Киномания 2013, част 8

0

МАГИЯТА НА ТУРСКИЯ И ИРАНСКИЯ ФИЛМ
ИЛИ СЕЗОНЪТ НА ДВЕ ВЪЗХИТИТЕЛНИ ИЗЖИВЯВАНИЯ…

fasle-kargadan-_-rhino-season-poster-2098Кюрдският кинематогпафист Бахман Гобади е считан за пазител на традициите на своя народ още от успешния се дебют преди 13 години. В “Сезонът на носорозите” Гобади се вдъхновява от действителни случки в живота на свой приятел- кюрдския поет Сахел, но развива визуалната страна на поразителния си талант,постигайки неповторима и въздействаща атмосфера.
Завладяваща любовна история, случваща се в продължение на 30 години, “Сезонът на носорозите” разказва за несправедливо осъдения в годините на Ислямската революция в Иран поет, жертва на лично отмъщение На жена му Мина /в ролята Моника Белучи/, е наредено да се разведе с него незабавно, но тя отказва и също е вкарана в затвор. На двамата е разрешено да се срещнат само веднъж, но без никакъв физически контакт и с качулки на главите.
Ненадейно Мина е освободена след 10 години. Бившият шофьор на Мина, Акбар, вече работещ за новия режим, успява да я измъкне от затвора и започва да я манипулира като твърди, че Сахел е мъртъв и че стария ѝ живот е вече в миналото. Съсипана, тя се мести с децата си в Истанбул, без да подозира, че оставя в иранския затвор живия си съпруг, принуден да излежи цялата си присъда. Веднъж излязъл на свобода, единствената мисъл на Сахел е да издири семейството си. Той се насочва към Турция където се намират жена му и техните деца. Наблюдаващ ги отстрани, той се опитва да намери начин, по който отново да стане част от техните животи.
Виртуозно заснет, Сезонът на носорозите предлага паметни изображения в сцените, в които Сахел рецитира забранените си стихове. Екстатично кино преживяване, чиято визуална магия ще завладее съзнанието ви за дълго. И заслужено е окичен с няколко отличия: Сан Себастиян – Награда за операторско майсторство, “Камеримаж”/фестивал на операторското майсторство”- “Бронзова жаба”; 3 Азиатски филмови награди- за операторско майсторство, сценография и визуални ефекти.
Можете да гледате филма тази седмица в Дома на киното!

В ПЛЕН НА “МИНАЛОТО”

Гениалният японец Акира Куросава беше рекъл “Иранските филми са прости, ала флуидни…” Тази мисъл доказват години наред прочути режисьори с безброй награди от престижни фестивали.
Носител на “Златна мечка” и “Оскар” за предишния си филм “Раздяла”, иранският кинематографист Асгар Фархади отново предлага виртуозно структура на сложния пъзел от любов, обвързаности и манипулации при двойка на ръба на развод.

past_ver2_xlgАхмад се завръща в Париж от Техеран след няколко години далеч от съпругата и децата си. Той идва, за да се разведе с Мари-Ан/ Беренис Бежо, която помним от “Артистът/. Въпреки намерението му да не се въвлича в семейни раздори, Ахмад скоро се озовава в сериозен емоционален хаос. Мари смята да се омъжи повторно за емигранта – Саид, а порасналата ѝ дъщеря Люси е категорично против новото ѝ обвързване.
Възрастни и деца – всеки от персонажите на тази разтърсваща семейна драма, се опитва да бъде свободен, но е зависим от собствените си катаклизми и сложни чувства. За мен този забележителен филм е като филигранна плетеница, майсторски сътворена с цялата болка и безпокойства, разкрити проницателно. Направо си заживяваш с терзанията на героите, разбираш ги и им съчувстваш “Миналото” е многопластово, състрадателно и човечно кино от най-висока класа.
Кан – награда за най-добра актриса на Беренис Бежо
Дърбан – Награда за сценарий
Иранското предложение за номинация за “Оскар”

Мариана Енева

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here