Очакваме първите кокичета и XXI София филм фест

0

„Белгийският крал” открива XXI СФФ

Копродукцията на Белгия, Холандия и България – с премиера в Зала 1 на НДК на 9 март

„Белгийският крал” е четвъртият игрален филм на Джесика Удуърт и Петер Бросенс („Хадак/Khadak” – Венеция 2006, „Златен лъв на бъдещето”; „Алтиплано/Altiplano” – Кан 2009, Седмица на критиката; „Петият сезон/The Fifth Season” – Венеция 2012, Международен конкурс, наградите Green Drop и Young Cinema Award).

Създаването на кинотворбата е провокирано от статия във в. „Таймс”, описваща преживяванията на президента на Естония, който при изригването на вулкана Ейяфятлайокутъл се придвижва с лека кола от Истанбул до Талин.

Един вулкан в Исландия изригна и се роди една идея – да пратим белгийския крал в Истанбул, да развихрим природно бедствие, да разпалим политическа криза и да го натирим на сухопътно пътешествие инкогнито към дома, което включва сблъсъци, премеждия и велики моменти. Иначе казано, същността на комедията е в попадането на неочаквани места”, – споделят двамата режисьори. – Трудното беше как точно да разкажем тази приказка… За да подсилим автентичността и спонтанността, често карахме актьорите да импровизират и освен това снимахме всичко в хронологичен ред. Ситуациите във филма стават все по-скандални, но същевременно остават възхитително правдоподобни. Резултатът е Белгийският крал” – пародия на документален роуд муви, разказващ за своенравен монарх, изгубен на Балканите.

[dropcap style=”flat”]В[/dropcap] ролята на краля е белгийският актьор Петер Ван ден Бегин („Петият сезон”). Останалите главни роли се изпълняват от Брюно Жорис („Петият сезон”), Титус де Воогт („Steve + Sky”) и Люси Дебе („Melody”). Нина Николина влиза в ролята на българската фолклорна певица Ана, която спечелва сърцето на белгийския крал, а Валентин Ганев е зам. шефът на турските тайни служби. Холандският режисьор Питер ван дер Хауен е в ролята на документалиста Дънкан Лойд, а сръбският актьор Горан Радакович („Ягода в супермаркета”) е бивш шампион по стрелба, снайперист от Сараево и любител на птиците. Филмът е заснет почти изцяло в България, в него участва истински български фолклорен ансамбъл с певици от най-известните български хорове – „Мистерията на българските гласове”, „Филип Кутев”, квартет „Славей” и други.

Продуценти от българска страна са Мира Сталева и Стефан Китанов. „Участието на България в копродукции е шанс страната ни да бъде представена на най-високо ниво на международните кинофоруми. „Белгийският крал” е потвърждение на това – България е във Венеция.” – това каза Стефан Китанов по повод представянето на филма на най-стария кинофестивал в света в основната конкурсна програма „Orizzonti”.
„Този филм е класически „mockumentary” (псевдо-документален филм), който съчетава умело сатирата в изказа с по-дълбоки послания, – пише за него сп. „Варайъти. – „Белгийският крал” е възхитителен – изненадващо уважителна закачка към несъвместимостта на монархията със съвремието, с Белгия и с Балканите. „Белгийският крал” попада в жанра „роуд муви”, разчита се на камера от ръка (но само изглежда така), нестандартно кадриране и откриване на абсолютно нетрадиционни места и декори за снимки. Трудно е да си представим зрители, които не биха прегърнали с удоволствие този внимателен и шеговит киноразказ.“

„Белгийският крал” е продукция на Bo Films (Белгия – Фландрия) в копродукция с Entre Chien et Loup (Белгия – Валония), Topkapi Films (Холандия) и Арт Фест (България). Оператор на филма е Тон Петерс, художник е Сабина Христова, художник по костюмите – Ека Бичинашвили, гримът е дело на Петя Симеонова, а изпълнителни продуценти са Светла Цоцоркова и Надежда Косева („Фронт филм”).

Българското финансиране на „Белгийският крал” е осигурено от ИА „Национален филмов център”. Проектът е подкрепен от филмовите фондове на Белгия и Холандия, Евроимаж и Програма МЕДИА на Европейския съюз.

Световната премиера на филма бе на 73-ия кинофестивал във Венеция. Оттогава досега филмът е участвал с успех в програмите почти 20 фестивала по целия свят, сред които Бусан, Палм Спрингс, Сао Пауло, Солун, Дубай, Талин.

Българската премиера ще бъде на официалното откриване на XXI София Филм Фест на 9 март в Зала 1 на НДК.

Носителят на Златна палма „Аз, Даниел Блейк” на XXI София Филм Фест!

Най-новият филм на майстора на социалното кино Кен Лоуч ще бъде представен на публиката в България през март.

Кен Лоуч отново беше удостоен с престижната „Златна палма” в Кан – десет години след „Вятърът в ечемичените ниви”. „Аз, Даниел Блейк” има в актива си още десетки награди от различни филмови форуми и предава историята на един възрастен дърводелец, чийто живот се разпада на парчета в огромното море на бюрокрацията. Създаден с хумор, топлина и отчаяние, филмът е безкомпромисен – пленява с естествената простота на разказа, близка до минимилизъм, запазена марка за филмите на Кен Лоуч и неговото социално кино. Малко след успешното представяне на филма в Кан, британският вестник „Гардиън” публикува дълга статия, в която хора от различни сфери на живота споделят мнения за филма. Упрекаван от едни, че е прекалено дидактичен, хвален от други зрители за своята чиста автентичност, „Аз, Даниел Блейк” не остава никого безразличен. Израз на загриженост към все по-обедняващите обикновени хора, историята се превърна в полемичен разказ за сблъсъка със системата на един обикновен човек – Даниел Блейк (в ролята Дейв Джоунс). Сред абсурдната джунгла от сиви офиси и досадни чиновнци, осигуряващи помощи за безработни и хора в неравностойно положение, Даниел се сприятелява с Кейти (Хейли Скуайърс), самотна майка на две деца в подобна ситуация. Двамата решават, че е по-честно да не се играе по правилата на бюрократичния свят и да не бъдат фалшиви…

 „Често си припомням една стара фраза: „Агитирайте, образовайте, организирайте”. Сигурен съм, че не може да образовате толкова много, колкото би ни се искало, но пък може да задавате въпроси; като цяло е трудно да организирате чрез филмите си, но със сигурност може да агитирате. Аз мисля, че да агитираш е голяма цел, защото да бъдеш самодоволен за неща, които са нетърпими, е просто неприемливо. Герои в капан от ситуации, на които се налага да разрешат сложни конфликти – това е същността на драмата. И ако ти можеш да откриеш драма в нещата, които са не само универсални, но също така имат отношение към случващото се в момента в света, толкова по-добре. Мисля, че гневът може да бъде много конструктивен – гневът, който оставя публиката с усещането за нещо неразрешено като проблем, с някакво предизвикателство, той може да свърши добра работа.” Кен Лоуч

Най-новият филм на Аки Каурисмаки „Другата страна на надеждата” пристига директно след Берлинале на XXI София Филм Фест

Премиерата на най-новия филм на прочутия финландски режисьор е на 67-ото издание на Берлинале (9-19 февруари 2017) – в конкурсната програма той ще се състезава за престижната „Златна мечка”.

„Другата страна на надеждата” е вторият от замислената трилогия филми, посветени на пристанищни градове, която Аки Каурисмаки започва през 2011 година с „Хавър”. Историята е за един пътуващ търговец, чиито път се пресича с този на сирийски бежанци. Филмът беше заснет през есента на 2016 година във финландската столица Хелзинки. Аки Каурисмаки е най-известният съвременен финландски режисьор, добре познат и на българските зрители със своя автентичен авторски стил – той прави филмите си по собствени сценарии и ги продуцира със създадената от него самия компания Sputnik Oy.

Аз правя простички филми – целта е да са толкова ясни и гъвкави, че да бъдат разбираеми и без превод, дори от бабите в китайската провинция. Това е моята стратегия – оставям образите да говорят. Бихте искали вашите послания да бъдат разбрани в света? Тогава опитайте да създадете филм за международната публика – това е най-добрият начин всеки да види през очите ви света, в който живеем.

Както е казал Достоески – „Наблюдвайте хората. Така ще ги опознаете и разберете по-добре. Аз съм просто нравствен човек, не съм моралист, и не намирам никакъв смисъл да снимам филми без нравствено послание... Почитател съм на Бресон… за мен той е Бог! Неговият начин да разказва истории е уникално прост и в същото време гениален.

Филмът на двукратните носители на „Златна Палма” Жан-Пиер и Люк Дарден „Непознатото момиче” – със специална премиера на XXI София Филм Фест

„Непознатото момиче” на Жан-Пиер и Люк Дарден („Детето”, „Розета”, „Два дни, една нощ”), който беше представен с голям успех в Кан преди броени месеци, може и да прилича на алегория за европейската криза с мигрантите, но режисьорите отричат да отправят послание. Почитатели на социално-реалистичните сюжети за аустайдери в белгийското общество, те предлагат на зрителите смел разказ, изпълнен с мистерии и загадки.

Историята проследява д-р Джени Дейвин (Адел Хенел), работеща в малка клиника, която се включва в разследването на смъртта на една непозната девойка, но осъзнава, че е единствената, която се интересува от истината. Както във всеки филм на братята Дарден, и тук животът се оказва свещен…

Люк Дарден: Започването на нов проект винаги е различно, особено когато си на възраст. Вече има доста неща, които сме изоставили или от които се отказваме – този процес напредва все повече с възрастта. Когато започваме нов проект, ние говорим отново за всичко, което сме оставили след себе си като вече създадени филми. Говорим много, а понякога и го преоткриваме. „Непознатото момиче” е проект, който беше изоставян на два пъти. Но когато срещнахме Адел Хенел решихме, че именно тя може да изиграе младия лекар, и се отказахме да търсим по-възрастен актьор, каквато беше идеята в пръвоначалния сценарий.

Жан-Пиер Дарден: По време на репетиция актьорите никога не играят изцяло според поставената им задача, само маркират. Това е техният начин да се „укроти” текста, героите, но и да се отърват от изкуствените проблеми и първоначалния страх, за да бъдат по-истински по време на снимките. Това е малко като пречистване. В общи линии, репетициите служат за премахване на всичко неподходящо – обикновено разбираме, че това, което сме си представяли, е твърде сложно и че трябва да се премине към нещо по-просто.

Мариана Енева

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here