Концерт на София квартет и Людмил Ангелов в изпълнение на музиката на Й. Брамс

0

Виртуозният пианист Людмил Ангелов и една от най-обичаните родни камерни формации „София квартет“ представиха камерни шедьоври от творчеството на Брамс.Концертът се състоя на 23 януари, от 19:00 часа в камерна зала „България“. В програмата бяха включени, Струнен квартет N1 и Клавирен квинтет във фа минор, оп. 34.

Наред с големите симфонични произведения Йоханес Брамс става популярен с камерните си творби, които и днес въздействат дълбоко на публиката. Първият му струнен квартет е силно повлиян от Бетовен, Шуман и Шуберт и заедно с Клавирния квинтет във фа минор са смятани за шедьоври на Романтизма

София квартет“ се утвърдиха като символ на качество в класическата музика. Първоначално създаден като радиоквартет към БНР, през годините в състава му са били Васил Вълчев, Николай Беспалов, Николай Гагов, проф. Димо Димов, проф. Ангел Станков, Джефри Дийн и др. Днес, обновен с едни от най-добрите инструменталисти в България, квартетът включва цигуларите Стоимен Пеев и Йордан Димитров, виолончелиста Любомир Ников и доайена на състава – виолиста Валентин Геров

„Формация на световно ниво“, това е факт, който се потвърждава от многобройните концерти на състава в чужбина, както и от дискографията, издавана и в чужбина.

Всеки един участник в квартета е с респектираща творческа биография, доказал през последните години качествата си на музикант, инструменталист от висока класа!

През дългата си професионална кариера имах приоритет, камерната музика и през тези години имах шанса, да познавам и общувам с музикантите на квартет“Аврамов“, по късно с квартет“Димов“, който беше в апогея си по това време(1963 г.Плевен)-тайната на успеха беше фанатичната работоспособност: всеки божи ден, четири часа индивидуална подготовка сутрин и четири, вечерта в ансамбъл!

Този творчески дух, отдаденост, стремеж към съвършенство на детайла, изпипване на музикалната фраза и най- вече спойката на звука, тембрите между отделните инструменти, всичко това определено откривам в звученето на София квартет.

За да осъзнаем величието на Брамсовата камерна музика, искам да споделя с читателя подробности около творческите търсения на автора!

Клавирният квинтет на Брамс е завършен през 1864 г. и е публикуван на следващата година. Посветен е на Нейно Кралско Височество, принцеса Ана на Прусия. Творбата често е наричана, „перлата“ в короната на камерното творчество на Брамс и в първоначалната си форма е била за струнен квинтет, но Брамс бързо се отказва от идеята. Следва транскрипция за две пиана, като в тази форма Брамс лично е участвал в изпълнение на съчинението си. Той унищожава първия вариант на квинтета, но оставя сонатата за две пиана, като я назовава op.34b.

Брамс струнен квартет 1, до минор op.51.

Авторът пише доста бавно първите си два струнни квартета. От писмо до Йозеф Йоахим знаем, че през 1865г. е започнал до минорния струнен квартет, но той претърпява много преработки до публикуването си през 1873г. Четири години преди публикуването си през 1869г. със сигурност знаем, че двата квартета, които ще излязат, като op.51 са достатъчно пълни, за да бъдат издадени. Но композиторът е недоволен от резултатите и ги оставя за известно време.

По късно в Мюнхен те получават ново развитие. През юни, 1873г. Брамс се отдалечава на юг от града, за малка ваканция до градецът Tutsing. Сред красотите на баварската природа, композиторът поставя финалните щрихи на двата квартета под op.51. По това време авторът е на 40 години. Брамс разглежда струнния квартет, като особено важен жанр, като споделя, че е разрушил 20 квартета преди да финализира 1 и 2 като opus51.

Голямото достойнство в изпълнението на София квартет тази вечер се състоеше в способността на четирите отдадени на мисията си инструменталисти, да пресъздадат величието на Брамсовата музика дошла от небесата и вложена в квартет оп.51. Публиката в залата беше обладана от творческата атмосфера, която витаеше около нас! С майсторското владеене на инструментите си, дарбата да общуват по между си, неразривно свързани, осъзнали общата идея за музициране, изпълнителите внушаваха в слушателите своята творческа философия.

Като в хипноза, пред нас се лееха , лирични, съзерцателни, страстни мелодии, които внушаваха описателен и изобразителен съпровод!

Виртуозните изблици на цигулките проблясваха, подети от поетичния изказ на виолончелото и виолата и всички те„рисуваха“неповторимата звукова картина на Брамсовата музика!

 Едва ли можем да си представим по сполучлива комбинация от музикантите на София квартет и великолепния, обаятелен пианист, маестро Людмил Ангелов! Покорил всички престижни музикални форуми по света, признат като един от големите съвременни интерпретатори на Шопен, Людмил Ангелов е изпълнявал многократно Интеграла на клавирното творчество на този композитор и е чест гост на най-известните Шопенови фестивали. Дуото му с цигуларя Веско Ешкенази придобива широка популярност!

Във втората част на камерната програма беше изпълнен клавирният квинтет с участието на маестро Ангелов, което развълнува публиката до краен предел!

Този пианист, подобно на най-големите клавирни величия на нашия век е всеотдаден на пианото, на музиката и това пролича още с встъпителните акорди на Allegro non troppo. Неговата брилянтно изсвирена фраза, майсторски вплетена в партията на щрайх квартета, задоволяваше и най- изтънчените вкусове на изисканата публика. Красиво изпятата кантилена на пианото в бавната част, подета от пленителния звук на виолончелото, в дует с виолата създаваше усещането за непреходността на Брамсовата творба! С демонично изсвиреното Scherzo Allegro и тържественият Finale, тази изключителна, паметна музикална вечер завърши с бурните аплодисменти на ощастливените слушатели.

Светослав Дерменджиев