27th Apr2013

Фактите в афиша на Софийската опера и балет

by Черно и Бяло

Скромното ми намерение е да открехна завесите на задкулисието и осветя фрагменти от ежедневието в един  театър. Опитът ми да конструирам материала си по степен на важност за сега е само намерение. Започвам с впечатления от срещата ми с артистите на Националната опера и балет, София. Случи се по време на репетиция в същата зала,в която провеждат и ежедневните си класове, и която спокойно може да бъде наречена светая светих за обожаващите балета, врекли се във вярност до фанатизъм в това изкуство.

Сдържаност, одухотвореност и видимо откровение… – такива са първите ми впечатления. После иде ред на думата „дисциплина“, която в контекста на тази обстановка носи особен смисъл.

Мисията на тези професионалисти е да следват световните тенденции в света на балета. Тук е мястото да въведа името на Сара-Нора Кръстева /зам.директор на СОБ/, от която до голяма степен зависи статуквото на балетното ядро в операта. Разговорът ми с нея избистря извода, че Сара е спечелила битката. Следва да добавя,че името и се свързва с успешното налагане на проекта Американски балет за България, който тази година представя своето трето издание. В добра колаборация с Момчил Младенов /президент на Културни мостове/ и фондация Америка за България, Сара-Нора вписва името си на успешен директор и се ласкае да бъде наречена мъжко момиче, въпреки излъчващата женственост, присъща на професията и.

Какво ще се случи след година е въпрос на бъдеще. За сега имаме факти, а те са – силно професионално присъствие, трети сезон на Американски балет за България, репертоар с блестящи световни заглавия и трайни контакти с гост-постановчици, считани за еталони в световната хореография.

Обещах да степенувам по важност впечатленията си ,ето защо ще включа имената на Даяна Уайт, Катрин Бенет и Киплинг Хюстън, благодарение на които от тази година афишът на Софийска опера добави балетите на Дж.Баланчин „Кончерто Бароко“, „Чайковски па де дьо“, на У.Форсайт „По средата леко издигнат“ и на Дж.Робинс „Концертът“, като част от проекта Американски балет за България. За сега е достатъчно да отбележа, че тази новост на софийска сцена е истинска сензация. Ще добавя, че техният сценичен живот започна на 19.04, а зрителите ще имат удоволствието да им се наслаждават още дълго време.

Даниела Владимирова Христова

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*