СФФ 23: Моите срещи с автограф – Влакът „Крадец” и Машинистът-издирвач…

0
10

…по следите на „ Сутиенът”, закачил се на локомотива му. Това е последният филм, който гледах от богатата програма на София Филм Фест, в главната роля с неотразимия и прочут Мики Манойлович. Имах щастието да се срещна с  познатия и обичан от българската публика актьор, а преди официалната прожекция  да му връча по традиция мартеничка и взема желания  автограф. Снимката  е от първите му изяви в киното и той така ми написа: „На Мариана от моите млади години”. Несъмнено беше от времето на „Баща в командировка”, последвани от блестящите филми на Емир Кустурица „Ъндърграунд”, „Черна котка, бял котарак”, както  и „Аржентинско танго”, „Клопка”, „Краят на морето”, представен на СФФ през 2007 г.; голяма популярност му донася „Ларго Уинч” – екранен и телевизионен вариант, и участието в редица френски и италиански копродукции. Номиниран е за Европейската филмова награда  и беше  мъдрият Бай Дан в окичения с куп награди „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”, нашата визитна картичка за професионализъм.

Гостуваше част от екипа на „Сутиенът”: режисьорът Файт Халмер, наш приятел още от „Тувалу”, сниман в Централната градска баня преди 20 години. След прожекцията  на сцената видяхме, разбира се, Мики Манойлович, и красивите български момичета Ирмена Чичикова и Боряна Маноилова.

Беше удоволствие да гледам тази комедия без думи, само с няколко възклицания, звук и музикална партитура, дотолкова кинематографски ситуирани да се усещат като един от образите. Само творец с вродено чувство за хумор може да направи филм, който да те накара да се усмихваш непрестанно, да се възхищаваш на меката ирония, от абсурдните весели случки. Режисьорът разказа как се е появила идеята да снима „Сутиенът”. Видял снимки във вестници – в краен квартал в Баку влак минавал толкова близо до къщите и хората, че бил направо опасен. И започнало „ходене по мъките”, Азербайджанското министерство на културата не му разрешавало да снима след началото, наложило се екипът да се премести в Грузия, за да довърши филма. Впоследствие режисьорът разбрал за разрушаването на квартала.

Сюжетът стартира леко тъжовно, впоследствие се превръща в свеж хумористичен разказ за приключенията на главния герой. Машинистът Нурлан кара последния си курс на влака до Баку. Той е самотен, живее скромно и очаква пенсиониране. Точно тогава на локомотива се закача хубав сутиен… Човекът вече е свободен, не му се урежда риболовът с  подарената въдица… И тръгва на пътешествие да намери собственичката на луксозното бельо. Наема стая в малък хотел в Баку и чука от врата на врата. Започват целеустремени срещи с красиви, интересни жени, мерят ли мерят, но не става. Напомни ми приказката за Пепеляшка и нейната изгубена пантофка! Осъществяването е все по-трудно, нараства изобретателността на Нурлан, ала без резултат… Звездната плеяда от актриси е възхитителна: испанката Пас Вега – помним я от „Сексът и Лусия”, Чулпан Хаматова – забележителна татарка, участвала в множество европейски копродукции, Мая Моргенщерн, известна не само в родната Румъния, популярната вече Ирмена Чичикова и младата Боряна Маноилова.

В процеса на издирването напрежението ескалира, нашият симпатичен машинист е набит от недоволните ревниви съпрузи и вързан с вериги за релсите. Спасява го момчето – глашатай, което известява на всички, разположили се по релсите за стремглавото идване на влака. Чудесен образ на детето – пазач в кучешката колибка… Изобретателността на Нурлан е разколебана, съвсем неочаквано на един от просторите вижда другата част от комплекта бельо и решително допълва със сутиена. Намира го, приятно изненадана очарователната диспечерка Чулпан Хаматова.

Комедия на ситуациите, неподправена и оригинална, с великолепно актьорско присъствие, начело със знаменития Мики Манойлович с режисьорското хрумване на Файт Хелмер. Големият професионализъм и уменията на всички изпълнители са изключително ценни във филма без думи, кинематографско постижение на талантливия екип. „Сутиенът” се гледа приятно, носи настроение и смях с точните попадения и закачки. Имате възможност да го видите да края на месеца в редица салони: кино „Одеон” тази вечер от 18:30, 22-ри – Евросинема – 19:30,  28-ми, 20:00 ч. – Културен център G8 и 30-ти март, 20 ч. – Дом на киното.

Мариана Енева