Добра практика из опита на мегаполиса

0
28

Културно-туристическата програма на руската столица Москва е толкова наситена, че човек е принуден да ограничава желанията си да види всичко интересно. Годишният календар на проявите е запълнен със събития от всякакъв характер: от безплатни дни за посещения на московските музеи (без федералните) всяка трета неделя на месеца, до няколкодневни, седмични, месечни или сезонни изложби, фестивали, акции, панорами, празници. Част от събитията са уникални и ако се пропуснат, никога няма да се повторят. Други са циклични – през определен период или годишни.

 „Денят без турникети” не е обикновен „Ден на отворените врати”, който правят всички. Основна задача на акциите е демонстрация на бизнеса отвътре с възможността на граждани и гости, туристи и журналисти да се докоснат до реалната работна среда на иначе недостъпни обекти или такива с входна такса.

В Деня без турникети може да се общува с основателите на компаниите, да се посетят безплатно търговски и градски обекти, да се види какак работят предприятия, фирми, телевизии и редакции на СМИ, културни и спортни центрове.

В акцията канят на екскурзия всички желаещи технопаркове, предприятия с ръчен труд (манифактури), IT компании и много други, които се представят в контекста на темите «Създаваме бъдещето», «Супермаркети 4.0», «Народен бизнес», «Архитектура на мисълта», «Концептуален отдих», «Цифров разум», «Работна среда», «Пряко излъчване».

Огромен интерес към инициативата проявяват семейства с деца не само от образователна и възпитателна гледна точка, но и от икономическа – в обикновен ден те трябва да заплатат няколко билета за посещение на същите обекти.

Например детски технопарк „Наукоград”  е създаден по частна инициатива на територията на Московския финансово-юридически университет и притежава уникален „Музей на развитие на науката и техниката”, където е представена еволюцията на  технически устройства от XVIII в. до наши дни – от учебен модел на паров двигател и музикална кутия на 120 г. до промишлев робот. В лаборатории по робототехника,  IT технологии, графичен и промишлен дизай и архитектура ученици усвояват професиите на бъдещето,  а в авиотренажора  от кабина на самолет ЯК 40 се занимават в лятната школа «Авиатор».

Наблюдателната площадка „PANORAMA 360” е  расположена на 89 етаж на кулата “Федерация-Восток” в комплекса Москва-Сити и е най-високата в Европа,   демонстрирайки панорамни гледки на града. В „Деня без турникети” гостите имаха възможност безплатно да видят интересен филм за историята на Русия, да посетят развлекателните зони,  да опитат продукцията на най-високата в света фабрика за сладолед «Чистая линия», да си направят снимка за спомен на фона на целия комплекс Москва-Сити.

За 2019 г. са планирани 8 акции през месец, а от юли до октомври – всеки месец. Всяка акция се провежда в три последователни дни, единият от които е почивен ден. В някои предприятия има ограничения на възрастта (наличие на паспорт) заради характера на извършваната дейност. Възможностите за посещения са териториално, времево и охранително ограничени, поради което задължително се прави предварителна регистрация по график.

Участвайки в акцията, всеки може да открие за себе си нещо ново, да придобие полезен навик или да се запознае с перспективни разработки в областта на образованието, науката, изкуството, бизнеса. Какво по-добро и интересно средство за нашето уникално информално образование като неструктурирано и несистемно натрупване на знания, развитие на умения и формиране на компетенции в процеса на живеене на хора от различни възрасти.

Таня Желязкова – Тея,
Институт за информални иновации