Като съпътстващо събитие в рамките на Първото международно изложение за внос на стоки (CIIE), преминало под мотото „Нова ера, споделено бъдеще“ и организирано от Китайското министерство на търговията, в икономическия и финансов център на страната – Шанхай, се проведе специализиран медиен форум с участието на едни от най-известните в световен мащаб анализатори по въпросите на ролята на информацита и комуникацията в икономическите отношения (Think-Thank Forum).
Организиран от Министерството на информацията на КНР, и съорганизатори медийните компании Глобална Телевизионна Мрежа на Китай (CGTN) компанията „Икономик дейли”, Информационния офис на Общината на Шанхай, Общокитайския център за международно икономическо сътрудничество и други държавни организации, форумът събра най-елитните специалисти в областта на анализа на медийните и информационни въпроси от цял свят.
Темата на форума – „Да създадем и комуникираме открита световна икономика” бе в контекста на Първото световно експо, а целта – да се подчертае безпрецедентната роля и значение на информацията и комуникацията между отделните страни за повишаване ефективността на икономическите и търговски отношения.
Форумът събра медийни експерти от над 150 държави, международни организации, медийни компании, международни информационни агенции и членове на „мозъчни тръстове”, сред които екс-премиери (на Франция), президенти на медийни групи, професори, изследователи и мениджъри на информационни и комуникационни компании от Австрия, Германия, Италия, Индия, Пакистан, Аржентина, Южна Африка, Русия, Полша, Турция и др. както и вицепрезидентите на Китайско-американския бизнес Съвет, мениджъри на съвместни международни информационни компании и т.н. От китайска страна форумът бе уважен от ръководители на най-големите медийни компании от различни провинции, заместник министри по информация и комуникация, водещи експерти и президенти на смесени предприятия за връзки с обществеността на различни търговски фирми.
При откриването на форуми председателят на Китайския център за международни икономически отношения цитира думите на президента Си, Дзинпин при откриването на изложението по-рано същия ден – че „…вратите на Китай за внос ще се отварят все повече и повече и никога няма да се затворят.” Китай ще положи максимални усилия да разшири пазарите си и увеличи вноса, като се очаква общото количество на стоки и услуги, внесени в страната през следващите 15 години да надхвърли 40 трилиона долара. „Китай е уверен в бъдещето на проекта „Един пояс, един път”, известен още като новия Път на коприната, макар че предстои да се извърви дълъг път, това е само началото на дългосрочното начинание”.
Международното изложение за внос на стоки (CIIE) е първото не само в Китай, но и в цял свят и това е ярка демонстрация на китайската политика на откритост и за още по-широко отваряне към световната икономика и глобализация, бяха единодушни високопоставените китайски представители – министри и заместник-министри, в приветствията си към участниците във форума, като идеята е да се обезпечи доброто сътрудничество, защото никой не може да просперира, ако е сам… без помощта на останалите. Китай е готов да приеме помощта на други държави, както и да предостави своя опит на онези, които биха го поискали, коментираха още анализатори, журналисти и мениджъри на компании.
Като домакин на събитието, президентът на China Media Group – Shen Haixiong – бе категоричен, че посредством медиите, Китай се опитва да сподели своя опит на непрекъснато растящото си икономическо развитие.
По време на форума икономически анализатори и коментатори предложиха да се формулира специална платформа за бъдещото развитие на сътрудничеството между малкия и среден бизнес от различни страни. „Китай предлага на света своите новаторски идеи в областта на технологиите, за да може да бъдат комуникирани от всички заинтересовани”, заяви зам.министърът на държавния информационен офис на Китай Guo Weimin.
Специално за СБЖ и списание „Черно и Бяло” – президентът на медийна компания „Икономик дейли:
„Много важно е да се въведе ново разбиране за инициативата ЕДИН ПОЯС, ЕДИН ПЪТ, а изложението в Шанхай дава тази възможност” – заяви в специално интервю за Съюза на българските журналисти и за списание „Черно и Бяло” президентът на медийната компания „Икономик дейли” г-жа Zhang Xiaoying. Изключително важна в тази насока е добрата взаимна работа между медиите, подчерта още тя, като разказа подробности за работата на ръководената от нея компания „Икономик дейли” в контекста на по-добрата информираност и сътрудничество. „Добрата комуникация и взаимната информираност на обществеността в Китай и в България, една за друга – посредством медиите са важно условие за по-нататъшното развитие на икономическите и културните отношения между нас, за възможностите за туризъм и инвестиции. „Международното изложение за внос на стоки е първото не само в Китай, но и първото в света и то потвръждава факта, че очакванията ни се сбъдват”, казва още президентката на една от най-големите медийни компании в Китай – „Икономик дейли” и допълва, че събитието ще ни помогне да променим културата на икономическите и търговските отношения между всички страни.
(Подробности за медийната компания „Икономик дейли ще прочетете по-долу).
Значими промени в световната търговия и ролята на медиите
В тази посока ролята на медиите и медийните анализатори, като партньори на бизнеса е много голяма. Чрез тях може правилно и точно да се комуникират всички промени на ресурсите на пазара, тъй като в световната търговия предстоят значими промени – това бе категоричната оценка на представители на „мозъчни тръстове” от редица държави (Think-Thank). Координацията и информираността са в основата на отговорността и важна част от всички анализи и коментари, свързани с икономическите проекти. Те дават възможност на всеки да се учи от другите – това бе единодушно изразено в изказванията на участниците във форума. Преди всичко чрез медиите и добрата комуникация може да се сподели най-добрият опит.
Ролята на медиите, използването на най-новите модерни технологии, глобалната мрежа, правилната комуникация – всичко това са главните средства за стимулиране потенциалните възможности на икономическото сътрудничество между отделните страни и региони.
Присъствалите чуждестранни журналисти изразиха мнение, че „Китай има свой ефективен икономически модел и китайският опит – ако бъде правилно комуникиран – би бил много полезен за други страни по света”.
„Един пояс, един път”
Инициативата „Един пояс, един път“ е в основата за развитие и на добрата комуникация, тя е важна не само за Китай, за всички страни, участващи в нея, за целия свят – каза в заключителното си слово в края на форума заместник-министъра на информацията на КНР.
Присъствието на най-високопоставени личности в областта на информацията, информационните технологии, публичността, рекламата, изследователски институти и държавни администрации – министри и заместник-министри и управляващи директори показа на всички участници във форума огромното желание на Китай „…да отвори своите врати към света, и никога повече да не ги затваря, да споделя своя опит и да приема опита на останалите, да комуникира и да сътрудничи с всички, които имат желание за това.”
Ивета Балевска,
Секретар на Клуб на чуждестранните кореспонденти в България