04th Feb2014

Wonderland, Халил Алтъндере, ИСИ София, до 25.02.2014

by Черно и Бяло

Ако все още не сте посетили новата изложба Wonderland в ИСИ София, може да го направите до 25.02.2014г.

Представянето на видео работата на Халил Алтъндере Wonderland (Страна на чудесата), 2013, се превърна в едно от най-впечатляващите събития на 13 Истанбулско биенале през септември миналата година. Тя говори за градския гняв, за надеждата и съпротивата, огласени от тийнейджъри от Сулукуле – истанбулски квартал, от шест века дом на роми и на тяхната култура, разрушен през 2006 г. по предполагаемо „осъвременяващ“ урбанистичен проект. Именно загубената общност е представена във видеото като причина за социално-протестните акции срещу градското преразпределяне – мишена на доскорошните демонстрации и съпротива в цяла Турция.

Алтъндере използва нов кинематографичен език на ръба между видео клипа и видео изкуството, за да покаже как една радикално модерна субкултура на хип-хопа е способна да освети недотам видимата циганска субкултура. Недвусмисленият визуален език и динамичното, „наелектризирано“ изпълнение на групата Tahribad-i İsayan са се сглобили в мощен тласък за въображението и въвличането на зрителя.

Художникът изостря поглед към машинациите с идентичност, към съпротивителните стратегии спрямо властови структури, преобръща местата на злободневни и исторически теми, засягащи политиките на настоящето. Той често отхвърля политически коректната гледна точка, изтъквайки вродената връзка между изкуство и политика.

Изложена в София във време на продължително политическо противопоставяне, работата свързва градове, политически програми и човешки потенциал, установява общи основи за граждански действия в региона.

49d07d2f2b048709fab28e0845347114_XL

Халил Алтъндере (р. 1971 г. в Мардин, Турция) е излагал произведения в цял свят, включително на такива важни форуми като Документа 12 (2007), Манифеста 4 (2002), биеналетата в Кванджу (2002), Сао Пауло (1998), Истанбул (1997 и 2013) и много други. Името му е тясно свързано с утвърждаването през втората половина на 1990-те на съвременната художествената сцена на Истанбул. Той се превръща в активен и влиятелен неин участник още от преместването си в града през 1996 г. Работата му се свързва тясно с живота на великия град, разрастването, енергията и борбите му. Като художник, куратор, издател и активист Алтъндере се концентрира върху решителната, често иронична и дори подигравателна критика на политическите, културни или исторически ограничители, срещу потискането в официалната система и представителния й език на култури и субкултури.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*