Московският международен салон на образованието (ММСО) се провежда всяка година през април. В разгара на подготовката за изложението обстановката коренно се промени. От 25 март беше въведен режим на карантина заради пандемията от COVID-19. В списъка със затворените обекти се оказа традиционното място за провеждането на салона – палата 75 на ВДНХ, която вече е временен стационар. Никой не можеше да предположи, че някой ще се реши да не отменя организацията на такова мащабно и сложно за организиране изложение като ММСО, трансформирайки го изцяло в електронно-дистанционно само за месец.
В онлайн среда бяха организирани над 200 мероприятия в различни формати, в които взеха участие близо 1000 експерти и говорители в сферата на образованието, представители на държавните институции и деловите кръгове.
Какво послание към всички отправиха организаторите на ММСО 2020 „Новата субектност в образоването“, който се проведе от 26 до 29 април?
Вместо традиционните две огромни зали, които трябва да се обходят няколко пъти, 3D макет на 4 тематични етажа: 1. IT и издателства. 2. Институции и региони. 3. Университети. 4. Делова програма. Това всъщност бяха 12 „телевизора“ – плеъри на сайта – от виртуални „зали“, носещи имената на световно известни личности, свързани с образованието: Аристотел, Виготски, Гастев, Конфуций, Луначарски, Песталоци, Сухомлински, Ушински, Шекспир, Хокинг, ММСО региони, ММСО Unrversity, Енди Уорхол.
В залите на „ММСО-стрим“ непрекъснато течаха панелни дискусии, видеопрезентации, уебинари, мастер класове с продължителност от 20 минути до 2 часа по актуални въпроси на основните клъстери на образователната индустрия: „Предучилищно образование“, „Общо образование“, „Допълнително образование“, „Професионална ориентация“, „Средно професионално образование“, „Висше образование“, „Държавна политика“. Слушателят бързо можеше да се превключва от канал на канал и да посещава много виртуални зали, вместо да бяга физически от една зала в друга, преодолявайки огромни разстояния, пълни с посетители.
Всеки регистриран на сайта на изложението получи личен кабинет и в резултат на неговото посещение придоби правото на сертификат за участие в деловата програма на форума.
В изложбата на образователните технологии, инфраструктурните и интелектуалните решение във формат „Интерактивна карта на индустрията на образованието“ изложителите имаха своите виртуални пространства, в които да представят галерия на продуктите си. Посетителят можеше да получи неограничено количество материали в електронен формат или да поръча разговор с представител на фирмата. Използвайки електронното си средство за комуникация в условията на самоизолация, всеки свободно можеше да посети цялото изложение по макетите на трите етажа, позиционирайки се върху всеки от 130-те виртуални стенда.
И ето го предизвикателството. Преходът на съвременна комуникационна дигитална платформа фактически привлече към съдържателно участие в ММСО 2020 повече от 260 000 ръководители и специалисти от образователни организации, органи на управление в образованието, представители на бизнеса, учащи се и родители. Забележителното е, че 75 % от участниците бяха представители на регионалните професионални общности, което нямаше как да се случи в традиционния присъствен формат на салона.
Твърди се, че ще трябва да свикнем да живеем постоянно с новия вирус. Тогава трябва ли да отменяме всички големи международни събития? Организаторите на ММСО 2020 показаха, че и в дигитален формат могат да се провеждат значими събития с безплатен вход.
Печелят на първо място посетителите – те няма да губят от 1 до 3 часа и транспортни разходи за 4 дни, няма да трупат умора от сблъсъка с много хора, няма да препускат от щанд на щанд и от зала в зала, за да не пропуснат нещо, притеснявайки се, че няма да останат места. Посетителят има възможност в спокойна среда да види всичко, което го интересува.
Печелят модераторите и говорителите в панелните дискусии от деловата програма, защото се включват от удобно за тях място.
Печелят частично изложителите, защото спестяват командировъчни разходи за екипите си по време на изложението за 6 дни.
Губят фирмите, които сглобяват и разглобяват изложбените стендове и заседателните зали.
Губят тези, които търгуват със стоки и услуги по време на самото изложение.
Но изхождайки от целите на изложението, печалбите и загубите трябва да се оценяват съобразно обществения ефект. Все пак е по-добре да има такива културно-делови събития, отколкото да ги няма. По време на пандемия животът не трябва да спира.
Таня Желязкова-Тея,
„Институт за информални иновации” (ИИИ) – www.iii-bg.org, член на СБЖ