04th Feb2014

85 ГОДИНИ Софийска филхармония

by Черно и Бяло

За  „Музиката – универсално и най-върховното ниво на комуникация между хората”…

За „Любовта и музиката – най-съкровените и светли неща в човешката цивилизация”…

2010-10-21-082_1

GlemzerАртистичен и изящен Бернд Глемзер, гостувал с няколко концерта в България е с различни отличия и награди. След като учи при руския клавирен педагог Виталий Маргулис във Фрайбург, най-младият преподавател в Германия, е лауреат на 17 от най-престижните конкурси „Корто”, „Рубинщайн”, „Чайковски”, „Бузони”, „Калас”, конкурса на Германската държавна телевизия ARD, отличен е от германския канцлер с Ордена на федерални заслуги, получава Bavarian Cultural Prize. През 1996 г. е първият европейски музикант, изпълнил Първият клавирен концерт от Чайковски в Китай, заснет от телевизия, а следващата година записва за компактдиск клавирните концерти на Чайковски, творби от Скрябин, като вече са над 30 записи за компактдискове за различни фирми. Концертите му са в Европа, САЩ, Канада, Хонгонг, Япония, Китай, Южна Америка и Австралия. Със статут е на „Permanent Artist in Residence” към ЮНЕСКО, а за 30 годишната си артистична дейност получава наградата „Supersonic Award”. През 2000 година изпълнява Трети клавирен концерт на Рахманинов на честването на 100 годишнината на Филаделфийския оркестър/ на празник, като на празник, а за отделните проблеми на симфоничните оркестри, през следващите поводи../.

История…

На концерта за 70 годишния си юбилей Софийската филхармония изпълни в зала „Света София”, поради ремонт на зала „България”, програмата с композитори от първи я ѝ концерт – 4 март 1929г., / като първата репетиция  е на 18 декември 1928г. във  Военния клуб на новосъздадения  от Саша Попов, гл. диригент до 1956г. на  Академичен симфоничен оркестър /АСО/ със 100 концерта за година, от 1935 г. първи професионален оркестър в България – Царски военен симфоничен оркестър / вече със съпруга, 3-та, до 1952 г., партньор на сцената и сътрудник,  младата и изключително талантлива пианистка Вера проф. Попова /,  през 1937 г. Иван Камбуров съобщава в статия за грандиозен концерт на открито в Русе с над 10 000-а публика, първи турнета в Германия и Италия, 1946г – Софийска държавна филхармония/, под ръководството на главния ѝ диригент Емил Табаков със солист Антон Диков на Концерт за пиано и оркестър от №1, ми бемол мажор от Ф.Лист, Вагнер – Увертюра „Танхойзер” и Чайковски – Смифония №4.

На  концерта, посветен на 85 годишнината от основаването ѝ Софийската филхармония покани почитателите си и любители на музиката в зала „България”, / 5декември, 2013г./ като програмата беше от първия ѝ концерт със солист Бернд Глемзер, Германия , Р. Вагнер – Увертюра към операта „Танхойзер”, Ф.Лист – Концерт за пиано и оркестър №2, ла мажор, и П.И.Чайковски Симфония №6 Патетична, под диригентството на главния ѝ диригент Мартин Пантелеев, в памет на проф. Саша Попов и под патронажа на Президента на РБ Росен Плевнелиев, заснет и излъчен, през януари 2014г. от БНТ.

След първото турне из България на 7 годишния Саша Попов,  на 11  с първо задгранично турне в Загреб, Полша и Русия, ненавършил обичайната възраст, Саша Попов постъпва във Виенската консерватория /1913г/, а през 1925 – 28 г. концертите му са около 243 на година из Австрия, Италия, Германия, Швейцария, Унгария, Полша, Чехословакия, когато вероятно се появява римата: Яша /Хайфец/ – Миша /Елман/- Саша /Попов/ – Ваша /Пшихода/ и към тях добавяли  и Фриц Крайслер – 5 – мата най-известни цигулари тогава. Две книги от Ал. Абаджиев са посветни на Саша Попов. „Попов е цигулар виртуоз от най-голяма степен, с топъл пеещ тон, с прекрасна пръстова и лъкова техника” / „Нойес Нахрихтен”, Мюнхен, 24 окт. 1926 г./. „Несъмнено Саша Попов принадлежи към първите цигулари на днешното време./ в. „Нойес Винер Тагелблад”, 21 април 1928г./.

Оказва се, че всяка национална изява на български изпълнители по европейските сцени е била държавно финансирана.  Писмо на Саша Попов до Радославов, гл. секретар в Министерството на просветата, 31 ноември 1927 г., Дармщат: „Тук съм на концерт, който ще се състои на 6 декември в театъра. Ще ме акомпанира филхармонията, дирижира гл. музикален директор д-р К.Бьом. Свиря Концерта за цигулка и оркестър на Панчо Владигеров. Същият концерт свирих с Дрезденската филхармония /Dresden Phiharmonie/, който има голям успех / Панчо присъства сам/, свирих го в Grosse Geverzbehaus – пред пълна зала / имаше 2700 души/. Също и тук всичко е продадено. Разбира се и мен ми струва това много пари….Много пари струва концерт във Виена, а в малка зала не искам да го дам – знаят ме вече по име и бих искал да не го правя по Байганьовски – Голямата зала / Grosse Musikverain saal/ струва един концерт с акомпанимент на пиано с добра реклама 1800 шилинга / 3600лв/. Това само един концерт, а като се има пред вид, че аз искам да го дам с оркестър / т.е. ако е възможно/… Мисля да свиря концертите: от Бетховен, един нов концерт от Несторов /българин/ за цигулка и оркестър и концерта на Владигеров – ама на тези три грамадни пиеси трябва оркестър, другояче не ми се иска да се представя пред виенската публика. Аз по цял ден се занимавам – гледам да прогресирам в свиренето и се радвам на постигнати успехи…”  В следващо писмо на Саша Попов от 8 февруари 1928 г. съобщава, че е ангажирал Виенската голяма концертна зала и освен това Виенската филхармония. „…Радостта ми е голяма да притежавам тези качества и да бъда акомпаниран от този оркестър, още повече за нашата малка страна – тъй като концертът е под протекторатът на тукашната наша легация. Мисля, че чувствате значението на това сторено от мен, като уважите една молба и ме подпомогнете материално от страна на Министерството..” Резултатът са два документа – от 4 март 1928 г. с краткото съдържание „няма парични средства” , а вторият е заповед №120 от 16 март 1928 г., в който се съобщава за отпускане на исканата помощ.

От „Устав на Академичния симфоничен оркестър” …Средства:  Ал.3. А.С.О. се ползва от следните приходи: а/ определена сума в държавния бюджет, б/ помощи от Софийската окрьжна постоянна комисия, Софийската община, обществени учреждения и частни лица, в/ приходи от симфонични камерни и акомпаниментни концерти, сказки, традиционен бал, концертни турнета и др. Ал.4 За  постигането на поставените цели, А.С.О. има следните разходи: а/ месечно и годишно възнаграждение на оркестровите лектори и помощен административен персонал, б/ помощи за заболели или бедни оркестранти и премии на талантливи ученици, в/ други непредвидени разходи във връзка с дейността на оркестъра като: разходи по концертите, възнагражденията  за концерт на лица, които не влизат в редовния състав на оркестъра, нужни, обаче за изпълнението на дадена музикална пиеса, разходи по уреждане на концерти в провинцията, странство, канцеларски и др.”

Саша Попов заема поста диригент на филхармонията в Тел Авив за две години. Из интервю на Нисим Алкалай, гостуващ от Израел български цигулар с Анди Палиева :  „Със Саша Попов последен път се видяхме в Израел, гостуване на Ерусалимската филхармония с няколко концерта. Зарадва се като се видяхме, беше с жена си/ „не ме питай коя под ред е” – ми поясни /- 5-та, Лили Попов, талантлива музикантка, свири на арфа, сестра на известния и много талантлив пианист Божидар Ноев/.  Оркестърът много ми хареса, имаше голям успех. Но после загубих следите му.” След две години Саша Попов е диригент на Филхармонията в Кайро, а от там заминава за САЩ, основава камерен оркестър, на който е диригент.

Антон Диков, Божидар Ноев, Иван Дреников, Марта Деянова, Минчо Минчев, Стойка Миланова, Стефан Попов, Венцислав Николов, любимци на публиката, едни от най-талантливите български концертиращи артисти по световните и български сцени са  „на щат” – с позиция солисти на Софийската филхармония, с над 600 гостуващи от най-известните звезди на световния  небосклон и 350 чуждестранни и български диригенти блестящи всред ежедневно работещите с оркестъра Васил Стефанов, Влади Симеонов, Добрин Петков, Месру Мехмедов, Димитър Манолов, Йордан Дафов,…

Първите международни турнета на АСО прерастват в околосветски турнета на Софийската филхармония…

Юбилейната документална с много снимки и афиши фотоизложба, открита преди концерта на 5 декември, във фоайетата на зала „България”, разглеждана с тъга по творците създали незабравимо богатство от изживявания  от любителите на красивия творчески и душевен свят на гениите, разходка в миналото за почитателите в младежка възраст, които търсят компактдискове или си купуват книгите посветени на Софийската филхармония…, предстоят два луксозни албума на български и на английски език из историята  и съвремието на Софийската филхармония, с 10% отстъпка при закупуване на нов Абонаментен цикъл от програмата на този сезон.

История на тържество и любов към музикалния изпълнителски талант израз на гения на композитори от различни стилове и епохи, история на финансовия способ за осъществяване на този драгоценен талант, наричана отначало „помощ”, заплатени изяви и турнета в чужбина от утвърждаващата се Българска държава, място в „печата” вестници и списания за статии за този дар, в Радио София и БНР, в БНТ, а  днес… „спасението на давещите се е от самите давещи”…Абонаменти, концерти, турнета …кой да се замисли за съвременни похвати за разпределение на държавния и всичките видове бюджет, за закони за спонсорство, реклама , за възнаграждение на талантливите млади изпълнители, съхранили всеотдайно и с нестихващ ентусиазъм, допринасящи за натрупаното  име на първият професионален оркестър в България Софийската филхармония, за създаването на музикален живот, в участието й в световния музикален живот? Да се насладим, да изискваме е задължително, но кога ли ще се замислим, ще направим нещо, отговарящо на съвремието? Напомнянията, предложенията и за продължаване, надграждане, доизграждане на традицията, започната във вестници, списания от Иван Камбуров и първите критици на музикалното професионално изкуство, отделените ежедневно часове за изпълнение „на живо” от студио на радио София,  пераства по телевизията … а днес, очакваме ли, мислим ли за нов закон за медиите, лисва ли ни изпълнителското майсторство от екрана на телевизорите, от програмите на телевизиите, информации или статии, присъствието на тези талантливи млади хора в медиите, за които медиите да определят от бюджета си, да са заделени от държавния и различните бюджети, реклами, спонсорство?

Фин и елегантен Берн Глемзер свиреше като напомняше за различни маниери на изпълнение още от ХІХв до съвременни като изразяваше дълбоки и богати чувства. Развълнувано, с много нежност звучеше лириката, до изживяване на празничност, а след това борба, така характерна на романтизма и отново изтънчен и фин, с много ентусиазъм  звук… Аплаузите го извикаха „ на бис” – Прелюд от Рахманинов – звучен, със здрав тон…

Разговаряме с Бернд Глемзер на следващата сутрин след концерта, преди да отлети,  за Германия, скъп гост на хотел „Кемпинси- Зографски”. Не е реклама на хотела – „скъп гост” означава, че е отседнал в този хотел, но пребиваването му е поето от Софийската филхармония.

БГ: Развълнувам съм да свиря на това събитие и да съм част от него. Бях щастлив, понеже Президентът и от посолствата се интересуват от музика и дойдоха на концерта. Телевизията беше в залата, което направи събитието по-популярно. Изложбата – не можах да я разгледам, да я видя, тъй като нямаше време. Днес, на обед заминавам. Много съм  за това чудесно събитие. Важно е да свирим на това събитие, важно е, че всички в България поддържат гласа на оркестъра. За моята лична кариера помага. С този оркестър съм свирил 3-4 концерта. Важно е да запазим определена традиция, която е от значение, важна. Въпреки, че хората казват, че тя пази старата музика, ако трябва ще строим нови неща… Нещата имат корен, те не са само във въздуха.

Творбите от Лист са от репертоара ми. Композиторът е главният източник. За да се намери повече в партитурата или трябва да слушаме последните изпълнения или да копираме или да е различно.  Ако някой иска да е различен трябва да направи нещо странно, нова философия. Можете ли да си представите нещо различно след 200 години! Трябва да съм наистина внимателен към партитурата или към творбите за да имате представата. Ако четете биографията на Лист ще си помислите, че той е поп звезда на неговото време. Не само трябва да четете партитурите много внимателно и сериозно или почувствате какво е имал пред вид ,тъй като композиторът не е записвал според неговото желание форте – силно или пиано – тихо.

Политиката е велик допинг за музиката. Класиката и Бетховен. Различни са връзките между политиците и музиката. Както Вагнер е бил обиден от Хитлер, така Сталин е обидил Бетховен…

Обичам Моцарт, 4-ти Бетховен концерт,  романтичните пиеси на Шопен, за соло Менделсон.  Първо е обичта, музиката…  Мой приятел е почитател на Рихтер. Глобализацията е запазила по-руското. Чайковски е живял в др. страни, Рахманинов Записал съм всички пиано концерти и трите  от Чайковски през 90-те, за фирмата Наксос, в Полша  с полски оркестър, Скрябин за КД, сонати 1,5,8 Прокофиев. В Интернет може да се намери и слуша всякакъв вид музика. Реалната музика е в залата, а записите са опит за се запазят нещата. В музиката има много чувство, което не може да се грабне в ръка.

ЧиБ: Пречат ли на кариерата четирите Ви деца?

БГ: Моята съпруга е пианистка. Срещнах я  докато учих. Вторият ми син учи архитектура, дъщеря ми учи за магистър по интерпретация, най-младото дете е в училище, а първият ми син е пианист. Важно е новата генерация да е по-добра от предишната, от превърнало се в старо и този конфликт трябва да намери решение в напредъка. След концертите и турнетата всички сме в къщи, щастлив съм с тях на светите Коледни празници, на Новогодишния празник.

Много съм щастлив да имам млади хора в залата. Фантастично е! Много съм щастлив, че ме поканиха за този концерт.

Martin-PanteleevС родители музиканти,  Мартин Пантелеев на 4 годишна възраст, учи цигулка. След като завършва НМУ „Любомир Пипков”, е  в класа по цигулка на проф. Йосиф Радионов в Националната музикална академия „проф. панчо Владигеров”, като учи дирижиране и композиция при акад. Васил Казанджиев и проф. Пламен Джуров. Завършва майсторските класове в Хамбург на проф. З.Брон в Хамбург и проф. И.Нийман в Майнц и Лондон. Проф. Влади Симеоново оценява отрано таланта на Мартин Пантеелв и го кани като концертмайстор на Младежката филхармония „Пионер” и на 9 годишна възраст Мартин за първи път концертира в Италия, Гърция, Бразилия и Русия. От 1999 г. е втори диригент на престижната Филхармония на нациите, създадена от Леонард Бърнстейн и Юстус Франц, изнася над 1000 концерта в Европа и Бразилия.

След дебюта си на диригент на диригент със Софийската филхармония пред 2004г. е поканен за гост-диригент и от 2011/12 е главен диригент на оркестъра. Работа с повече от 30 оркестри, изява в прочути концертни зали, турнета до САЩ със Софийски фестивален оркестър през  2011 г. в 18 града с фихармонията на Кейптаун /Южна Африка/ – първият гастрол на африкански оркестър в САЩ, /каква есправедливост1 – след концерта на 5 декември 2013г. оповестиха  тъжната вест за кончината на Нелсън Мандела, а когато излъчиха по БНТ първата част от концерта вече беше съобщена тъжната вест за кончината на  …../,  а от 2012г. Мартин Пантелеев е  гост-диригент на този оркестър. Сезон 2012/13 е с турне на Берлинските симфоници в Китай, дебют с букурещката филхармония и Оркестъра на румънското национално радио, Националния симфоничен оркестър на Аржентина в Буенос Айрес, Филхармоничния оркестър в Дъблин. Носител е на награди, през 2012г. е удостоен със „Златна муза”, през 2013г. получава награда от БНР за активна творческа дейност.

На концерта / 5 декември 2013г./ Увертюрата към операта „Танхойзер” от Р. Вагнер прозвуча с много богатство в звуковия израз, компактно, прецизно за да се разкрие  богатството, а и нежността на емоциите. Нежна, просветлена тъга, наситена с много любов, но и едва долавящо се страдание от Симфония №6 „Патетична”…

След репетицията за Коледния концерт на Софийската филхармония разговаряме с Мартин Пантелеев в стаята му за диригенти в зала „България”:

ЧиБ: Има ли значение, когато свирите по време на празници?

МП: По-различно е! Значението на всеки концерт е еднакво силно. Всеки концерт е празник. Все пак наближава един от най-светлите празници Бъдни вечер, Коледа, а и Нова година. Коледният и Новогодишен концерт е с повече произведения, които да съвпадат с настроението, хората да забравят за проблемите си и попаднат в съответния празник. Не случайно избрах Малер 4-та,  има значение особено в началото на І-част – като нюанс на коледни знъчета, след това симфонията има още по-дълбок смисъл.

А може би и напомняме за изключителните изпълнения под палката на Клаудио Арау.

ЧиБ: Мислите ли ,че в България по различен начин празнуват, според което  избирате  програмата за концерт и  в другите страни?

МП: Аз живея в Германия и там много залагат по време на Коледни празници на „Матеус Пасион”, на Йохан Себастиан Бах. До като тук тази традиция липсва. В Германия са вековни традиции. Не може да е изградено за няколко години.

Музиката е универсално и най-върховното ниво на комуникация между хората. Но тя не е само между хора, а е между нас и божественото. Разбира се от значение са сетивата, нужен е слухов апарат, но от там нататък е пътя навътре към нас

Пътят навътре към нас е много дълбок и той може да е постигнат с медитация, йога, обаче винаги с помощта на музиката резултатите са много по-големи. За съжаление не съм много дисциплиниран, но медитирам по време на концерт. Медитацията трябва да се учи, всеки трябва да я намери за себе си.На някой трябва свещ, на някой йога, на мен ми трябва оркестър, музиканти  и музика, всякаква красива музика. Тя е космическа, нещо, което те прехвърля в друг свят – вселена, може би. За това толкова я ценя. Макар, че културата сама по себе си, различни политици, самото общество, не разбират достатъчно.

ЧиБ: Не е ли въпрос на духовност на самия човек и въпрос на степен на култура?

МП: Ние не можем да очакваме от един обикновен гражданин, ако не е възпитан да може да разбере посланията на Малер, на Брукнер. Вече 35 години се занимавам с музика, започнах на 4 с цигулка. Братята сме цигулари и смея да твърдя, че тепърва започвам да разбирам, да се приближавам до някакъв смисъл.

ЧиБ: С какво Ви привлича диригентството, след като в днешно време е малко по-трудна работа?

МП: Цигулковото майсторство е много по-различно, повече свързано с материалното защото техническия апарат трябва да е в перфектна форма. За дирижирането, това се опитвам да обясня, за обикновения човек, а и част от музикантите, да обясня колко е трудно дирижирането, защото от страни изглежда като вид хореография, по която човек едва ли не, грубо казвано, танцува за удоволствие

Дирижирането има съвсем други функции – това е управляването на нематериален свят, вселена, която трябва да бъде балансирана. В материален смисъл всеки инструмент трябва да има точно определено място, по какъв начин трябва да бъде свирена всяка нота. Самия баланс в оркестъра.  Изписано е толкова много неща. От там нататък обхващам първата страница от огромното…

Мартин Пантелеев вече написал три симфонии за голям симфоничен оркестър, кантата за хор, оркестър и солисти „Планетата следи”, Концерт за ударни и оркестър и др композиции, някои от които са изпълнявани в Германия, Китай, Южна Африка, Македония и България.

ЧиБ: Предпочитате ли съвременна музика?

МП: В България имаме традицията да поддържаме български модерни композитори. Имаме много композитори. Член съм на СБК, самият съм композитор, колеги сме. Знам колко трудно е човек в България да е композитор. В Германия има организации, които поддържат много модерната музика. Там композиторите са доста по-добре обезпечени.

ЧиБ: Не е ли странно, наред с успеха на предишните български поколения епохални музиканти със световен принос, Орфей е живял по тези земи, имаше много хорова, оркестрова музика, не е ли странно, че сега в другите страни по-се занимават с тази дейност, с  регламентиране, с музикантска дейност?

МП: България е малка държава, но с огромен потенциал и смея да кажа, че по процент има едни от най-водещите музиканти в целия свят. В една държава като Германия принципите са много по-демократични. Имам много приятели лекари, адвокати, които се занимават за удоволствие с музика и свирят до напреднала възраст, и творят. В къщи си свирят. Някои от тях са по-добре информирани от голяма част от музикантите. По-критични са, по-добре познават произведенията, тъй като за тях това е хоби. За нас е професия.

ЧиБ: По-трудно ли се свири пред такива хора или е по-голямо удоволствието?

МП: Да се доближим до посланието на композитора, да каже какво е искал да даде на света е на първо място Кой е в публиката, в крайна сметка  не е без значение, но този човек, който е в публиката ще чуе най-добре когато ние сме честни, спрямо партитурата

ЧиБ: Като главен диригент на Софийската филхармония, която навърши 85 години, как се чувствате, след като пътувате поради Вашите ангажименти в Германия и по света?

МП: Винаги съм казвал, че на първо място, е освен щастие, огромна отговорност. Наистина твърдя, че знам колко е отговорно и за това Софийска филхармония, въпреки другите ми ангажименти, които са наистина доста, е на първо място. Много хора ме питат  „защо”,  тъй като финансово погледнато, не само, че не е изгодно, но напротив даже съм с финансови загуби. Аз живея в Германия, заплащането в България знаем какво е – не е достатъчно и аз поемам пътните разноски. За мен е много повече от финансовото ми участие. Първо един диригент, особено млад, има нужда много да работи над себе си, а това може да се случи с един оркестър на високо професионално ниво, с талантливи музиканти! Не използвам оркестъра като учебен материал. За мен това е мисия. Софийската филхармония е оркестър с  85 години история, с велики диригенти,

ЧиБ: Имате ли някой, който Ви е вдъхновявал?

МП: Обожавам! Едно време работех с Емил Табаков, на  който съм пряк наследник, и сме работили в Софийското музикално училище. Той беше диригент, а аз концертмайстор. Едно такова дългогодишно приятелство е. Помня още от дете концертите на Софийската филхармония и даже не мога да повярвам, че сега заемам този пост, след Константин Илиев.

ЧиБ: Интересувате ли се от историята на оркестъра?

МП: Като мой дом е! Израснал съм с този оркестър. Баща ми вече 42-и сезон свири в този оркестър.  Повече от дом е! Най-хубавото от всичко е контактът с  музикантите, който става все по-близък. Много важно е, че диригентските движенията се омекотяват и започват да служат на оркестъра.

ЧиБ: Имате ли любим учител?

МП: Васил Казанджиев беше от водещите педагози, както Пламен Джуров, което са ми дали много и дължа много.

ЧиБ: Държите и на българската школа или-

МП: Разбира се,  в Германия, на проф. З.Брон,  който ми даваше първите концерти, вече 15 години дължа много, но това са  диригентите,  които трябва да спомена като личности.

Дългогодишната ѝ творческа дейност, свързана с нейния вдъхновител и създател Маестро Саша Попов и изявата на плеада именити творци, е въплътила мечтите и усилията на едни от най-изтъкнатите представители на българската музикална култура. Изминатият с всеотдайност и вдъхновение път на Софийската филхармония ни изпълва с удовлетворение и увереност за бъдещи успехи.

Пожелавам на Софийската филхармония още много творчески постижения в благородната мисия за представяне на стойностни музикални образци пред аудиторията” – д-р Петър Стоянович, Министър на културата.

… Тази годишнина и съпътстващите я събития са едно от големите доказателства, че София с подкрепата на Югозападен регион е достоен кандидат за титлата Европейска столица на културата през 2019г. Пожелавам на екипа на Софийската филхармония още дълги години на творчески постижения, а на вярната ви публика – много приятни мигове с най-добрите обраци на музикалното изкуство!” – Йорданка Фандъкова, Кмет на София.
…Поклон пред всички музиканти – диригенти, изпълнители и композитори, вградили името и таланта си в историята на филхармонията. Огромна благодарност и към обичаната ни публика за верността и подкрепата. Никога да не забравяме, че любовта и музиката са най-съкровените и светли неща в човешката цивилизация! Честит празник!” Ваш, Явор Димитров, Директор на Софийската филхармония.
…От името на най-вдъхновените ви и възторжени почитатели, членове на Филхармоничното общество и от мое име сърдечно ви приветствам по повод осемдесет и пет годишния юбилей. Успехите на оркестъра,… съставен от музиканти с високи професионални и естетически критерии, ръководен от диригенти с международен авторитет, … отдавна са преминали националните граници и са спечелили любовта и уважението на родната и чуждестранна публика … Честит празник, МАЕСТРИ!” акад. Венко Александров, Председател на филхармоничното общество.

Боряна Статкова

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*