там, където свършва Европа, там, където започва ЕС или как добрият мениджмънт и европейските пари превърнаха най-изостаналия департамент на Франция в пълен отличник.
Най -западният край на континента ни посреща с дъжд и вятър, океана е сиво-черен, нищо ново. За ен-ти път съм тук, посрещането е винаги „по вода” Далеко от лукса и светлините на Париж, този суров пейзаж дава усещането, че си накрая на света. Табелите на летище Брест са на бретонски и на френски . „Демат „ – поздравявам с бретонското „Бонжур” приятелите, които чакат на летището. Щастлива съм, че съм отново с тези спокойни, уравновесени хора с честни открити лица и искрени усмивки. Нося конфитюри „мейд ин Търговище” и снимки от срещата ни преди година.
Всяка година Областния съвет на Финистер организира тематични екскурзии за чуждестранни експерти и журналисти. Задачата е да се интернационализират все повече и повече малки и средни фирми и тези организирани екскурзии имат ефект – вече 2 фирми от Финистер работят в България в резултат от пътуванията ми. Този път сме на тема автомобилна индустрия и възобновяеми енергии. Отдавна вече не идвам с нагласата да видя свинеферми и фабрики за рибни консерви Голямо парче от „камамбера” на икономическата структура е за високите технологии, авиационната и автомобилната промишленост и биотехнологиите, но този път наистина ми се ококорват очите.
Спомням си разказа на приятел, собственик на четири фабрики за луксозни млечни продукти. 65 годишният бретонец не се притесняваше от факта, че е учил до 7-ми клас. Нямали течаща вода и ток в селото, трябвало да работи от 12-годищен, оженил се млад и за да храни децата, с жена му започнали да майсторят десерти в кухнатя на баба по бабините рецепти. Направили първата фабрика с помощ от ЕС и сега марката е позната в цял свят. Когато дойдоха с жена си в България ги заведох по магазините да ги „пооблека” , че хич нямаха вид на милионери и нямаще да получат вот на доверие от родните бизнесмени, изтупани в „Армани” и „Кензо”. Госпожата си купи ботуши за 80 лева и се притесни, че е разточителна, а имало и по-евтини.
Не, бретонците не са стиснати. Живели в крайна бедност, те знаят цената на парите, знаят и мястото си. Снобизма, показността са качества които не съществуват там. Трудалюбието и чесността са издигнати в култ. Тези качества на синеоките викинги както и идеалният инвестиционен климат, създаден от отрганите за местно самоуправление привличат френски и чуждестранни инвеститори. Първо в хранително-вкусовата промишленост, после в индустрията, сега – във високите технологии и научно-развойната дейност.
Ксавие Тюрпен работи в Областната управа, заема висок пост, не се „дуе” ами сервира кафе и кроасани на шофьора.
МА: Ксавие, при нарастващото търсене на храни не ви ли са достатъчни километрите заводи за бисквити, салами, млека, сирена, консерви и славата на първият селскостопански регион на Европа?
КТ: Вярно е, че имаме традиции в селското стопанство и хранително-вкусовата промишленост, но в началото на мондиализацията предприемачите от региона си дадоха сметка, че няма да могат да продължат така и „взеха съдбата си в ръце”. Имахме ресурсите, отворени сме към морето, т.е. към света, жалко би било да не използваме тези ресурси. А и бретонците са по природа предприемчиви.
МА: Европейският съюз помогна ли за развитието на региона?
КТ: Разбира се! Започна се с изграждането на инфраструктурата по времето на Генерал дьо Гол. Дотогава Бретан е бил изолиран и изостанал с разпокъсано селско стопанство и риболов с дървени лодки, океанът е вземал много жертви, хората са били бедни, животът – тежък. Сега регионът разполага с идеална пътна инфраструктура, модерни пристанища и летища, търгуваме с всички крайща на света, търговското салдо е положително. Мина времето на рибните консерви и картофите.
МА: И с образованието? Хвалят учениците ви като първенци на Франция!
КТ: На първо място сме в страната по успех на матурата, висшите ни учебни заведения са класирани между първите, ориентирани са към инжинерните специалности. Нормално е „сивата материя” да привлича научно-изследователски центрове, оттам и многото научни лаборатории . 60% от научно-изследователските центрове на Франция, свързани с морето са на наша територия, а около тях логично се създават фирми, фабрики, работни места, експорт.
МА: Знам, че Областната управа създава благоприятен инвестиционен климат и помага там, където има перспективен бизнес и се създават работни места. По време на предишното ми посещение бяхме в научно-изследователски център на брега на океана, прекрасна модерна сграда на приказен бряг, отстъпена безвъзмездно от общината.
КТ: Общината предостави безвъзмездно сградата, а за инвеститори няма проблем. Банките отговарят с 1,5% лихва, има и частни инвеститори .
Българският ми мозък се чуди как това прекрасно място не е превърнато в туристически комплекс. Престрашавам се и питам.
КТ: През 1986 година беше приет Закона за защита на брега, които забранява строителството от 100 м до 3 км от брега в зависимост от зоната. Правихме живи вериги, изпращахме делегации и постигнахме закона.
МА: Въпреки това Финистер е в топ 10 на туристическите дестинации!
КТ: По-скоро затова. На първо място сред мотивите на туристите да дойдат тук са природните паркове. Подпомага се създаване на стаи за гости и малки семейни хотели, така се повишават доходите на хората в малките селца по брега, имаме 118 морски бази, всеки турист оставя средно по 1500 Е за престоя си.
Биотехнологии, туризъм, корабостроене, селско стопанство и хранително-вкусова промишленост , ¼ от френския риболов и още… първият морски департамент на Франция, авиационна индустрия, електрическите коли на Болоре, високи технологии, интегрирани системи за наблюдение и автомобилната индустрия! С 1250 фирми със 7 600 работни места 30 % са в автомобилната индустрия и осигуряват добри заплати на 2200 високо квалифицирани специалисти. Финистер умело се е наредил в челните позиции залагайки на качеството на предлагането и на експертизата. 50 фирми са от първи и втори клас – доставят директно на автомобилните заводи.
TWR Autocruise , американският световен лидер в производството на активни системи за сигурност, с 65 000 служители произвежда радари за автомобили.
МА: Защо сте именно тук – в Брест? – питам симпатичния директор англичанин
КТ: Качеството на работниците – за нас е много важно наличието на квалифицирани работници и наличието на добре подготвени инжинери. Също и качеството на живот – тук се живее добре! Текучеството на персонала е под 1%.
Според френската агенциа за инвестиции това са първите условия привличат чуждестранните инвеститори. Плюс добритеинфраструктура и комуникации.
Cummins Filtration – 17 милиарда оборот, 45 000 служители Световният лидер в производството на филтри за дизелови мотори. В Кемпер успяват да се справят с производството на 1117 вида филтри и да постигат 25% годищен ръст.
МА: Имате заводи по целия свят, България не ви ли интересува ? – питам директора на завода и аргументирам яко с цифри и факти от близкото минало. Наградена съм с искрен интерес и намерение за проспекция на Родината. Let it be !
Следват оше няколко фирми, за които нямам надежда, че могат да бъдат вербувани в близко бъдеще за родната кауза, „Дасо – системи”, които ми говорят на триизмерен китайски – те са отдавна във 22-ри век – да, ама имали филиал във Варна! И – о, черешката на тортата – Блукар! Парижките електрически автомобилчета на самообслужване, производство на Болоре, европейският лидер на възобновяемите енергии! Мятам се зад волана на автомобилчето – бижу, правя няколко кръгчета около трейнинг-центъра, пробвам зареждането с електричество и си я пожелавам от сърце! Ако можеше в махалата в Търговище да има само такива безшумни и чисти автомобилчета! Да, но кой щеше да ме буди в 6 ч с форсиране на мотор и облаци черен дим?! Господин Венсан Болоре, наследник и собственикна холдинга ако не беше бизнесмен сигурно щеше да пише научно-фантастични романи. Развихреното му въображение, подкрепено от интернационалния холдинг с 11 милиарда оборот инвестира в проектите на бъдещето. В Брест са разработили новата литиева батерия, известна като енергията на бъдещето, през октомври ще започне серийното и производство и ще направи още една революция в транспорта.
Тези фирми са изникнали около футуристичната сграда на ИРТЕК, центърът за квалификация в енергетиката, създаден с цел да произвежда квалифицирани работници. С повече от двеста модула за обучение , този център е на разположение на фирмите от областта, но и от цяла Франция и квалифицира около 2 000 стажанти годишно, работи в тясно сътрудничество с престижните технически университети от региона. Образованието във Финистер е издигнато в култ. Иновациите и научно-развойната дейност – приоритет на Областния Съвет, за което е приет специален план със задача №1 – мобилизацията на всяка фирма и на всеки гражданин за развитието на региона в служба на хората.
Финистер ме изпраща със червено слънце, което потъва бързо в океана. Там, където свършва Европа…там започва Европа.

Икономиката на Финистер във цифри |
|
Селско стопанство |
|
Риболов |
|
Водни спортове |
|
Туризъм |
|
Експорт |
|
Мила Александрова
Превъзходен материал! Чети внимателно българино! Разпечатай го и си подчертавай за да разбереш, че само с инат не става. Инат на разума имам предвид.