СФФ 23: Пресконференция с екипа на „Дивата круша“

0
5

Преди три години в Сараево продуцентът Зейнеп Атакан е предложила на Стефан Китанов да бъде продуцент на осмия филм на Джейлан. Пет филма имат с режисьора, от 15 години работят заедно – при него всичко е специално, уникална и специална личност, с него винаги е едно вълнуващо преживяване.

Зейвеп: „Една мащабна продукция да обедини толкова много партньори. Досега бяха 2-3 страни, но се роди идеята за повече; сега освен Босна и Херцеговина се включиха Македония и България, имаме близки култури. Получихме подкрепата на НФЦ и Ню Бояна филмс, с които основно е работено по звука. При прожекция в Турция млади режисьори са заобиколили Джейлан да го питат за звука- за него звукът означава много.”

Как прочутият режисьор е решил да покани Хазар:

Хазар: „ За мене беше шок. Бях разтърсена, за мен беше мечта, очаквах, че ще е по-късно.Трябваше да се явя на кастинг с имейл. Появи се той, режисира сцената тогава с два дубъла. Обсебен е от звука, харесал гласа ми, интересен бил.”

Още на ниво сценарий, този епизод е бил любим на Кита, питал се е как ще изглежда момичето.

За подхода на Нури актрисата сподели: „ Много хора ме предупредиха да не бъда мила. Минахме през всяко едно чувство, после режисьорът сглобява при монтажа. Старах се да си свърша моята работа, да не се меся в неговата.”

В процеса до каква степен се следи за сценария и дали се импровизира:

Хазар: „Когато приключихме снимките на сцената, имахме материал за един пълнометражен филм. Не мога да кажа какво точно е останало, снемахме 4 дни; питаше ни: „ Как вие бихте я направили? Хайде, пак отново. Импровизирайте!” Към края устните ми бяха пресъхнали и разкървавени. Един изкаран университет. Научих много от Джейлан.”

Кита: За импровизацията в разговора с тримата имами. Тази сцена е обект на много сложен философски и религиозен аспект.Невероятно сложен разговор е разработен в детайли. До каква степен всичко е организирано или се импровизира.

Зейнеп: „Връзката между режисьор и продуцент е много важна. Той е обсебен от работата си. Всичко се обсъжда предварително. Дълга работа- 16 седмици, при  него няма изненади, но беше трудно.”

Кита: „ Той не е лесен, но след първия ден всичко става лесно.

Зейнеп продължава: „Благодарен е на екипа в България. Нури се върна щастлив от постпродукцията в София.”

За разликата в Телевизията и киното на големия екран Хазар сподели:

„Работата в тв сериалите много ми помогна. Там се работи бързо, много прагматично. Всъщност се открихме, гледайки тв сериали.”

Зейнеп: „При него няма никакви случайности. За него винаги е важно какво е времето. Голяма прецизност.Наложило се е при снимането на друг филм да изчакат цяла седмица мрачно време…”

Хазар: Моята героиня Хатидже е амбициозна. Искала е да бъде царица, но всичко вече не е така. Тя е стресирана, усеща се болката й”.

Уханието на „Дивата круша” се разнесе и в Кан, където бе представен премиерно в основния конкурс през 2018 г. и бе приет изключително топло от публиката и критиката. Международната преса е единодушна във възторга си от „хипнотизиращата фуга”, сътворена от „ удивително всеобхватния разказ, в който са преплетени философия, религиозни традиции и етични норми.”(Джей Уьйзбърг, Variety).

„Дивата круша е нежен, човечен и изящно заснет заснет филм с великолепна актьорска игра, дело на турския майстор на киното Нури Билге Джейлан, носител на „Златна палма”- творбата е издържана в присъщия му философски, леко тъжен и изпълнен със специфично чувство за хумор стил, който е неподражаем и истински магнетичен. Филмът е своеобразна елегия, посветена на мечтите и родното място- и как завръщането към тях понякога е причина за особен, сладко-горчив вкус на носталгия…Това е поредната дълбока, изпълнена с мъдрост творба на изключителния артист Джейлан. „Питър Брадшоу, The Guardian

Моите срещи с автограф
Ароматът на „Дивата круша“

Турският човеколюбец Нури Билге Джейлан, когото категорично оприличават със стила на великия Тарковски, ни поднесе „Дивата круша”-своя осми филм; от години неговата публика се възхищава на „Облаци през май”, „Отчуждение”, „Климати”, „Три маймуни”, „Имало едно време в Анадола”, „Зимен сън”( последните четири творби бяха представени в рамките на Фестивала).

Младият, ентусиазиран Синан иска да стане писател. Преди казармата се връща в родното си село, за да събере пари за издаването на тъй желаната книга. Надеждите му са попарени, баща му има дългове…Разказът не фокусира народно битовия сюжет в отношенията между баща и син, а по-скоро пресъздава израстването и помъдряването на героя. И ведно с  „Дивата круша” момчето трябва да стане мъж, да съзрее с вяра в спасението на душата си. Сякаш виждам през сезоните ароматните цветове на „Дивата круша”, вързалите плодове и постепенното им узряване. Плодовете са тръпчиви и сладко- горчиви- като живота, може би като генетичната памет.  Знаков философски опит за диалози на героите с вселената- всеки по своему.

В търсене на средствата за „Дивата круша” – така всъщност се нарича творението на Синан, по пътя  среща и някогашната си изгора Хатидже, Нейните  мечти и желания са покрусени- тя решава да се омъжи за заможния златар…

Да ви представя изпълнителката на тази роля- младата турска актриса Хазар Ергючлю, член на Международното жури на 23-ия СФФ. Прочута е със сериалите, гледани и в България: Симай Канаш от „Север Юг”, Ейлюл Булугер от „Кварталът на богатите”(в момента върви от една от телевизиите) и Джансу Коран от „Висше общество”. През 2013 г. играе във филма „Моят свят” заедно с известни турски актьори. Талантливото й превъплъщение в Мюзейен във филма „Сняг” й носи националните награди „Тюркан Шорай за обещаваща млада актриса” и за най-добра актриса. През януари  2018 Хазар влиза в образа на Мелис в телевизионното интернет шоу “Dudullu Postasi” , последната й главна роля е в сериала на Netflix, „Защитникът”, гледан от над 10 милиона души за един месец.

Разбира се, когато й зададох въпроса, споменах и за рецензията в защита на сериалите, публикувана в авторитетни издания „Турският рахат локум- не стреляйте по сериалите”. Радва се, че българската публика я познава от тях, а за филмите на големия екран отговори: „ …аз искам да бъда поведена от персонажите, също толкова, колкото и от оператора, от светлината във филма, от начина, по който филмът работи, манипулира и монтира времето, което ние споделяме, докато го гледаме.”

Такова е и визуалното преживяване с „Дивата круша”. Чудотворен акцент е епизодът с Хатидже и Синан, те ни повеждат с емоцията, спомена, болката, любовта и изгубените мечти… Хазар е истинска и вълнуваща. Затова, когато й поднесох снимката за автограф, от сърце й казах на родния език:” Много красива и много талантлива!” Съвсем млада, тя вече е ярка звезда от голяма величина със собствена светлина…

Магически филм, пълен със светлина, с бляскави  монтажни решения, мъдрост и обич с поглед към своите корени. „Плодът на дивата круша, може да е безформен като самите нас, но понякога е толкова вкусен…” И ароматен-  все още може да усетите този аромат на 28-ми от  19.30 ч. в кино „Одеон” и на 31-ви от 19.15 ч. в Дома на киното.Тъй като България е копродуцент в лицето на нашия обичан Стефан Китанов- Кита, предстои публиката да види „Дивата круша” на екрана занапред.