05th Dec2012

Непоказвани литографии на Дали за Коледа в Галерията за модерно изкуство

by Черно и Бяло

„Любовите на Касандра” и „Песните на Малдолор” разкриват поетичните вдъхновения на френските сюрреалисти, 6.12.2012 – 31.01.2013

След голямата графична ретроспектива на Салвадор Дали в края на 2010-та, Галерията за модерно изкуство посреща третия си рожден ден с нова вълнуваща изложба, посветена на творчеството на великия художник.

Предколедната изложба на Дали (6 декември – 31 януари) отново ще изненада българската публика с непоказвани досега работи. Експозицията разкрива малко позната страна от палитрата на испанския гений, вдъхновена от ренесансовата поетика в „Любовите на Касандра” (Les Amours de Cassandre) и митичните  песнопения в „Песните на Малдолор”(Les Chants de Maldolor).

„Сериите отразяват вниманието на испанския модернист към интерпретацията на литературни текстове като новелата „Песните на Малдолор“, главно вдъхновение сред френските и испанските сюрреалисти”, споделя Деница Атанасова-Гергова. „Вярваме, че през изминалите три години успяхме да  доближим целта си в България да има място за среща с докосващи сърцето произведения на изкуството от майсторите на 20 и 21 век. Концепцията и мащабите  на всеки арт проект маркират динамичния, непрекъснато развиващ се дух на Галерията“, коментира тя по повод третата годишнина на арт салона, която се отбелязва през декември.

Салвадор Дали създава графичната серия „Любовите на Касандра” като илюстрации по широко дискутираното литературно произведение на френския поет Пиер дьо Ронсар. Цикълът включва 18 офорта, отпечатани през 1968г. в специално книжно издание. Десет от композициите са изпълнени върху хартия Japon и Arches, като част от тиража е допълнително довършен с акварел и носи водния знак на Дали, а друга остава черно-бяла и ръчно подписана с молив. Сред тази поредица от десет творби попадат експресивно изпълнените „Портрет на Ронсар”, „Жена с факел”„Феята”, „Двуглавият” и др. Останалите осем композиции в серията също стават част от книгата на Ронсар, допълвайки съдържанието на текста. Със своята чиста, освободена линия и едва забележимо маркиране на детайла, те напомнят ескиз или подготвителни рисунки в изучаването на сюжета на литературното произведение.

Гравюрите към „Песните на Малдолор” изобилстват от загадъчни образи и фигури, идващи от подсъзнанието на Дали.  Поетичната новела от граф дьо Лотреамон /1869г./,е може би едно от най-загадъчните произведения във френската литература. Поради скандалното си съдържание потъва в забвение за дълго време, за да бъде открита от френските сюрреалисти в началото на 20-ти век. Дали получава поръчка да илюстрира новелата през 1930г. За да отключи и визуализира образите от текста в съзнанието си, модернистът използва своя т.нар. „параноично-критически” метод, включващ достигане на състояние на халюцинация и транс. Книгата, публикувана през 1934г. в Париж,  включва общо 42 фотогравюри и сухи игли, изготвени по проектите и скиците на художника. Заедно с текста, гравюрите са събрани в специална кутия за съхранение, която е придружена от заглавна страница с подпис и номерация от Дали.

Като любопитен акцент се откроява една от композициите към трета песен, изобразяваща два тъмни силуета на мъж и жена на преден план. Позицията и разположението на фигурите недвусмислено насочват към известното платно „Вечерня” от Жан-Франсоа Миле. Не е тайна, че испанският сюрреалист псовещава не едно свое произведение на възхищението и преклонението си пред едноименната творба от Миле. В тази чиста и непринудена сцена, Дали открива подсъзнателна проява на безкрайно разнообразие от чувства и емоции, които непрестанно ще го вдъхновяват.

Небивалият интерес към първата голяма изложба на Салвадор Дали недвусмислено показа, че хората високо ценят изкуството на модерните майстори и имат потребност от досег с него. Всички творби от изложбата са предназначени за продажба и могат да станат притежание на български колекционери и любители на съвременното изкуство.

От Галерията обещават и специални Коледни отстъпки на произведенията от цикъла Biblia Sacra на Дали през целия месец декември.

Серия „Любовите на Касандра” /Les Amours de Cassandre /

„Любовите на Касандра” e книга с поеми, написана през 1552г. от популярния френски поет Пиер дьо Ронсар. Вдъхновителка на стиховете за красивата Касандра е дъщерята на известен флорентински банкер – Касандра Салвиати, на която Ронсар посвещава и десетки любовни сонети.

Графичната серия, която Салвадор Дали по-късно създава като илюстрации по това широко дискутирано литературно произведение, включва 18 офорта. Те са отпечатани през 1968г. в специално книжно издание от Editions Argillet, Париж. Десет от композициите са изпълнени върху хартия Japon и Arches, като част от тиража е допълнително довършен с акварел и носи водния знак на Дали, а друга – остава черно-бяла и ръчно подписана с молив. Сред тази поредица от десет творби попадат експресивно изпълнените „Портрет на Ронсар”, „Жена с факел”„Феята”, „Двуглавият” и др.

Останалите осем композиции в серията също стават неизменна част от книгата на Ронсар, допълвайки съдържанието на текста. Със своята чиста, освободена линия и едва забележимо маркиране на детайла, те напомнят ескиз или подготвителни рисунки в изучаването на сюжета на литературното произведение.

 

Серия„Песните на Малдолор”

Гравюрите от серията „Песните на Малдолор” изобилстват от загадъчни образи и фигури, идващи от подсъзнанието на Дали.  Като любопитен акцент сред тях се откроява една от композициите към трета песен, изобразяваща два тъмни силуета на мъж и жена на преден план. Позицията и разположението на фигурите недвусмислено насочват към известното платно „Вечерня” от Жан-Франсоа Миле. Въпреки деформацията на телата, в интерпретацията на Дали ясно се разчитат образите на селяните, спрели своята тежка оран за следобедна молитва. Още по-категорична препратка към творчеството на Миле в разработката на гравюрата са фигурите на класосъбирачки, познати от други произведения на френския художник от 1857г.

Не е тайна, че испанският сюрреалист псовещава не едно свое произведение на възхищението и преклонението си пред „Вечерня” от Миле. Вълнението от срещата с картината, Дали по-късно засвидетелства и в специален анализ, известен още като The Tragic Myth of The Angelus of Millet. Там той споделя, че в тази чиста и непринудена сцена, той открива подсъзнателна проява на безкрайно разнообразие от чувства и емоции, които непрестанно ще го вдъхновяват.

Поетичната новела “Песните на Малдорор” от граф дьо Лотреамон е може би едно от най-загадъчните произведения във френската литература. Реалната личност зад този псевдоним е Изидор Дюкас. Книгата е издадена за първи път в Белгия през 1869г., но поради скандалното си съдържание потъва в забвение, за да бъде открита от френските сюрреалисти в началото на 20-ти век. Те издигат и обявяват загадъчната личност на Дюкас за свой идеен родоначалник, а неговите текстове се превръщат в източник на неизчерпаемо вдъхновение за тях.

През 1930г. Салвадор Дали получава поръчка да илюстрира именно “Песните на Малдолор” – поема, описваща садистичен и греховен свят на бруталност и безкрайно зло. Илюстрациите представят сцени на насилие, извращения и богохулство.

В работата си над тях Салвадор Дали използва своя т.нар. „параноично-критически” метод, включващ достигане на състояние на халюцинация и транс, за да отключи и визуализира образите от текста в съзнанието си.

Книгата е публикувана през 1934г. в Париж чрез издателство Albert Skira. В него са включени общо 42 фотогравюри и сухи игли, изготвени по проектите и скиците на художника. Гравюрите са отпечатани върху хартия Arches и Japon. Заедно с текста, те са събрани в специална кутия за съхранение, която е придружена от заглавна страница с подпис и номерация от Дали.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*