27th Jan2016

Спомени от Виена…

by Черно и Бяло

През лятото на миналата година, както вече писахме в печатния брой на изданието, беше открита изложба на графика Николай Спасов в дом Витгенщайн, Виена, по инициатива на дружеството към СБЖ „Кръг Черно и Бяло”. Сега, няколко месеца по-късно, бих искала отново да се върна към тези красиви моменти и да ви разкажа малко повече за картините на г-н Спасов  (Ники, както го наричаме ние приятелите му).

През юни месец, когато направихме откриването, споделих на Николай мисълта ми, че сме щастливци – аз като куратор на изложбата, той – като художник, успял да изложи своите произведения в тази изключителна сграда. В дом Витгенщайн се помещава Българския културен институт във Виена. Още преди да бъде купена през 1975г. от българската държава, сградата е била център на културния живот. Проектирана от арх.Паул Енкелман и известния философ Лудвиг Витгенщайн, тя е оценена още навремето като архитектурен шедьовър, заради модернистичния си дизайн, изчистената визия и строгост в интериора. Кубистичните форми, сътворени от камък и метал и липсата на цветове я правят идеална да помещава изкуството във всичките му форми, без да се натрапва с присъствието си, а напротив – да подчертава изложеното в нея.

Николай излага за пръв път във Виена и неговите интересни графики привлякоха погледите на посетителите. Може би защото са изградени на базата на контраста, или заради детайлността си, човек винаги има желание да ги разгледа. В началото трябва да кажем, че новите графики са от светлия му период – в предишните години те са мрачни и песимистични, но сега виждаме бели платна, изпълнени с живот и позитивизъм. Художникът използва смесена техника, а особено място в тях заема фигурата, детайлът. Авторът въздейства върху зрителя с непознати знаци, символи, метафори, загадъчност… С интерес откриваме символа на щастието, на женското начало. Използва абстрактни форми, разнообразни и цветни петна. В графиките на Спасов има арки, кръстове, спирали, квадрати, знаци. Основните геометрични форми разкриват символизъм, дълбочина и съдържание. Можем съвсем естествено да усетим посланието на автора – за хармония, вяра, доброта и любов. В творбите си авторът показва борбата между доброто и злото, между материалното и духовното, хармонията и безкрайността.

За картините

Композиция 1В „Композиция 1” се вижда Пегас, който иска да полети на крилата на своето собствено вдъхновение, много забрани и условности му пречат, но всички препятствия ще изчезнат, защото Пегаса е силно устремен към светлината а крилата са вдигнати нагоре готови за полет. Картината е оптимистична. Аналогична е графиката – „Полет”.

МиналоИнтерес предизвиква „Минало”– едно разминаване между мечти и реалност. Тук е и „Златният храм”, който много често присъства в творчеството на художника. От една страна, е лирическият герой с неговата вяра и мъдрост, но от другата страна е реалността – семейното огнище го няма… само тлеещ дим. Червена линия разделя двете фигури и тук, лирическият герой се е превърнал в аскет и неверник. Проблемите и крамолите излизат през комина. Всичко е минало и не иска да се връща там, където е потъпкана мечтата и вярата в доброто.

Минало 2В „Минало 2” виждаме затворено пространство, връщане в миналото, спомени… вече няма нищо, всичко е зачеркнато. Вижте кръста (който много често присъства в графиките на Николай) как разделя двете фигури. От едната страна на кръста има дебела разделна верига. Лирическият герой вече гледа в друга посока и твърдо е решен да се бори и да не се връща никога там. Забележете черния щрих дебел и натраплив. Тук отново е „Златният храм”, като акцента пада върху червената дебела линия с която е задраскан храма, сякаш той е осквернен. Миналото е зачеркнато.

Композиция 3„Композиция 3” е страхотна графика. Вгледайте се добре и ще забележите и други фигури, акценти, които в началото не се забелязват. За мен графиката означава дом, любов, копнеж, развитие и стабилност.

Каталог от изложба Алтернатива на Николай Спасов
ART-CATALOG-NIKOLAY

Мога още много да говоря за картините на Николай Спасов, да ви ги показвам и обяснявам, но истината за тях идва при всеки различна, след като се потопи в колоритния ѝ свят. Затова накрая на моя разказ искам само да изкажа специална благодарност на Станислава и Красимир Пекови от д-во „Кръг Черно и Бяло” към СБЖ, с чието съдействие се осъществи изложбата в уникалния дом Витгенщайн. Специална благодарност изказвам и към директорката на БКИ във Виена – доц.д-р Румяна Конева – една изключително любезна, усмихната и сърдечна жена и нейния екип, а именно Боряна Щерева, Вера Ганева и Иван Заяков – домакини на изложбата, и без тях нищо нямаше да е същото. Огромно благодаря!

Елена Бакърджиева

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*