17th Oct2013

Демат, Финистер!

by Черно и Бяло

там,  където свършва Европа,  там, където започва ЕС или как добрият мениджмънт  и европейските пари превърнаха най-изостаналия департамент на Франция в пълен отличник.

Най -западният край на континента ни посреща с дъжд и вятър, океана  е сиво-черен, нищо ново. За ен-ти път съм тук, посрещането е винаги „по вода”  Далеко от лукса и светлините на Париж, този  суров пейзаж дава усещането, че си накрая на света. Табелите на летище Брест са на бретонски и на френски .  „Демат „ – поздравявам с бретонското „Бонжур” приятелите, които чакат на летището.  Щастлива съм, че съм отново  с тези спокойни, уравновесени хора с честни открити лица и искрени усмивки. Нося конфитюри „мейд ин Търговище” и снимки от срещата ни преди година.

Всяка година Областния съвет на Финистер организира тематични екскурзии за чуждестранни експерти и журналисти. Задачата е да се интернационализират все повече и повече малки и средни фирми и тези организирани екскурзии имат ефект – вече 2 фирми от Финистер работят в България в резултат от пътуванията ми. Този път сме на тема автомобилна индустрия и възобновяеми енергии. Отдавна вече не  идвам с нагласата да видя свинеферми и фабрики за рибни консерви Голямо парче от „камамбера”  на икономическата структура е  за високите технологии, авиационната и автомобилната промишленост и биотехнологиите, но този път наистина ми се ококорват очите.

Спомням си разказа на приятел, собственик на четири фабрики за луксозни млечни продукти. 65 годишният бретонец  не се притесняваше от факта, че е учил до 7-ми клас. Нямали течаща вода и ток в селото, трябвало  да работи от 12-годищен, оженил се млад и за да храни  децата,  с жена му започнали да майсторят десерти в кухнатя на баба  по бабините рецепти. Направили първата фабрика с  помощ  от ЕС и сега марката  е позната в цял свят.  Когато дойдоха с жена си в България ги заведох по магазините да ги „пооблека” , че хич нямаха вид на милионери и нямаще да получат вот на доверие от родните бизнесмени, изтупани в „Армани” и „Кензо”. Госпожата си купи ботуши за 80 лева и се притесни, че е разточителна, а имало и по-евтини.

Не, бретонците не са стиснати.  Живели в крайна бедност, те знаят цената на парите, знаят и мястото си. Снобизма, показността са качества които не съществуват там. Трудалюбието и чесността са издигнати в култ. Тези качества  на синеоките викинги както и идеалният инвестиционен климат, създаден от отрганите за местно самоуправление привличат френски и чуждестранни инвеститори. Първо  в хранително-вкусовата промишленост, после в индустрията, сега – във високите технологии и научно-развойната дейност.

Ксавие Тюрпен работи в Областната управа, заема висок пост, не се „дуе” ами сервира кафе и кроасани на шофьора.

МА: Ксавие, при нарастващото търсене на храни  не ви ли са достатъчни километрите заводи за  бисквити, салами, млека, сирена, консерви и славата на първият селскостопански регион на Европа?

КТ: Вярно е, че имаме традиции в селското стопанство и хранително-вкусовата промишленост, но в началото на мондиализацията предприемачите от региона си дадоха сметка, че няма да могат да продължат така и „взеха съдбата си в ръце”. Имахме  ресурсите,  отворени сме към морето, т.е. към света, жалко би било да не използваме тези ресурси. А и бретонците са по природа предприемчиви.

МА: Европейският съюз помогна ли за развитието на региона?

КТ: Разбира се!  Започна се с изграждането на инфраструктурата по времето на Генерал дьо Гол. Дотогава Бретан е бил изолиран  и изостанал с разпокъсано селско стопанство и риболов с  дървени лодки,  океанът е вземал много жертви,  хората са били бедни, животът – тежък.  Сега регионът разполага с  идеална пътна инфраструктура, модерни пристанища и летища, търгуваме с всички крайща на света, търговското салдо е положително. Мина времето на рибните консерви и  картофите.

МА: И с образованието? Хвалят учениците ви като първенци на Франция!

КТ: На първо място сме в страната по успех на матурата, висшите ни учебни заведения са  класирани между първите, ориентирани са към инжинерните специалности. Нормално е „сивата материя” да привлича научно-изследователски  центрове, оттам и многото научни лаборатории . 60% от научно-изследователските центрове на Франция, свързани с морето са на наша територия, а около тях логично се създават фирми, фабрики, работни места, експорт.

МА: Знам, че Областната управа създава благоприятен инвестиционен климат и помага там, където има перспективен бизнес и се създават работни места. По време на  предишното ми посещение бяхме в научно-изследователски център на брега на океана, прекрасна модерна сграда на приказен бряг, отстъпена безвъзмездно от общината.

КТ: Общината предостави безвъзмездно сградата, а  за инвеститори няма проблем. Банките отговарят с  1,5% лихва, има и частни инвеститори .

Българският ми мозък се чуди как това прекрасно място не е превърнато в туристически комплекс.  Престрашавам се и питам.

КТ: През 1986 година  беше приет Закона за защита на брега, които забранява строителството от 100 м до 3 км от брега в зависимост от зоната. Правихме живи вериги, изпращахме делегации и постигнахме закона.

МА: Въпреки това Финистер е в топ 10 на туристическите дестинации!

КТ: По-скоро затова.  На първо място сред мотивите на туристите да дойдат тук са природните паркове. Подпомага се създаване на стаи за гости и малки семейни хотели, така се повишават доходите на хората в малките селца по брега, имаме 118 морски бази,  всеки турист оставя средно по 1500 Е за престоя си.

Биотехнологии, туризъм, корабостроене,  селско стопанство и хранително-вкусова промишленост , ¼ от  френския риболов и още… първият морски департамент на Франция, авиационна индустрия, електрическите коли на Болоре, високи технологии, интегрирани системи за наблюдение и автомобилната индустрия!  С 1250 фирми със 7 600  работни места  30 % са в автомобилната индустрия и осигуряват добри заплати на 2200 високо квалифицирани специалисти. Финистер умело се е наредил в челните позиции залагайки на качеството на предлагането и на експертизата. 50 фирми са от първи и втори клас – доставят директно на автомобилните заводи.

TWR Autocruise , американският световен лидер в производството на активни системи за сигурност,  с 65 000 служители  произвежда  радари за автомобили.

МА: Защо сте именно тук – в Брест? –  питам симпатичния директор англичанин

КТ: Качеството на работниците – за нас е много важно наличието на квалифицирани работници и наличието на добре подготвени инжинери. Също и качеството на живот – тук се живее добре! Текучеството на персонала е под 1%.

Според френската агенциа за инвестиции това са първите  условия привличат чуждестранните инвеститори. Плюс добритеинфраструктура и комуникации.

Cummins Filtration – 17 милиарда оборот, 45 000 служители Световният лидер в производството на филтри за дизелови мотори. В Кемпер успяват да се справят с производството на 1117 вида филтри и да постигат 25% годищен ръст.

МА: Имате заводи по целия свят, България не ви ли интересува ? – питам директора на завода и аргументирам яко  с цифри и факти от близкото минало. Наградена съм с искрен интерес и намерение за проспекция на Родината. Let it be !

Следват оше няколко фирми, за които нямам надежда, че могат да бъдат вербувани в близко бъдеще за родната кауза, „Дасо – системи”, които ми говорят на триизмерен китайски – те са отдавна във 22-ри век – да, ама имали филиал във Варна!  И – о, черешката на тортата –  Блукар! Парижките електрически автомобилчета на самообслужване, производство на  Болоре, европейският лидер на възобновяемите енергии! Мятам се зад волана на автомобилчето – бижу, правя няколко кръгчета около трейнинг-центъра, пробвам зареждането с електричество и си я пожелавам от сърце! Ако можеше в махалата в Търговище да има само такива безшумни и чисти автомобилчета! Да, но кой щеше да ме буди в 6 ч с форсиране на мотор и облаци черен дим?! Господин Венсан Болоре, наследник и собственикна холдинга  ако не беше бизнесмен сигурно щеше да пише научно-фантастични романи. Развихреното му въображение, подкрепено от интернационалния холдинг  с 11 милиарда оборот инвестира в проектите на бъдещето. В Брест са разработили новата литиева батерия, известна като енергията на бъдещето, през октомври ще започне серийното и производство и ще направи още една революция в транспорта.

Тези фирми  са изникнали около футуристичната сграда на ИРТЕК, центърът за  квалификация в енергетиката, създаден с цел да произвежда  квалифицирани работници. С повече от двеста модула за обучение , този  център  е на разположение на фирмите от областта, но и от цяла Франция и квалифицира около 2 000 стажанти годишно, работи в тясно сътрудничество с престижните технически университети от региона. Образованието във Финистер е издигнато в култ. Иновациите и научно-развойната дейност – приоритет  на Областния Съвет, за което е приет специален план със задача №1  – мобилизацията на всяка фирма и на всеки гражданин за развитието на региона в служба на хората.

Финистер ме изпраща със червено слънце, което потъва бързо в океана.  Там, където свършва Европа…там  започва Европа.

Слънцемобила с който екипа на технологичния институт в Брест се надява да спечели ралито в Австралия през ноември

Слънцемобила с който екипа на технологичния институт в Брест се надява да спечели ралито в Австралия през ноември

Икономиката на Финистер във цифри
  • 897628 жители
  • 678 691кв. км
Селско стопанство
  • 2 милиарда евро
  • 17 400 заети
  • 52 институции /научни центрове, лаборатории и др/ в помощ на селското стопанство
Риболов
  • 2 731 моряци
  • 661 кораба
  • 167 милиона евро оборот до борсите
Водни спортове
  • 319 милиона евро
  • 3852 работни места
Туризъм
  • Над 1 милиард евро оборот
  • 14 300 работни места
  • 14 яхтени пристанища с 28 000 яхти
  • 28 000 студенти и 1 500 научни работници
Експорт
  • 3 029 000 000 евро

Мила Александрова

One Response to “Демат, Финистер!”

  • Krassi

    Превъзходен материал! Чети внимателно българино! Разпечатай го и си подчертавай за да разбереш, че само с инат не става. Инат на разума имам предвид.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*