21st Nov2017

„Молитва“, Верде, Мраморна зала, РКИЦ, 22.11.–15.12.2017 г.

by Черно и Бяло

Фондация „Верде“ и фондация „Звезден старт за таланти“ откриват изложба Молитва на 22 ноември от 19:00 часа в Мраморна зала в РКИЦ.

pokana
„Всичко, което имам да казвам, е изразено в картините ми. В тях виждам моите деца, които са ми еднакво скъпи и ценни. Бленувам да настъпи мига, отново да вложа емоции и чувства, да изживея и пресъздам болките, страданията и щастливите им мигове. Полетът на мисълта, философските ми убеждения, техническите познания и маската, под която се прикривам, ми помагат да изразя себе си. Багрите, скритите кодове и знаците в картините ми, представени чрез „Техника на взаимодействието“, дават възможност на всеки, според собствената си фантазия и душевност, да си направи изводи, да тълкува по свой начин внушението на моето творчеството.“
Многопластовата богата палитра на Верде, изпълнена с вибрации и емоции, докосва и провокира вълнуващо. Въздейства със своята вътрешна светлина,  духовна чистота и мъдрост. Философските теми, които засяга, изплуват от дълбочината на мисълта му. Представената серия от големи платна, блести с цветово равновесие. На всяка негова картина на гърба е поставен отличителен знак-печат, с образа на „Герба“. Негова стихия са: картини, които се движат, погледнати от всякъде; разнообразие на багрите; ярка динамичност на образите; очарование на колорита на формите; скритите кодове и знаци. С омайващо великолепие и съкровено чувство,  поставя ангелче в човешка длан. Високата живописна култура,  преклонение и възхищение на Верде, ни връща назад във вековете, за да напомни за великите художници. Изобразява очарованието, въздействието и внушението на Богородица, озарена с едва доловима усмивка, а Кръстителят,  с кръст и вдигнат пръст нагорe. Извайва лика  на абсолютния господар на земята, връзката между хората и боговете. Подчертава високият царствен сан и всемогъщество, с уникалната погребална маска, украсена с кобра, двойна корона и атрибути. Живите очи на фараона  напомнят за неговата вечност. Безусловно вярва в благотворното влияние на молитвата. Пресъздава до съвършенство силното въздействие на „Спасителя“, очи и устни, които говорят и се движат. Изящно изработва детайлите и дълбочината на всяка гънка от дрехата. Извайва образът на „Лейди Мериям“, обгърната със син цвят на воала, символ на небесна чистота. Инспериран  от творчеството на Леонардо да Винчи, представя великолепна творба, изпълнена с ярка динамичност на образите – ожесточен спор, чрез безмълвен диалог. С почит и преклонение към старите майстори обединява три характерни образа, запазва тяхната индивидуалност. Пренася ги в гр. Трявна, достоверно, сякаш това  е родното им място. Представя чувствата на героите: копнеж, мъка и страдание; безграничната майчина и синовна любов; силата на мистичната Божествена любов, която сътворява чудеса, дарява енергия и живот; напомня за бъдещия световен проблем, недостигът на вода. Изобразява огледален образ, под въздействие на настояще и бъдеще, на доброто и злото. Пресъздава огнени живи багри, разпръска светлина, в търсене на нов прочит и тълкуване. Вае чувства и музика, влияе чрез цветове върху настроението на хората. Развива хипотезата за заряда и равновесието, което носят. Обръща внимание на символът на дървото на живота, на изкуството да: създадеш семейство, отгледаш деца, съхраниш любовта и родовите корени, на вечността, която се предава от поколение на поколение. Предупреждава света за различните лица на войната: паника, страх, конфликти, безразличие, беззаконие, унищожение, убийства, пожари, наводнения, разруха, мизерия и нищета. С геометрични фигури и тонове очертава образа на жена. Акцентира върху ролята на маската, под въздействие на клоунада, ирония и музикални инструменти. Алегорично представя вътрешното аз на човека,  под една чалма, скрити два противоположни образа. Четката му пленява, пилее багри, изпълнени с чувства и музика. Внушава прости и откровени истини, допълнени със скрити кодове във фона. Посланията на изкуството му носят заряда на обществена мисия, която превръща таланта в кауза.

Рецензия на Ралица Базайтова
„Една година по-късно, за мен художникът Верде и неговият художествен метод продължава да бъде един истински феномен в българското художествено пространство. Това е изкуство, което не може да остави зрителя равнодушен, изкуство, което провокира. Правят впечатление неговите мащабни платна, изпълнени с ярки и контрастни багри, женските образи, преплетени със сложна символика и сериозни философски обобщения. Тук могат да се видят отгласите от сюрреализма и фовизма, уроците на европейското изкуство от началото на XX век, интерпретирани по един личен и своеобразен начин, запазена марка на автора чрез „техниката на взаимодействието“. Особено впечатление правят образите на младия египетски фараон Тутанкамон – „Тут“, образите на Христос в различни интерпретации – „Спасителя“, както и емблематичната „Молитва“ с особено изразителни ръце, не случайно дала името си на цялата експозиция. Редом с тях са композициите, вдъхновени от прочути живописни творби и рисунки на изтъкнати майстори, сред които Питър Брьогел и Леонардо да Винчи – „Довършено“ и „Богородица и Кръстителя”. Тук можем да открием особено оригиналния образ на тълпата с готескните образи, обградили вече предадения Спасител, но и интереса, с който художникът издирва и пресъздава низките страсти, деформацията на лицата. Редом е и интересната интерпретация на живописна творба по прочутата рисунка на Леонардо „Богородица и Света Ана“ от Националната галерия в Лондон, съчетаваща елементи от Лувърските варианти на „Богородица в пещерата“, с образите на малките Христос и Йоан. Авторът изглежда ги създава бързо и импулсивно, на един дъх, но те изразяват натрупването на образи и впечатления, на пластически метафори в съчетание с внушенията, които той иска да запечати върху платното. Това са силно въздействащи творби, които имат нужда да се разглеждат бавно и продължително, за да се разгадае скрития в тях код, както и мисленето на художника чрез багри и форми. Картините са неговото средство за изразяване и комуникация със света. Той говори чрез картините. Изложбата е неговият празник и желание да сподели творчеството си. Надявам се, че мнозина сред вас ще се докоснат до него със сърцето си.“
Из рецензия на Александър Балкански
„ВЕРДЕ е един истински артист, който притежава своя индивидуалност, собствено виждане и почерк. Независимо от всеобхватността на темите, запазва своя стил като излиза извън сферата на обикновената реалност. Има силни недоизказани мисли. Във всяка картина търси повод и причина да разкрие нова тема, която да развие. При него всичко идва от само себе си. Акцентира върху магическите свойства на ръцете, които благославят и имат голяма концентрация на енергия. Интересна е връзката, която прави с античността и човешкия род. Оригинално представя събирателният образ на войната. Много съм впечатлен от мащаба и дълбочината на творчеството му. Картините му говорят сами за себе си.“

Откриване: 22.11.2017 г., 19:00 часа
РКИЦ, Мраморна зала, ул. Шипка №34

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*