01st Dec2012

Катрин Рьогла в “Клуб на архитекта”, 7.12.2012г

by Черно и Бяло

Катрин Рьогла, австрийски писател, родена в Залцбург през 1971г

Катрин Рьогла е родена през 1971 г. в Залцбург (Австрия). Там през 1989 г. започва следването си по германистика и публицистика, което през 1992 г. продължава в Берлин, но през 1999 г. решава да го изостави. След преместването и в Берлин през 1992 г. излизат нейните първите книги и сборници с кратка проза. От 1998 г. насам създава и продуцира радиотворби – радиопиеси, акустични инсталации и радиопредавания в Интернет. А от 2002 г. пише и театрални пиеси. Творбите и са отличени с множество награди. През тази година тя стана носителка на юбилейната награда в памет на 150-ия рожден на Антон Шницлер, която се финансира от австрийското културно министерство и община Виена.

Както тя самата казва, в творбите си използва похвати на медиите, методи на документалистиката, средства на комедията и иронията.
Това прави творчеството и многопластово и често една творба се появява едновременно като роман и като пиеса. Същевременно провокира читателите и зрителите, за да предизвика у тях въпроса: Какво е това пък сега? Пиеса ли е? Роман ли е? Така тя съзнателно предизвиква несигурност. Такова е например заглавието „Ние не спим“. В един момент тя смята, че под формата на книга текстът достига до читателите си по-дерктно, но пък театралната версия дава възможност за по-добро представяне на диалогичния текст, а и дава възможност за разчупване на пространството.

http://www.kathrin-roeggla.de/buehne/schlafen_szenenfotos.htm – в този линк има снимки от спектакъла

Тъкмо постановката на тази пиеса е много добър нагледен пример за това движение в пространството, в което тя търси нееднозначност. Катрин Ряогла създава „не-пространство“ и некласическа сцена, на която става убийство, интрига или нещо друго. Това е ситуация едно към едно, класическият модел за еднинство на пространство и действие. Всичко това е свързано с абстракциите в обществото, на които ставаме свидетели. Често имаме чувството, че не можем да разчитаме на нищо, че не може да се направи нищо. Това са абстрактни структури, които имат власт над живота ни, но те не се виждат, не са в пространството, непрекъснато се изплъзват и предизвикват страх.
Страхът е тема, която авторката разглежда в различните му форми. Той все повече се разпространява сред хората и се превръща в болестно състояние и вече стои редом до депресивните състояния и алкохолизма. Но, както казва един интервюиран от авторката лекар, „Ако един метач на улици го е страх да лети, той не е болен. Но ако един мениджър изпитва страх от летене, той е болен.

Темата за страха от летене но и за страха от срещата с непознатото писателката разглежда и в един от разказите си, който ще представи по време на гостуването си в България между 5 и 7 декември в градовете Русе, Велико Търново и София.

(откъс от разказа „Тангента”)

„…Тук се концентрирам единствено върху въпроса, дали това е пътят към летището, защото точно това трябва окончателно да се установи, в противен случай страхът ще ме връхлети „чуваш ли, Ганеш?“ Той не чува, аз също не го казах високо, защото докъде бихме стигнали, ако вътрешното пространство на един автомобил се изпълни с думи, всяващи страх? При това, аз си спомням за едно мое собствено изказване, че страхът е възможност за контакт с дадена страна, а контакт със страната е желателен, тъй като човек наистина иска да е бил там. Иска ли? Моята публика се разсмя. Е, човек наистина иска да стъпи с крак на земята, дори когато бързо трябва да прибере обратно крака си. „щом се страхуваш, значи наистина си пристигнал, или нещо от теб е стъпило на земята”, казвах в лекциите си аз, и сега действително нещо е пристигнало, една част, която не е под мой контрол, точно сега се обособява и гледа през прозореца, отчаяно се оглежда, търсейки указателни табели. Една част, която неумолимо тегли останалите части след себе си…

На 7 декември (петък) писателката ще прочете в „Клуба на архитекта”, ул. Кракра 11, София, откъси от най-новия си сборник с проза, който се очаква да излезе от печат през пролетта на 2014г.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*