27th Nov2014

Киномания 2014, част 3

by Черно и Бяло

beauty-and-the-beast-poster-1В рамките на Киномания 2014 с това заглавие беше открит 4-ия Френски филмов фестивал. „Красавицата и звяра” е екранизация на историята на мадам Вилньов. Публикувана за първи път анонимно през 1740 като „La Jeune Américaine et les contes marins”, историята рисува портрета на красивата Бел, щастливо и чувствително младо момиче, което се влюбва в Звяра, прокълнато създание, което търси шанс за любов и изкупление. През 1760 е публикувана съкратената детска версия, от която Жан Кокто и Уолт Дисни черпят вдъхновение за известните си адаптации.

Най-популярната адаптация на приказката, за първи път появила се през 18-век, е анимационният филм на Дисни от 1991г. Като игрален филм най-призната е продукцията на Жан Кокто, който екранизира историята през 1946г с Жозе Дей и незабравимия Жан Маре. Така оригиналната версия на мадам Вилньов е забравена и никога не е била пренасяна на екрана… досега! Докато не се появява режисьорът Кристоф Ганс, известен с фентъзи филми и адаптации по видео игри. Най-известният му филм е „Братството на вълците”, в който участва Венсан Касел. Леа Сейду вече е звезда от „Полунощ в Париж” на Уди Алън и най-вече от гей-историята „Синият е най-топлият цвят” от миналогодишната Киномания.

Продукцията на Кристоф Ганс показва „напълно нова визуална вселена”. Според него: „Красавицата и звяра” е историята на семейство, което губи всичко, след като бащата е съсипан. Срещата с митичния Звяр дава възможност на героите да се съвземат. За мен този филм е метафора за съвременната ситуация в света. Това е едно от предимствата на приказките – те представят ценности, които остават актуални през вековете.

„Красавицата и звяра” разказва и за силата на мечтите и любовта над материализма и корупцията – тема, която е по-актуална от всякога. Време е да уважим историята на мадам Вилньов, изумително съвременен разказ, в който поемата на любовта е също така и послание за надежда.”

Киното на Кристоф Ганс е наситено с естетска изтънченост и киномански препратки, превърнати в елементи от разказа. Отвъд интригата, която уважава правилата на вълшебната приказка и пътя на инициацията, верен на духа на Жан Кокто, Ганс съсредоточава усилията на режисурата в създаването на един достоверен приказен свят, повлиян от киното на Хаяо Миадзаки (видяхме неговата изтънчена възхитителна анимация „Вятърът се надига”). Визуалното богатство на филма неизменно въздейства върху въображението на зрителя и предизвиква желанието му за приключение. И така- красивата Бел открива тайната на Звяра и постепенно – любовта, която го спасява.

Мариана Енева

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*