09th May2013

Бизнесът не вярва само на предизборни обещания

by Черно и Бяло

По-голямата част от членовете на БТПП не виждат в предизборните програми конкретни мерки за изпълнение на поетите обещания от партиите. Това показват резултатите от проведено от БТПП анкетно допитване в периода 25.04-26.04.2013 г. сред членовете на Палатата във връзка с предизборната кампания и обявените ангажименти. 53% от анкетираните споделят, че в предизборните програми липсват конкретни мерки за изпълнение на обещаното.

По отношение на заетостта, която е поставена като приоритет от повечето политически партии, над половината от фирмите (54%) са на мнение, че липсва обосновка за изпълнението на този приоритет.

Бизнесът предупреждава, че при увеличаване на преките данъци и ДДС ефектите преди всичко ще са свързани с нарастване на сивата икономика (според 73%) и ръст на безработицата (според 48%). Едва 5% считат, че увеличаването на данъчната тежест ще доведе до повече приходи в бюджета.

Основната част от бизнеса е на мнение, че в предизборните програми на партиите липсват ясни предложения за решаване на проблемите с монополите (според 78% от фирмите), в здравеопазването (според 76%), в образованието (според 67%) и в пенсионната система (според 75%).

Детайлни резултати от анкетно проучване „Предизборни програми-Икономическа част“:

1.        Според Вас в предизборните програми посочени ли са конкретни мерки за изпълнение на обещанията?

  • Да – в повечето: 5%
  • Да – само в някои: 42%
  • Не – в повечето: 33%
  • Не – в нито една: 20%

2. Създаването на нови работни места е един от приоритетите на повечето партии. Как оценявате обосновката за изпълнението на този приоритет?

  •  Има достатъчно добра обосновка: 5%
  • Отчасти има обосновани мерки: 41%
  • Липсва обосновка: 54%

3. Какви ще са ефектите според Вас ако бъдат увеличени данъци като корпоративния, данъка върху доходите на физическите лица и ДДС?

  •  Увеличаване на сивия сектор: 73%
  • Намаляване на сивия сектор: 0%
  • Увеличаване на бюджетните приходи: 5%
  • Намаляване на бюджетните приходи: 31%
  • Ръст на безработицата, заради повече разходи на работодателите: 48%
  • Увеличаване на корупцията: 22%

Сборът надхвърля 100 поради възможността за посочване на повече от един отговор.

4. Според Вас до каква степен са ясни предложенията в предизборните програми за решаване на проблемите в следните области: монополите, здравеопазването, образованието, пенсионната система?

Има ясни предложения

Липсват ясни предложения

Не съм запознат достатъчно

Без отговор

МОНОПОЛИТЕ

8%

78%

8%

6%

ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

11%

76%

10%

3%

ОБРАЗОВАНИЕТО

14%

67%

16%

3%

ПЕНСИОННАТА СИСТЕМА

8%

75%

9%

8%

5. Има ли идеи в предизборната кампания, които считате за ВРЕДНИ за бизнеса?

Фирмите определят като вредни за бизнеса следните идеи, разпространявани в предизборната кампания:

  • Диференциран подоходен данък за физическите лица и увеличение на данъците
  • Общите обещания, без конкретни начини за реализация, без информация от къде ще се осигури финансирането им
  • Идеите за национализация
  • Обещанията за бърз растеж на доходите (напр: минимална заплата от 1000 лв.), които при нисък икономически ръст няма как да се изпълнят.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*