Представяне първообраза на фолкнетиката в Холандия
Решение на проблема с обездвижването, което убива 500 000 европейци всяка година
[dropcap style=”flat”]Н[/dropcap]а 15 октомври в Пресклуб БТА се състоя пресконференция по повод предстоящия месец на България в Холандия от 28 октомври до 28 ноември. В рамките на този период културните и икономически отношения между България и Холандия ще бъдат подкрепени чрез изнасяне на 25 спектакъла „Това е България’’ на Национален фолклорен ансамбъл „Българе” в 25 града в Холандия. Сериозната културна изява има силен имиджов потенциал за България и от икономическа гледна точка. Възможностите и ефектите от промотирането на страната ни по света чрез уникалния ни фолклор бяха представени от участниците в пресконференцията.
В самото начало Христо Димитров – хореограф, продуцент и основател на Национален фолклорен ансамбъл „Българе” отбеляза, че това е най-дългото турне, което са правили до момента и то е част от проект, който ще продължи във Франция и Дания, а целта му е да рекламира България чрез уникалния ни фолклор, който е най-богатият в света в ритмично отношение. Христо Димитров сподели още, че по време на турнето ще насърчават развитието на фолклорния туризъм и ансамбълът ще прави флашмоб на централни места в градовете, като по този начин също ще представят българската култура и мода с български шевици. Мода с българските шевици ще бъде показвана и по време на спектаклите на „Българе” в Холандия. А благодарение на „Ричмарт”, от „Българе” ще носят 400 костюма с български шевици, които ще подаряват в Холандия на важни фигури, които срещат по време на турнето – посланици, директори на театри, бизнесмени, спонсори. В началото на пресконференцията танцьори от ансамбъл „Българе” показаха малка част от спектакъла ‘’Това е България’’ и демонстрираха силното въздействие от българските народни танци.
Владимир Минев – началник отдел информационно обслужване на бизнеса в Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия, развълнуван от изпълнението на ансамбъл „Българе”, подчерта, че „връзката между културните и икономически отношения е абсолютно директна”. Той акцентира върху това колко силно положително влияние върху бизнеса има разпознаваемостта на страната ни. Впечатлението, което българи от сферите на спорта и културата оставят в чужденците, допринася за популяризирането на България, създава увереност в бизнесмените и отваря врати. Владимир Минев допълни, че от страна на Агенцията и Министерство на икономиката ще подкрепят проекта чрез посолството и търговската служба в Холандия, за да бъдат разпространени покани до съответните бизнес структури и хора, които в бъдеще биха могли да вземат решения в полза на бизнеса в България. Подкрепата от страна на Министерство на икономиката е продължение и на договореното двустранно икономическо сътрудничество между България и Холандия от 16 юни 2015г.
Мартин Йорданов – бизнес консултант и моден предприемач, разшири гледните точки към проекта за популяризиране на България чрез уникалните неравноделни тактове и българските шевици. Той сравни българския фолклор с планина, в която има злато и това злато са неравноделните тактове – послание от древността, останало от траки, славяни и прабългари. Именно с неравноделните тактове България е уникална и те са не само важен принос в музикалната култура на Европа и света, но могат да бъдат „извадени” от българския фолклор и да се превърнат в част от решението на световния проблем – обездвижването. То е четвъртият водещ рисков фактор за смъртност в целия свят, а ключът за справяне с последствията от обездвижването е движението. Тук именно е важен потенциалът на българските народни танци и по-конкретно на неравноделните тактове, които могат да бъдат представени по нов модерен начин, като се поставят в основата на Фолкнетиката. Христо Димитров обясни, че названието произлиза от съчетанието между думите каланетика и фолклор, а самата фолкнетика представлява нова система от движения на базата на българските народни танци върху народна музика със съвременно звучене. Фолкнетиката в момента се разработва от екип хореографи от Асоциацията на хореографите в България, чийто председател е Христо Димитров.
По време на пресконференцията Невелина Карталова – представител на сдружение „BG Бъди активен”, представи кампанията Now We MOVE „Да раздвижим България” част от която е и „Най-дългото хоро” Now We Dance 2014 в Пловдив. Невелина Карталова представи резултатите от проучване, според което обездвижването е бомба със закъснител, която убива половин милион европейци и струва над 80 милиарда годишно. Изследването е проведено от Eвропейския център за икономика и бизнес изследвания (Centre for Economics and Business Research) и според резултатите от него 1 от всеки 4 души в Европа е физически обездвижен. При младите хора това са 4 от всеки 5. Обездвижеността взима повече жертви от тютюнопушенето и причинява смъртта на 500 000 европейци годишно. Решението е просто – 30 минути умерена до интензивна физическа активност на ден. Това решение може да бъде и Фолкнетиката, която ще представи българския фолклор пред света по един нов, съвременен начин, смятат инициаторите на проекта. Популяризирането на Фолкнетиката по света на свой ред ще рефлектира и върху разпознаваемостта на България, може да провокира интереса на чужденци към българския фолклор, от там към страната ни, а ефектите от това биха били многостранни.
В подкрепа на проекта за популяризиране на България по света чрез българския фолклор и българската шевица се вкючват Весела Барбукова – собственик на In Life Media, бизнес консултант, носител на приза Бизнес дама на годината и стилист Капанов – председател на националното сдружение на фризьорите в България и президент на ‘’Интеркоафюр – България’’. По време на пресконференцията г-жа Барбукова обясни, че екипът на In Life ще присъства по време на цялото турне и ще отразява най-интересните моменти като своевременно ще информира и водещите холандски медии за турнето. Весела Барбукова съобщи, че организира екип от хора на високи позиции от Европейската банка за инвестиции в Люксембург да посети концерта на „Българе” в Айндховен. Г-жа Барбукова обобщи и основните причини, поради които подкрепя проекта, а именно: важността на посланието на българския фолклор за българите в чужбина и за тяхното самочувствие; възможностите за осъществяване на реални бизнес връзки и контакти; идеята по модерен начин да се представи българския фолклор, както и представянето на българската шевица. Като партньор на проекта стилист Капанов акцентира върху предстоящия Международен конгрес на коафьорското изкуство през септември 2016 година в Шанхай, където България може да бъде представена атрактивно чрез българския фолклор пред други над 50 държави.
По време на пресконференцията стана ясно също, че по линия на MEN’S FASHION CLUSTER предстои откриване на модно „посолство” (шоурум) на българската мода в Амстердам, където ще бъдат представени и студенти по мода от български университети. Водещ на пресконференцията беше проф. Любомир Стойков – председател на Академията за мода, медиен и моден експерт и консултант на проекта.
Фото: © Хайлайф