26th Jan2018

СФФ 22: Март е времето за кино в София

by Черно и Бяло

2018 започна ударно! Само преди няколко дни споделихме двойната радост за присъствие на българското кино в основната програма на Берлинале с филмите „Áга“ на Милко Лазаров (закриваща прожекция на официалната програма извън конкурса) и „Не ме докосвай“ на Адина Пинтилие, с български копродуцент Мартичка Божилова.

И ето че дойде време световното кино и неговите автори да преместят фокуса си към столицата на България, която през първата половина на 2018 е и столица на обединена Европа.

Международният филмов фестивал София филм фест (Sofia International Film Festival), извоювал с годините признанието на световната кинообщност, акредитиран от FIAPF и включен в класацията на сп. „Variety” сред 50-те топ-фестивала за киноиндустрията, ще се срещне за 22-ра поредна година с вярната си публика и многобройните международни гости – в София през март ще бъдат представени най-актуалните творби от световното и българското кино.

През 2018 година темата на София филм фест, преплетена творчески във визията на фестивала, е свързана с избора на София за Европейска столица на спорта. Тази титла има за цел да популяризира активния начин на живот, развитието на спортни политики и инфраструктура с добри съоръжения, програми и активности. Акцентът е върху масовия спорт и върху значението на спорта като приоритет в живота на хората. Този специален фокус ще присъства и във филмовата програма на фестивала чрез селекция от филми и събития на спортна тематика.

Официалното откриване на XXII София филм фест е на 7 март. Церемонията по награждаването ще се състои на 16 март. Програмата на фестивала, заедно с традиционните издания в Бургас, Пловдив и Варна, ще продължи до 29 март. Специална програма в Дома на киното, свързана с ретроспективи и други събития, ще „подгрее” фестивала от 1 март.

Ще бъдат представени повече от 150 пълнометражни игрални и документални заглавия, както и над 20 късометражни филма.

През 2018 година селекционната комисия е в състав Ирмена Чичикова – актриса, Катя Тричкова – продуцент, Юлиан Атанасов – оператор, Димитър Дринов – кинокритик, Веселин Бойдев – режисьор, носител на наградата JAMESON за 2017 година. Те ще определят 12-те финалисти от кандидатствалите филми. Наградата JAMESON  е на стойност 6 000 евро, осигурена за поредна година от Jameson Irish Whiskey и ще бъде връчена на режисьора на филма-победител, който ще бъде определен от Международното жури на фестивала.

Представяме на вашето внимание някои от акцентите на СФФ 2018:

XXII София Филм Фест се открива на 7 март в Зала 1 на НДК с официалната премиера на най-новия игрален филм на Милко Лазаров – „Áга”. Представен като проект с работно заглавие „Нанук“ на София Мийтингс през 2014 година, където получи наградите на Mediterranean Film Institute и Synchro Film, Video & Audio, Vienna, отличен в Кан като проект с престижната награда „Кшищоф Кешловски“ на ScriptEast, „Áга“ ще закрие основната конкурсна програма на Берлинале 2018!  Филмът е копродукция на България, Германия и Франция с главен продуцент Веселка Кирякова („Ред карпет“), която работи с Милко Лазаров от успешния му дебют „Отчуждение“, отличен с две награди от най-стария кинофестивал в света – Венеция.

За 16-и път международно жури ще определи фаворита за Голямата награда в конкурса за първи или втори игрален филм „София – град на киното”, съдържаща парична премия от 7000 евро, осигурена от Столична община.

Сред конкурсните филми са:

  • 3/4(2017) – България-Германия, режисьор Илиян Метев
  • „Адам“ („Adam”, 2018) – Германия-Исландия-САЩ-Мексико, режисьор Мария Солрум
  • „Гълъбът(„The Pigeon / Güvercin”, 2018) – Турция, режисьор Бану Шиваци
  • „Наме(„Namme“ / „Namme”, 2017) – Грузия, режисьор Заза Халваши
  • „Радиограмофон(„Radiogram”, 2017) – България-Полша, режисьор Рузие Хасанова
  • „Тиха нощ(„Silent Night / Cicha noc”, 2017) – Полша, режисьор Пьотр Домалевски

Световно признатата унгарска режисьорка Илдико Енеди ще бъде президент на Международното жури, което ще определи носителя на Голямата награда „София – град на киното”. Последният ѝ филм „За тялото и душата” („Testről és lélekről” / „On Body and Soul”) покори Берлинале и беше удостоен със „Златна мечка” в началото на 2017, а от дни е сред номинациите за чуждоезичен Оскар! Илдико Енеди ще получи наградата „ФИПРЕССИ Платиниум 90” – специално отличие, което беше връчено и на големите режисьори Бела Тар и Горан Паскалевич в рамките на последните две издания на София Филм Фест. Генералният секретар на ФИПРЕССИ Клаус Едер ще модерира публичен разговор с Илдико Енеди.

Един от гвоздеите на фестивала е несъмнено филма „Квадратът” на Рубен Йостлунд („Златна палма” – Кан ’17, с номинация за чуждоезичен „Оскар”, шест награди на Европейската филмова академия, включително за най-добър филм и режисьор). Филмът е включен в традиционната рубрика „Големите награди“.

В „Киното днес – големите майстори” ще предложим на публиката най-новите филми на утвърдени имена от световното кино. В програмата присъстват заглавия като „БЕЗ МИЛОСТ” (In The Fade) на Фатих Акин (със „Златен Глобус“ за чуждоезичен филм, награда за най-добра актриса за Даян Крюгер в Кан ’17); „НЕЛЮБОВ” (Нелюбовь) на руския майстор Андрей Звягинцев (с награди от Кан, Лондон и Европейската филмова академия, с номинация за чуждоезичен „Оскар“); „ПРОЕКТЪТ „ФЛОРИДА” (The Florida Project) – най-новият филм на Шон Бейкър (представен в Петнайсетдневката на режисьорите в Кан ’17, с номинация за Оскар за най-добра поддържаща мъжка роля на Уилям Дефо); „ИЗКЛЮЧИТЕЛНИЯТ: Моят Годар” (Redoubtable) на Мишел Азанависиус (с премиера в Кан ’17), „МАНИФЕСТ” (Manifesto) на Юлиян Роузефелд, с участието на многоликата Кейт Бланшет, „ЛУНАТА НА ЮПИТЕР” (Jupiter’s Moon) на Корнел Мундруцо (с номинация за „Златна палма“ в Кан ’17), „ФОКСТРОТ“ (Foxtrot) на Самуел Маоз (с голямата награда на журито „Сребърен лъв“ и още два приза от Венеция 2017, с осем награди на Израелската филмова академия) – всички те ще се срещнат с публиката у нас след като привлякоха вниманието на зрители и киноспециалисти на десетки престижни фестивали в целия свят.

По традиция в рубриката „Ново българското кино” ще бъдат представени игралните филми, завършени след март 2017, и избрани документални премиери. Очаквайте рекордно количество български игрални филми на фестивала, някои от които премиерни!

Балканският конкурс ще включва топ-заглавия от региона в партньорство с „Домейн Бойар”, с които за седма година ще представим и традиционната кино-гурме програма.

Основен партньор на София Филм Фест и София Мийтингс е Филмово студио „Ню Бояна” – едно от водещите киностудия в Европа. Те осигуряват сериозна подкрепа за пазара на копродукции София Мийтингс, като връчват за трета поредна година Голямата награда „Дани Лернер” – Grand Prix за проект от основните секции на бизнес платформата. През 2018 година за първи път наградите ще бъдат две, като едната със сигурност ще бъде връчена на български проект; всяка от тях е на стойност 50 000 евро в услуги във Филмово студио „Ню Бояна” и чек на стойност 5 000 евро.

„Ню Бояна”, заедно с B2Y Productions, са копродуценти на фестивалните трейлъри, които за поредна година се създават в креативното партньорство с DDB. Шестима млади български режисьори приеха предизвикателството да заснемат своя поглед към спортната фестивална тематика през характерни особености на почерка на световноизвестен режисьор. Това са Драгомир Шолев, Иван Москов, Неда Морфова, Кеворк Асланян, Васил Петраков и Петко Спасов.

На XXII София Филм Фест се очакват над 250 чуждестранни гости. Голяма част от тях ще дойдат специално за 15-ото издание на София Мийтингс, което по традиция ще събере европейския елит във филмовата индустрия. Проектите за първи, втори и трети игрални филми ще бъдат представени пред професионална публика – филмови фондове и институции, продуценти, дистрибутори, разпространители, журналисти. Родните и регионалните филми ще бъдат прожектирани пред фестивални селекционери и сейлс компании. Партньори на София Мийтингс са: Ню Бояна Филм Студио, B2Y Productions, Producers Network, Cannes Market, Crossroads, Mediterranean Coproduction Market, Mediterranean Film Institute, Moscow Business Square, EAVE, Hungarian Filmlab, Focusfox Studio (Унгария), Synchro Film, Video & Audio (Австрия), Yapimlab (Турция), Medienboard Berlin-Brandenburg, MDM, FilmFestival Cottbus, Connecting Cottbus, Фондация Роберт Бош, Europa Distribution, Europa Cinemas.

За поредна година фестивалните прожекции са предвидени в НДК-Зала 1, Кино Люмиер, Дома на киното, кино Одеон, Euro Cinema, културен център „G8”, Зала „Славейков“ на Френския културен институт, Културен център на Софийския университет „Св.Климент Охридски”, кино „Влайкова”, CINEMA CITY Mall of Sofiа, CINE GRAND City Center Sofia, ARENA Deluxe Bulgaria Mall.

Най-новата творба на Андрей Звягинцев „Нелюбов“ на XXII София филм фест!

С награди от Кан, Лондон и Европейската филмова академия, с номинация за „Златен глобус” за чуждоезичен филм и сред деветте филма преди обявяване на номинациите
за чуждоезичен „Оскар”, „НЕЛЮБОВ” ще се срещне през март с българските киномани.

Андрей Звягинцев e творец, в чиято филмография не присъстват компромиси. С премиера на негов филм би се гордял всеки от най-важните кинофоруми в света, но тази привилегия до момента са имали най-старият и най-авторитетният – Венеция (премиера на дебютния му филм „Завръщане”) и Кан (четирите му последващи творби).

„Нелюбов” („Нелюбовь/Loveless”) беше представен в конкурсната програма на Кан 2017 и в едно от хвалебствените ревюта по адрес на филма се открива следната характеристика:
тежък филм с гаргантюанско влияние и ефект, смел и ужасяващ коментар върху същността на цяла една нация”.

„Нелюбов” разказва за жестокия развод на Женя и Борис, белязан с коравосърдечни обиди, усещане за безизходица и взаимни обвинения. Всеки от тях има свой нов живот и са нетърпеливи да започнат на чисто, дори това да означава да изоставят своя 12-годишен син Альоша. След като става свидетел на един от скандалите на родителите си, Альоша изчезва…

След премиерата в Кан, най-новият филм на Мишел Азанависиус „ИЗКЛЮЧИТЕЛНИЯТ: Моят Годар” ще се срещне с българските киномани

Забележителен портрет на времето и ключова любовна връзка в биографията на легендата на френската „Нова вълна” Жан-Люк Годар

След изключителния фурор, който предизвика Мишел Азанависиус преди шест години с „Артистът” – носител на пет награди „Оскар”, три отличия „Златен Глобус”, седем награди БАФТА, две награди от международния конкурс в Кан и още 130 приза от различни филмови форуми в целия свят, режисьорът отново е отправил поглед към миналото на киното – фокусът в най-новия му филм „Изключителният: Моят Годар” („Redoubtable”) е върху любовната история между Ан Вяземски и легендарния режисьор Жан-Люк Годар. За основа Азанависиус използва автобиографичната книга на актрисата, наследница на руския княжески род Вяземски – „Un An Après”. Ролята на любимата на Годар, с която правят заедно „Китайката”, „Уикенд” и „Sympathy For The Devil”, е поверена на Стейси Мартин, добре позната на публиката от„Нимфоманка” на Ларс фон Триер. В образа на Годар влиза Луи Гарел, когото помним от „Мечтатели” на Бертолучи (и който е син на един от творците на френската „Нова вълна”, Филип Гарел).

Премиера за номинираният за „Златна палма“ филм на Корнел Мундруцо „ЛУНАТА НА ЮПИТЕР“

Наблюдаван с внимание от всички значими световни фестивали, награждаван с предишните си филми „Белият бог“, „Делта“, „Приятни дни“ в Кан, Локарно, Сараево, Котбус и на още десетки филмови форуми, КОРНЕЛ МУНДРУЦО е познат на българската публика, а новият му филм ще им поднесе жанрова изненада

Когато с третия си филм Корнел Мундруцо е номиниран за голямата награда в конкурсната програма „Особен поглед“ на Кан, а със следващия през 2008 година получава наградата на ФИПРЕССИ и е номиниран за „Златна палма“, вече всички специалисти са наясно, че се е появил сериозен глас в унгарското кино, който е наблюдаван и ценен от авторитетите в света на киното. През 2010 и 2014 година следват още два филма – единият с номинация за „Златна палма“, другият – с голямата награда на „Особен поглед“ и със специалната „Palm Dog“ за уникалните кучета-актьори, които пресъздават страхотната история в „Белия бог“. Да не пропускаме и впечатляващия „Приятни дни“, който спечели първата голяма награда за най-добър филм на София Филм Фест през 2003. Миналата година режисьорът представи отново в Кан за първи път „Луната на Юпитер”, навлизайки смело в жанровото кино със свръх-актуална тематика – разглежда бежанската криза през обектива на свръхестественото. А основният въпрос, с който авторът на филма иска да провокира публиката, е „Трябва ли да вярвам в онова, което виждам?

Израелският режисьор Самуел Маоз възхити Венеция с най-новия си филм  „ФОКСТРОТ” и ще бъде част от програмата на СФФ 22

С голямата награда на журито „Сребърен лъв“ и още два приза от Венеция 2017, с осем награди на Израелската филмова академия и сериозни овации от десетки филмови форуми в цял свят, „Фокстрот“ е бе израелското предложение за номинация за чуждоезичен „Оскар“, а първата му среща с българската публика ще бъде във фестивалната програма през март

Когато един автор спечели „Златен лъв“ с дебютния си филм, няма никакво значение кога ще успее да направи своята следваща творба – тя задължително ще е обект на специално внимание от филмовия свят. Осем години след фурора, който предизвика с „Ливан“, израелският режисьор Самуел Маоз представи във Венеция втория си игрален филм „Фокстрот“ и отново покори журито, което му връчи своята Гран при „Сребърен лъв”. Въпреки противоречията на политическа основа, които предизвика историята за семейство, оплакващи своя син, загинал по време на служба в израелските отбранителни сили, филмът бе избран като кандидатура на Израел за тазгодишните награди „Оскар“. Смел и разтъсващ, разказът на Маоз оставя без думи всички престижни издания за кино в света, като повечето от тях му дават възможно най-високите оценки.

Испанско-българската копродукция „Да обичаш Пабло“ със специална гала прожекция

 Да обичаш Пабло“ пресъздава вълнуващата история и бурната любовна афера между прочутия колумбийски наркобарон Пабло Ескобар (в ролята Хавиер Бардем) и амбициозната телевизионна водеща Вирхиния Валехо (в ролята  Пенелопе Крус). Разказът е предаден през погледа на журналистката, по чийто роман „Да обичаш Пабло, да мразиш Ескобар“ е направена тази екранизация. Българската компания B2Y Productions, част от Ню Бояна Филм Студиос, е копродуцент на проекта с оригинално заглавие „Loving Pablo“. Режисьор и сценарист на филма е Фернандо Леон де Араноа.

Самото присъствие на актьорския тандем Бардем-Крус (двойка и в реалния живот) гарантира на публиката среща с качествено европейско кино, а познатото и очаквано синхронно взаимодействие между двете звезди на световното кино със сигурност действа като допълнителна притегателна сила за зрителско внимание.

Създаден в игрално-документален стил, филмовият портрет на Пабло Ескобар разкрива не само най-жестоките черти на характера на този човек, но и детайли от историята на живота му, свързани с благотворителни каузи, като строеж на училища и болници например, като с помощта на подобни „жестове“ печели почитатели.

Постпродукцията на „Да обичаш Пабло“, както и част от снимките са осъществени в България. Една изключително сложна за заснемане сцена е заснета именно у нас – приземяване на истински самолет, като част от каскада във филма. Български киноекипи участваха в снимачния процес у дома и в чужбина. „Да обичаш Пабло“ е пример за прекрасната съвместна работа на български кинопрофесионалисти и техните чуждестранни колеги и е още едно доказателство, че България се превръща в предпочитана световна кинодестинация.

Първите шест филма от Международния конкурс на 22-ия София Филм Фест са ясни: Два от тях са български: „3/4“ на Илиян Метев и „Радиограмофон“ на Рузие Хасанова

Отличен със „Златен леопард“ в Локарно в селекцията „Режисьори на настоящето“, „3/4“ е игралният дебют на Илиян Метев, получил за него и „Златна роза“ за най-добър режисьор. Авторът му е многократно награждаван и адмириран за документалния си филм „Последната линейка на София“ (2012).

РАДИОГРАМОФОН“ (“Radiogram”) на Рузие Хасанова, отличен със „Златна роза“ за дебют на 2017, е филм за музиката, свободата и идентичността.

Полският филм „ТИХА НОЩ“ (“Silent Night”) на Пьотр Домалевски е филм за семейството, традицията и емиграцията като полска съдба.

Действието в „НАМЕ” (“Namme”) на грузинския режисьор Заза Халваши се развива в планините на Аджария, а сюжетът е базиран на история от древната грузинска митолгия.

АДАМ“ (“Adam”) (Германия-Исландия-САЩ-Мексико) на Мария Солрум идва на 22-ия София Филм Фест веднага след участието си на Берлинале, където ще се бори за „Кристална мечка“ за най-добър филм в програмата „Generation 14 plus“.

Още един филм от селекцията „Generation 14 plus“ на Берлинале ще участва в Международния конкурс на 22-ия София Филм Фест – „ГЪЛЪБЪТ“ (“The Pigeon / Güvercin”) на турската режисьорка Бану Шиваци.


Фестивалът се организира от Арт Фест под патронажа на Столична община, в партньорство с Министерство на културата, Националния филмов център и Националния дворец на културата, с подкрепата на програмата Творческа Европа (Creative Europe) на Европейския съюз, национални и чуждестранни културни институти, спонсори, партньори и приятели.

Мариана Енева

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*