29th Apr2018

Здраве: Диабетната остеопороза не е присъда

by Черно и Бяло

Диабета и диабетната остеопороза са епидемични заболявания. 62% от жените над  50-годишна възраст в България имат намалена костна плътност.

Остеопорозата обикновено протича безсимптомно. Единствената клинична проява е фрактурата. Най-често се установяват компресионни фрактури на гръбначният стълб, които водят до промяна във формата му. Това от своя страна рефлектира върху функциите на кръвоносната система, сърцето, белият дроб. Следващите по честота са фрактурите на най-здравата кост в човешкото тяло – бедрената.

Бедрените фрактури водят до инвалидизация и повишават риска от смъртност с 20 до50% още през първата година. Рисковите фактори могат да бъдат разделени в две групи:

  • фактори, които можем да променим – пушене, алкохол, прием на антидепресанти и кортикостероиди, обездвижване, диета бедна на белтъци, калций, витамин Д.
  • фактори, които не можем да променим – наследственост, хронични заболявания като диабет, ревматоиден артрит, хроничен колит, хормонален дисбаланс.

Риска от фрактури при диабетиците е висок поради развитие на диабетна полиневропатия, диабетна ретинопатия и състояния на хипогликемия. Диабета засяга и костният метаболизъм. Ранната диагностика и добрият контрол на кръвната захар при пациенти  с диабет тип 2 е основа за превенцията на диабетната остеопороза. Диабетици с лоша компенсация на нивата на кръвната захар стремглаво губят костна плътност.  За изграждането на здрави кости  основна роля играят нормалните нива на витамин Д, които намаляват с 50% риска от падания.При диабетиците обаче много често нивата на вит Д са ниски. Само 10% витамин Д може да се набави с храната чрез консумация на масло, риба, жълтъци, гъби, а останалите 90% се синтезират в кожата под въздействие на слънчевите лъчи. А лактозата в млякото увеличава усвояването на калция в червата.

Специалистите препоръчват приема на поне 1000 единици витамин Д по формата на холикалциферол при диабетици. С храната трябва да се приема поне по 1000 милиграма калций чрез диета богата на бадеми, лешници, зрял боб, риба, листни зеленчуци, сирене. И разбира се, ежедневно трябва да се приемат поне по 1000 милиграма белтъци и да не се злоупотребява със солта, тъй като това е причина за загуба на калций.

Никога не е късно да се погрижим за доброто състояние на костите си чрез промяна на хранителните навици и внимателно повишаване на двигателната активност.

Гергана Цветанова

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*