29th Sep2017

Софийска опера и балет открива сезон 2017/2018 на Международния ден на музиката 01.10.2017 г.

by Черно и Бяло

Тържественото откриване на новия сезон ще започне от 16:00 часа с Вагнеровия шедьовър „Парсифал“

Премиерните спектакли на величавата Вагнерова опера „Парсифал“ през юли 2017 г. привлякоха ценители на оперното изкуство от цял свят. Пред телевизионните камери и репортерските микрофони зрителите от всички възрасти изказаха вълнуващи и възторжени оценки за магичната постановка и вдъхновена музикална интерпретация, за блестящото изпълнение на оркестъра и хора, и постигнатите вокални върхове от солистите на Софийската опера и балет.

Поради големия интерес и многобройните запитвания от страната и чужбина, Софийската опера открива новия сезон 2017/2018 г. с най-новата си постановка „Парсифал“. Голямото желание на целия екип на Софийската опера и по думите на режисьора Пламен Карталов е Вагнеровият шедьовър „да събуди дрямката в неизкушения, да го подготви за висш пилотаж, да бъде като откривател за нови вкусове и като един нов Парсифал да е готов за „лечебно пътуване на човешката душа към света и към себе си“.

Вагнеровият репертоар на първия ни оперен театър изгради нов интерес и нов вкус, нова публика и най-ценното – ново поколение отлични творци – интерпретатори, солисти, оркестранти, хористи. Даде световна известност на театъра ни, направи съизмерим смисъла на професията и труда в полето на оперното изкуство с това на творци от сцените на най-големите и с вековни традиции оперни театри, столици и държави“.

„Парсифал“ на софийска сцена вдъхновено изтръгна спонтанните и красноречиви оценки дадени от видни музикални критици:

Клаус Биланд (Der Neue Merker): „Вагнеровата сценична мистерия „Парсифал“ празнува своето значимо първо изпълнение в България в Софийската опера и балет, която – както тук много често съобщават – през последните години се изявява с интересни и много успешни постановки на Вагнер. Неуморният двигател за това пионерско движение е Пламен Карталов, който и сега с „Парсифал“, както преди при „Пръстенът“ и „Тристан и Изолда“ води режисурата. Със своите художници (Н. Панайотов, М. Табачки и Св. Йонке), както и изключително изпълнената с фантазия и добър вкус дизайнерка по костюмите (Ст. Вауда) и художникът на осветлението (А. Хайдиняк), той е създал една интерпретация, която поставя – при висока степен на абстракция – в центъра духовната мистерия  на тази легенда, както и философските послания на действащите лица и техния копнеж към една „финална нирвана“. На диригента Константин Тринкс се удаде това, което режисьорът бе поставил като максима за взаимодействието на музика и действие, тъкмо при това произведение на Вагнер – визуализацията на музиката. Оркестърът на Софийската опера даде възможност да бъде чут от най-добрата му страна с фино тоноизвличане при най-често тържествено бавни темпа, без да изпада в неуместен патос. Ръководеният от Виолета Димитрова хор на Софийската опера беше хореографиран по най-добрия начин и пя енергично при добра прозрачност. Всички певци и певици направиха своя дебют в тези роли и при това с такъв значим резултат: Костадин Андреев показа един енергичен Парсифал, още много младият Атанас Младенов изпя един лирично интониран Амфортас; Ангел Христов представи Гурнеманц с голяма отчетливост на думите и почти сързецателно; Бисер Георгиев даде един настойчив Клингзор, а софийската Изолда Радостина Николаева изпя една много харесваща се Кундри … Затова подобаващи бяха и нестихващите аплодисменти накрая.“

Томас Майер – антропософ, писател, и издател на месечните списания Der Europaer (Европеецът) и The Present Age (Съвременната епоха) в Базел: „В премиерните представления на „Парсифал“ в Софийскатаопера преобладаваше едно особено сакрално настроение и при певците, както и в оркестъра, и в хоровете. При това режисурата насърчаваше движения, които иначе едва ли могат да се видят при постановки на Вагнер, където често се наблюдават дълго продължаващи статични пози. Особено във второто действие например се получи възхитително при пластиката на Кундри. Така зрителят можеше да проследи живо и с нестихващ интерес музикалната драма, подпомогнато и чрез българските и английските субтитри. Защото музиката на Вагнер без текст е като кафе без кофеин. Като цяло: едно голямо изпълнено с настроение единство на певци и музиканти, което се пренесе върху цялата публика. Всички слушаха с истинско славянско благоговение и съсредоточеност. Аплодисментите след представленията бяха продължителни и идваха от сърцата на зрителите“.

В спектакъла на „Парсифал“ на 1 октомври 2017г. от 16:00ч. ще участват:

  • Костадин Андреев – Парсифал
  • Гергана Русекова – Кундри
  • Ангел Христов – Гурнеманц
  • Атанас Младенов – Амфортас
  • Бисер Георгиев – Клингзор
  • Петър Бучков – Титурел
  • Даниел Острецов, Стефан Владимиров – двама рицари

 

  • Диригент – Айра Левин
  • Режисьор – Пламен Карталов
  • Сценография – Свен Йонке
  • Костюми – Станка Вауда
  • Диригент на хора – Виолета Димитрова
  • Музикална подготовка – Рихард Тримборн
  • Солисти, оркестър, хор и балет на Софийската опера

Операта се изпълнява на немски език със субтитри на български и английски.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*