Две българки представят изкуствата с изложба, демонстрация и уъркшопи през октомври в Националния етнографски музей – София
Японските традиционни приложни изкуства кири-е и темари ще бъдат представени в рамките на 25-тите Дни на японската куртура този месец с изложба, демонстрация и уъркшопи.
Изложбата „Япония – преоткрити традиции“ ще бъде разположена в Националния етнографски музей – София от 9 до 26 октомври и се посещава срещу входна такса за музея – 3 лв. Официалното откриване на изложбата е на 9 октомври от 18 часа, а входът е само с покани.
В рамките на изложбата двете изкуства ще бъдат представени с демонстрации и уъркшопи на български творци. Демонстрация на темари ще направи Рина Пападопулу-Узунова на 11 октомври от 10:30 ч. Два уъркшопа по кири-е организира Ралица Донева-Коева на 11– 12 октомври и 18 – 19 октомври от 10 до 13 ч. и от 14 до 16 ч.
„Япония – преоткрити традиции“ се организира от Посолството на Япония, асоциация „Кири-е България“ и японския клуб „Кидзуна“ – Варна, със съдействието на ИЕФЕМ – БАН.
Изложбата „Япония – преоткрити традиции“ е първата по рода си в България и показва на едно място две от най-популярните и обичани приложни изкуства в Япония – картини от ръчно изрязана хартия кири-е и декоративни топки от конци темари. Уникалното в случая е, че авторките на показваните творби са две българки, всяка една от които, водена от искрен интерес към японската култура и естетика, е постигнала завидни успехи в своята област, признати и сертифицирани и от японските специалисти.
Картини от ръчно изрязана хартия КИРИ-Е
Традицията на кири-е съществува от 1400 години, когато е заимствана от Китай, но, веднъж внесена в Япония, тя е усъвършенствана до ранг на изкуство. Първоначално кири-е се използва за украса на храмове, а сетне намира фундаментално приложение в създаването на шаблони за изработката, багрането и рисуването на кимона – един от основните занаяти по онова време, а и досега. Освен за изработката на кимона кири-е се използва за декорация на храмове и жилища, за изработката на предмети за ежедневна употреба в стила wabi (ваби); за илюстрации на класически японски книги и пиеси, специални картички и календари; Едо Ироха Карута – специални карти за популярна японска игра, както и за творенето на аниме и манга.
Днес майсторите на това изкуство са провъзгласени за живо национално богатство, а самото то е под егидата на Негово Величество императора на Япония. Полагат се изключителни усилия кири-е да бъде съхранено и развивано, защото е изчезващо изкуство – въпреки че се изучава в задължителната общообразователна програма за началното училище като част от художественото обучение. Нужно е огромно търпение и самодисциплина, но резултатът компенсира усилията и поднася изключителна наслада за очите и сърцето.
За Рина Пападопулова-Узунова
Първата среща на авторката на творбите кири-е от настоящата изложба Рина Пападопулова-Узунова с Япония е още в детството ѝ. На 11-годишна възраст балетната трупа, в която играе, заминава на турне в Далечния изток, включително и в Япония. Там тя се влюбва в японските ветрила. Завършва НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. По-пълноценният ѝ контакт със страната на изгряващото слънце идва години по-късно по време на 2-годишния ѝ престой там през 2002–2004г. Рина изучава японски език, чаена церемония, икебана, тай чи, калиграфия и изработване на ветрила. Накрая „се среща“ и с изкуството кири-е. В Япония не посещава специализирани курсове, но успява да събере много публикации по темата и инструменти, необходими ѝ за изрязването на картините. Успехите ѝ в областта на това традиционно приложно изкуство скоро намират и признание от японска страна. През 2006г Рина става първата „неяпонка”, поканена за член на Японската асоциация по сенга (сенга – цветно кири-е).
Първата камерна изложба на кири-е в България, съпътствана от работилничка поради големия интерес към това малко познато изкуство, е организирана от Школата за японски език и култура Агора – София през лятото на 2012г. През 2013г, по покана на Посолството на Япония в България Рина отново участва със свои творби в изложба в София, в рамките на 24-те Дни на японската култура. Организираните съпътстващи работилници привлякоха много нови любители на кири-е в България.
Декоративни топки ТЕМАРИ
Декоративните топки темари са фолклорно изкуство, произлизащо от Китай и пренесено в Япония преди 500–600 години. Те се изработват на ръка от памучни или копринени парчета плат, оформени като топка и обвити с памучни конци, след което декорирани с бродерии от цветни нишки. Заредени с положителната енергия на майстора, който ги изработва, те са ценен подарък, символизиращ приятелство и уважение.
За Ралица Донева-Коева
Рали Донева-Коева е член на Японската темари асоциация и притежава сертификат за Koutouka – второ ниво за изработката на традиционните японски декоративни топки темари. През 2001г завършва Техническия университет във Варна, специалност „Промишлен дизайн”. От дете обича да се занимава с различни ръкоделия. Любовта ѝ към Япония я насочва към откриването на традиционни и малко познати извън страната на изгряващото слънце занаяти. Като „колекционер” на японски занаяти нейната най-голяма страст остава изкуството темари. Тя изработва тези декоративни топки от шест години.
Ралица Донева-Коева вече има участия в групови, както и в няколко самостоятелни изложби, като две от тях – във Варна през 2012г и в София през 2013г, бяха част от Дните на японската култура в България. Те се придружаваха от демонстрации на началните етапи на подготовка и определяне на дизайна на топките темари и разкриха един съвсем нов творчески свят, изпълнен с много красота и багри.