26th Nov2013

Киномания 2013, част 6

by Черно и Бяло

ДВАМА ПРОЧУТИ РЕЖИСЬОРИ – СЛАВЯНИН И АЗИАТЕЦ

KINÓWKI.plПолското предложение за номинация за “Оскар” е “Валенса: човек на надеждата”. Независимо от политическите си нюанси, филмът на именития режисьор Анджей Вайда  се гледа с интерес и държи в напрежение. С творчески усет, с чувство за реалност и оригинални кинематографични похвати, Вайда драматизира обществения и личния живот на този привидно обикновен, но всъщност неимоверно сложен човек. Малцина могат да претендират, че действително са променили света, в който живеят. Сред тези няколко , без съмнение,е и Лех Валенса – обикновен корабостроител и техник, който повежда тиха революция- и в крайна сметка не само събаря тоталитарния режим в родната му Полша, но и спомага за окончателното падане на комунизма.

Зрителят проследява постепенното израстване на Валенса до водач. Структурирането на филма е около интервюто на Лех с прочутата италианска журналистка Ориана Фалачи. И това позволява на Вайда да се движи между миналото и настоящето, между знаковите събития от епохата и личния живот на героя и съпругата му Данута. Безбройните арести и битовите несгоди не прекършват  духа му , защото до него е обичаната съпруга, шестте деца… и ведрото чувство за хумор. Благодарение на своята воля и упорство, Валенса достига до извода, че “единствената защита срещу несправедливостта  е “Солидарност”. И се раждат Независимите самоуправляващи се профсъюзи и Стачен комитет, за да спечелят исканията на работниците… Защото свободата е право на човека! Различните хора- да имат равен шанс. Популярността и народното признание  на Лех Валенса растат и той получава Нобеловата награда за мир!

Архивни кадри от стачките, опашки по магазините, протестите, военното положение и аудиенцията на Валенса при папа Йоан Павел ІІ ни връщат в онези години, но и позволяват на Вайда да надникне в случващото се зад вратата на тогавашната социалистическа действителност.

“ВЕЛИКИЯТ МАЙСТОР” НА НЕСРАВНИМИЯ УОН КАР УАЙ

yi_dai_zong_shi_ver5_xlgС този изумителен филм бе открит Берлинале, извън конкурса; и това е Хонгконското предложение за “Оскар”. Колкото до Уон Кар Уай /може да го срещнете и Карвай/- неговите естетични шедьоври не могат да се разкажат, трябва просто да се видят…Припомням ви само две заглавия- “В настроение за любов” и “Моите боровинкови нощи”. Уникален поет със собствен авторски стил, чувство за ритъм и много красота!

Южен Китай 1936-та. Ип Ман е начело на училището за бойни изкуства “Уин Чън”. Той е посетен от великия майстор Гун, който иска да обедини неговото със своето училище, намиращо се в Северен Китай. Самият Гун възнамерява да се оттегли и да обяви за свои следовници Ип Ман и дъщеря си Гун Ър. Двамата съперници си устройват дуел и помежду им прехвърчат искри и спотаена страст.Танц, феерия и красиво бойно изкуство. След дуела всеки поема по своя път и в следващите години се срещат случайно.

Версията на Уон Кар Уай за историята на Ип Ман /менторът на Брус Ли/ е визуално зашеметяваща драма, която се фокусира не само между съперничеството на северните и южни школи по бойни изкуства, но обръща внимание на въздействието на Китайско-Японската война и последвалите събития.

Тази изискана виртуозна лента непрестанно изненадва с похватите и изречените мъдрости: “Никое бойно изкуство не е по-велико от Небесата”,”Майсторството е добиване, приемане, предаване…”

Момичето дава обет, бори за наследството на фамилията Гун. Нейните думи впечатляват и вълнуват:”Любовта е сън…”И най-важното, характерно за Изтока изрича тя: “Баща ми ме научи не толкова на майсторство, колкото на чест!”

“Великият майстор” е трагичната любовна история на Ип Ман и Гун Ър, изпълнена с величие и нежност.Приковаващият сетивата дуел/на  хореографа Юен У-Пин/ , страстен и шеметен , е истинска наслада за очите и душата.

Мариана Енева

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*