изводи — за цветовете, светлината, пластичността, въздействието на сюжетите, текстурата на материалите… Говорим за рисунките, картините и авангардното мислене на Мила. Опитвам се да преценя дали моментът е подходящ за няколко снимки, после откривам, че в залата е някак тъмно, но всъщност си давам сметка, че яркостта на неона е точно толкова приглушена и с такава дискретност, колкото е необходимо, за да се доловят всички нюанси на цветовете, които впрочем са така старателно търсени… Защо ли? Защото Мила Искренова притежава изтънчен почерк, при все това, че е хореограф и перфектен балетен изследовател, а стилът му е наистина модерен, съвременен, завладяващ! Да!
Намирам се в едно от пространствата на Дерида ДАНС център в София. Оказва се, че разговарям с д-р Пенка Казанджиева, която е преподавател по история на изкуството в Националната музикалната академия „Проф. Панчо Владигеров“.
Въздействащата релефна фактура е начупена като телесни гънки, създаващи енергийни послания за движещо се тяло. Интуитивният резултат в постигането на формата идва чрез съчетаването на видовете материал, в случая въглен, нещо повече – Мила борави предимно с телесни цветове, буквално землисти, даже пещерни като внушава сакралност чрез движението на изобразените тела в творбите си. В разговорът се включи и Юлияна Сайска – актриса, на която предстои спектакъл в началото на месец декември в пространството близо до експозицията.
Дори и да не си запознат с творческите търсения на авторката, стилистиката на картините ѝ ще те отведе неусетно в полето на танца, там където М. Искренова е доказала присъствието си на безспорен автор и създала име на един от най-поставяните модерни хореографи в България в момента. Сред рисунките се открояват сцени от „Сидхарта“, „Дракула“.
Самата тя споделя, че рисува често, поне по два часа на ден и след като подготви материалите си всеки път оглежда снимки, работни процеси от поставяне на балетна творба или доизгражда рисунък на ескиз, правен по време на творчески етап на дадена постановка. В момента рисуването е нейно ежедневие .
Изложбата, озаглавена „Живот в розово” беше открита на 24 септември и ще продължи в „Дерида“ център до 5-и октомври, вторник.
Даниела Владимирова Христова