Проф. Жени Захариева за езикът на музиката…

0
14

Внушителна и впечатляваща е концертната дейност на проф. Жени Захариева в Европа, Далечния Изток, Африка и Америка с рецитали в прочути концертни зали като „Гаво“, „Корто“, „Равел“, „Форе“ (Париж), „Рахманинов“ (Москва), „Стейнуей“ (Ню Йорк), „Конгресгебау“, „Делидженция“ (Хага), ,,Бьозендорфер“ (Виена) и като солист на симфонични оркестри.Осъществила е европейската премиера на концерта „Америките” на композитора от САЩ Лало Шифрин със симфоничния оркестър на БНР под диригентството на автора – част от клавирния проект на Фондация „Стейнуей”, посветен на 500-годишнината от откриването на Америка. Изнася в Ню Йорк първия рецитал на специалния син концертен роял „Стейнуей” – модел „Рапсодия”, създаден по случай 100-годишнината от рождението Джордж Гершуин.

Жени Захариева е и активен камерен изпълнител. В състав на трио „Димитър Ненов“ с А. Станков и Н. Безпалов, както и в дуо с А. Станков са изсвирени интеграли на камерни опуси от Шуберт, Бетовен, Моцарт, Шостакович и др.

Артистичен директор е на международните конкурси в София – „Музиката и Земята“ и „Албер Русел“, както и на международния конкурс „Й. С. Бах“ в Япония.

Професор Жени Захариева е удостоена със следните звания и награди: „Officier des Arts et des Lettres“ – 2007 г. на френското правителство, Посланик на българската култура във Франция, Почетна диплома от Японското правителство, „Златно перо“ – 2004 г. на Радио „ФМ Класик“, „Кристална лира” – 2003 г. за върхови изпълнителски постижения, „Златен век“ – 2012 г. на Министерство на културата за принос към българската музикална култура.

За българския професор по пиано Жени Захариева се знае, че е наградена още и с правителствения „Орден на изгряващото слънце – златни лъчи“,  връчен от японския посланик в София на церемония през февруари 2019 г. за активната ѝ международна концертна дейност. Като дългогодишен професор по пиано в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“, проф. Жени Захариева е помогнала за музикалното образование и израстване на много млади японски музиканти, както и за техния успех на международната сцена. Наред с това, тя има принос за популяризирането в България на творчеството на голям брой японски композитори. В продължение на повече от 20 години проф. Жени Захариева поддържа близки връзки с японските музикални среди, тя е важен член на журито на няколко международни музикални конкурса в Токио и организатор на музикални конкурси с японско участие в България.

Интервюто

Професор Захариева, знае се, че Вие сте международно призната пианистка и музикален педагог и само преди една година получихте висока държавна награда от Япония на вълнуваща церемония в посолството на Токио в София, където Негово превъзходителство Масато Ватанаб Ви връчи правителствения „Орден на изгряващото слънце – златни лъчи“. Въобще Вашите контакти и изяви в страната на изгряващото слънце са от доста години насам. Моля, разкажете нещо повече за за последното ви турне в Япония на читателите на „Черно и Бяло”… Какви са Вашите впечатления!

Творческата ми активност в страната на изгряващото слънце датира повече от 20 години. Концерти, майсторски класове по пиано, участия в жури на международни конкурси… Последните три концерта в Токио, Осака и Нара през  миналата есен бяха посветени на Тройния юбилей в дипломатическите ни отношения преминаха при пълни зали и с голям успех.

Българската музика цени ли се в Япония?

В японското списание за музика „Онгаку но томо“ , бр.1 от  2020 излезе рецензия за концерта ми в Токио на 24 октомври, цитирам дословно: „Концертът на Жени Захариева  премина с голям успех. Перфектната й техника и звукова изразителност са впечатляващи… В Мусоргски се усети връзката  музика –  интонация на човешката реч,  а  нежността на Интермеците  и величието в Баладата  на Брамс  можем да сравним с византийски  архитектурен храм… В изпълнението на Шопен пролича стилът на големия майстор…..“  Изобщо можем да се радваме на изградена традиция в музикалната област между нашитедве страни.Бих искала да спомена проф. Тойо Асакава, който през 1975 година изпълнява за първи път в Токио Третия концерт за пиано и оркестър от Панчо Владигеров под  диригентството на сина – Александър Владигеров . Наскоро след това Тойо Асакава записва компакт-диск с творби на Панчо Владигеров, който се разпространява в цял свят. Самият той лично прави превод  на японски език на книгата за Панчо Владигеров от Евгени Павлов. Като прочут пианист гостува на нашия фестивал „Софийски музикални седмици“. Любовта си към творчеството на нашия класик той предава на своите студенти. Всички в неговия клас по пиано свирят творби на Владигеров. Миналата година в края на м. август имаше тържествен концерт, посветен на 120 години от раждането на големия български композитор П. Владигеров  с  изпълнители студенти от неговия клас по пиано и с негово  лично изпълнение в края на концерта. Особена заслуга за разпространението на българската музика в Япония има „Пиано Дуо асоциация“ основана от проф. Сачико Кодама в началото на 90-те години от миналия век. Приятелството между  съставите „Дуо Кодама“ и „Дуо Ганеви“ ражда нова епоха в музикалните ни контакти. Дуо Кунио и Сачико Кодама записват два компакт-диска в творби от български композитори, а в ежегодните  международни конкурси  на асоциацията  създават  награден фонд  за композитори, създали творби за клавирни дуа, т.е. творби, които се разучават специално от японски изпълнители, и се представят пред  жури за оценка. Така редица наши композитори – Александър Йосифов, Румен Байрактаров, Стефан Илиев, Красимир Тасков станаха лауреати на този конкурс и техните творби звучат в концертите на японските пианисти в целия свят..

Във вашия клас по пиано в Музикалната академия в момента специализира японски пианист…

Да, Юске Хосака. Преди да бъде приет тук, в ниво магистър, той е учил при Тойо Асакав, а в София направи блестящ авторски концерт с творби на Панчо Владигеров миналата година в рамките на фестивала „Софийски музикални седмици“. Българската критика  даде  висока и възторжена оценка на изпълнението му.  

Как  японските музиканти свирят нашата музика?

С любов и всеотдайносат… Японците притежават тънка душевна чувствителност, откриват в българската музика много нови нюанси за нас  и  в палитрата  на чувствата, и  в звукописа на пейзажите, и в богатството на българските ритми. Явно нашата музика им е духовно  и душевно близка. Посланието на музиката – да облагородява човешките души, езикът на музиката, който не се нуждае  от превод, обединява  хора от различни раси и  континенти, иначе твърде далечни по история, по  обичаи, по политически възгледи. Интересно е  как  музиката стопява тези различия.       

Да поговорим за вашите концерти в Япония…

…. Състояха се при пълни зали. В програмата на концертите ми включих известни творби от  Брамс, Шопен  и Мусоргски. А в началото на всеки концерт се изпълняваха творби на Панчо Владигеров, от моя докторант в Националната Академия, японския пианист Юске Хосака.

Концертите Ви бяха посветени и на тройния юбилей на дипломатическите ни отношения с Япония, а на първия концерт в Токио е присъствал президентът Румен Радев …

Да, знаех предварително, че той ще бъде в Япония по случай официалната церемония за коронясването на новия японски император миналата година на 22 октомври и го поканих  да посети моя концерт на 24 октомври в известната  зала  Хакуджи Хол. Той и съпругата му приеха моята покана. За мен бе голяма радост, когато от публиката помолиха г-н Радев да каже няколко думи. Той направи акцент върху изключителното значение на  културните ни връзки, които са в основата на дипломатическите и бизнес отношения между България и Япония.

Вторият концерт се  е  състоял в първата столица на Япония – гр. Нара. За първи път ли бяхте там?

Да, там е и знаменития храм „Тодайджи“ с най-голямата статуя в света от дърво на Буда, перла на азиатското изкуство. В концертната зала присъстваха и студенти от университети по музика, които в края на концерта ми поднасяха пликчета – кратки писма  с  впечатленията си  от концерта. Колко трогателно бе, когато вечерта се прибрах, да прочета  фрази като:  „щастлива съм, че чух вашия концерт и искам да стана пианистка като вас..“ или „очарована съм от вашия Шопен, свиря същите валсове, но сега ще променя изпълнението им след вашия концерт…“, или „дано и аз някой ден да мога да изсвиря „Картини от една изложба“ на Мусоргски“.

Любопитна  реакция…

Да, за първи път ми се случва в концертната ми практика. Дълбоко бях развълнувана от тънката душевност на младите пианисти. В гр. Нара живях в една стара японска къща на  известна пианистка, Юрико Цужи, която не пропусна да се похвали и със свои ученици. Беше истинско удоволствие да  чуя на какво високо ниво е клавирната педагогика в града. 

А концерта Ви в Осака?

Последният ми  концерт се състоя в Осака под патронажа на почетния консул на България в Япония г-н Я. Хирано. Той пое не само престоя ми в хотела, но и направи богата програма с екскурзия до Киото (до прочутия Златен дворец) и  до Стария град. Едно незабравимо пътуване в страна на велик народ  –  уникален  и  със  своята  всеотдайност  в работата,   и  със  своята  скромност  и  безкрайна душевна щедрост. Организацията бе на г-жа Акико Игая

Коя е Акико Игая?

Тя е председател на асоциация Япония-България, носител на ордени на Българското правителство, а от 23 октомври и на орден „Стара планина“, връчен от Президента Румен Радев на церемония в Българското посолство в Токио. Акико Игая  е уникална, универсална личност, с мисия да промотира българската култура в Япония на високо професионално ниво.

От години сте свързана с международния конкурс „Й. С. Бах“ в Япония. Разкажете ни за този конкурс, моля.

От осем години съм председател на журито на международния конкурс „Й. С. Бах“ в гр. Куруме. И тази година имаше над 200 участници в 10-те  секции  на конкурса. Голямата награда взе японският пианист – Кентору Коянаги. Бях силно впечатлена от нивото на конкурса, по-специално от японските участници. Незабравимо и необяснимо за мен беше да чуя как деца на 10- 12 години могат вълшебно да изсвирят наизуст Сонатата от Пуленк за 4 ръце(Пуленк тази година беше съпътстващ композитор по случай юбилея му). Това което тук за цялата ми педагогическа практика не мога да постигна със студенти  даже по ноти. Не бях чувала и творби от Бах, прекрасно изпълнени на саксофон.

А български участници имаше ли е в този конкурс?

Тази година не. Но на миналогодишния  конкурс Голямата награда получи  цигуларката  Зорница Иларионова, а 11-годишния пианист от Несебър Константин Башиков получи първа награда в раздел “Прелюдии и фуги”.

Вие давате и специална награда на млад пианист. Разкажете, моля.

Да, всяка година аз давам лично специалната награда „Професор Джулия и Константин Ганеви“, (която основах още преди 8 години ) в памет на именитите ни професори, които след като възпитаха поколения български пианисти в Музикалната ни академия, заминаха за Япония(вече пенсионирани у нас), за да преподават там. Огромни са заслугите им за обучението на младите японски пианисти и особено за  внедряването на българската музика  в програмата на обучението им. Тази година наградата  получи Вакана Огата, 15-годишен. При връчването на сцената не пропускам всеки  път да кажа няколко думи за нашите изтъкнати професори.

Разговора води Станислава Пекова 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here