29th Nov2017

50 години балет „Арабеск”: Оплетени сме в повече конци отколкото се вижда

by Черно и Бяло

„Безкрайно е жестока участта да имаш дарба…” – Николай Кънчев

Небето има повече слънца, отколкото се вижда. Човекът има повече лица, отколкото се вижда. Земята има повече глупци, отколкото се вижда. Оплетени сме в повече конци, отколкото се вижда. Да слагаш с болка страшните бои, но никой да не вярва. Умът ти даже да се побои, но никой да не вярва. Да стигнеш даже чак до лудостта, но никой да не вярва. Безкрайно е жестока участта да имаш дарба.
Само стилът на модерната танцувалност е способен да отрази чувствения свят на тялото, но също и всичко онова, с което то взаимодейства и показва неподправеността си. Нещо повече, в прочита на съвременния танц, ние четем откровението на иначе застинали табута, за които законите на благоприличието са достатъчно, не, дори крайно консервативни. Но как ли щяхме да наречем иначе съществуващото авангардно мислене, при все, че то така или иначе съществува?
Наистина…
Спазвайки всички академични правила на сценичното поведение, съвременният танцувален театър изпраща в пъти повече послания от който и да било друг сценичен продукт, защото той е не просто въздействащ, а защото е в крак с времето, та даже по някога го и изпреварва. И може би тъкмо в това е едно от предимствата на изкуството. Да бъде коректив, но и авангард…

И така, отново във фокуса на вниманието ни е „Арабеск”, защото в сезона на тяхната 50 годишнина сме си обещали да ги наблюдаваме от близо и да бъдем неизменен техен глашатай.

Асен Наков, Филип Миланов и Ангелина Гаврилова са имената на месец ноември. Тяхната заявка за хореографско присъствие в афиша на балет „Арабеск”е вече категорично направена.

„Exit” е един завършен спектакъл!

През цялото време Филип Миланов изненадва зрителя не само със свободата на танцувалните решения, но и със стилистика, чрез която посланията му попадат с абсолютна точност в целта, извиквайки откровенното одобрение на публиката.

„Exit”, както и „Късна история”, по музика на Добринка Табакова, са доказателство за силна хореографска мисъл и висока степен на професионализъм. Артистичният състав е до крайност предан във философските му търсения и следва автора във всяка негова стъпка.

Късна история

„Пътят ми с теб” е една изповед!

„Пътят ми с теб” е още един модерен прочит на действителността, направен от Ангелина Гаврилова. Ярка, дръзка, провокативна, търсеща в движението смислови кодове, в които припознаваме автор с индивидуален почерк и богат спектър от технически възможности. Името ѝ ще открием между наградените хореографи на Националния конкурс на името на Анастас Петров, Добрич 2015, на Международния конкурс „Малки звезди”на фондация „Калина Богоева”, както и във всеки спектакъл на балет „Арабеск”.

С теб или без теб Аз продължавам, но предпочитам да съм с Теб – такава е идеята, но в хореографски текст посланието е далеч по-сложно и впечатляващо

Пътят ми с теб

„Малки правила” – вижте този спектакъл!

„Малки правила” е въздействащ със всичко, което представлява. Музиката към проекта е дело на Румен Бояджиев – син, а Александра Савова, Виктория Петрова, Даниела Иванова, Петя Колева, Таня Кацарова, Васил Дипчиков, Стефан Вучов, Филип Миланов се впускат очевидно в едно смело приключение, за което изцяло са се доверили на Асен Наков.

Кой е Асен Наков? Твърди се, че той е избраният победител на публиката от XIII конкурс за съвременна хореография и носител на наградата на името на Маргарита Арнаудова за спектакъла „Малки правила”, 2011 г. Вижте го – чрез него ще разберете какви са новите измерения на модерното танцово мислене и в каква посока ни насочва вниманието интелекта на Асен Наков.

„Арабеск” ни показва не само моментното съвременно ниво на модерния танц,но и очертава тенденции,зад които стои световна класа и уникален стил.

Даниела Владимирова Христова
снимки: Константин Чернев

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*