14th Mar2017

Именитият виолончелист Миша Майски завладя сърцата на софийската публика

by Черно и Бяло

Великият майстор на виолончелото Миша Майски беше солист на концерта на Симфоничния оркестър на БНР на 27 януари 2017 г. в зала „България”. На диригентския пулт застана Александър Земцов, познат на българската публика като виртуозен виолист, с амбицията за успешна диригентска кариера. През дългия си живот на професионален виолончелист съм имал шанса да чуя на живо най-голeмите светила на съвремието, включително и М. Разтропович, Д. Шафран, А. Навара гостували в България и с право мога да кажа, че Миша Майски застава достойно и наравно с тях! С яркото си присъствие като солист на концертния подиум, пълна артистична освободеност, съвършеното владеене на любимото си виолончело, той хипнотизира слушателя, без да го остави за миг безучастен! Ето, как маестрото изказва музикантското си „кредо“: „Инструментът е само средство, помагащо на музиканта да достигне главната цел – изразителността на музиката!“ И за това той смята, че много млади музиканти губят много сили за техниката си, за да покажат, как хубаво свирят, забравяйки че инструментът е само инструмент!

Друга изповед на маестро Майски е всеотдайната му любов към любимото му виолончело, сътворено през 1720 г. във Венеция, именувано „Доменико Монтаняно“и на 29 ноември 2016 г. се навършиха 40 години от както той неотклонно свири на този инструмент! На състоялата се пресконференция в Българското Национално Радио имах възможността да науча интересни факти от богатата му творческа биография, перипетиите през нелекия му жизнен път. Той е роден през 1948 г. в Рига, Латвия, като родителите му са украйинци от еврейски произход и по повод изселването на сестра му, Лина Якобсон за Израел, спрямо Миша Майски са приложени репресии, които по късно, през 1972 г. завършват с окончателното му репатриране в Израел. От 1962 г. учи в Ленинградската консерватория (днешна Петербургска), а три години по-късно прави своя дебют с тогавашната Ленинградска филхармония. През 1966 г. печели престижния международен конкурс „Чайковски” в Москва и става ученик на известния виолончелист и диригент Мстислав Ростропович в Московската консерватория по лична покана на маестрото. През 1973 г. на музикален фестивал в Израел, великият Пабло Казалс е впечатлен от таланта на Миша Майски и посвещава няколко лекции, да го запознае с принципите си! През1974 г., по препоръка на Исак Щерн, Майски става стипендиант на фонда за култура (Америка – Израел) и заминава за САЩ, където участва в камерния фестивал „Рудолф Серкин“, последван от четири безценни месеци, прекарани в занимания с другия велик виолончелист на нашето време Григори Пятигорски в Лос Анджелис.Следват редица музикални отличия, сред които е и първа награда на международния конкурс за виолончело „Гаспар Касадо“ във Флоренция през 1975 г. От тогава започва световната музикална кариера на виртуоза. Това са солови концерти и записи по цял свят, в това число в Лондон, Париж, Берлин, Ню-Йорк, Венеция, Амстердам, Токио и др.

Музикантът има множество записи за компанията „Дойче Грамофон” (Германия). От 2000 г. Майски посвещава концертна си дейност на Йохан Себастиан Бах, като изнася над сто Бахови концерта по света. Интересен факт е че, виолончелистът изпълнява всичките творби за виолончело на немския композитор в Цюрих, в три концерта за един ден. Миша Майкси е свирил редом с едни от най-известните имена на класическата музикална сцена, сред които са Юрий Башмет, Марта Аргерих, Гидон Кремер, Масим Венгеров, диригентите Ленърд Бърнстейн, Зубин Мета, Владимир Ашкенази, Даниел Баренбойм и др.
Уважаемите читатели ще разберат смисъла на това, да се запознаят с тази обстойна информация, разкриваща богатството и красотата на музицирането на този велик артист!

А сега да се върнем в действителността и да се опитам да пресъздам атмосферата на този изключителен концерт! Програмата на концерта включваше известните Вариации „Рококо” за виолончело от Пьотр Илич Чайковски, „Музикална шега”, увертюра от операта „Дон Жуан” и Симфония №40 от Волфганг Амадеус Моцарт. Концертът беше посветен на Моцарт, защото точно на този ден преди 261 години е бил роден гениалният виенски композитор. Любопитен коментар на маестро Майски беше изразеното от него съжаление, че Моцарт не е написал творба за виолончело!
След успешната и интригуваща пресконференция, която организира Ръководството на БНР, бяхме приятно изненадани от препълнена зала с фенове на музиката, нетърпеливи, да се потопят в това вълнуващо музикално преживяване. В първата част на концерта, диригент и оркестър ни пренесоха във вълшебния мир на Моцартовата музика,като лекотата и финеса в изпълнението на оркестъра бяха на голяма висота и заслужено топло аплодирани! И нека не се очудваме, оркестъра, в който съм преживял моята оркестрова кариера, е изграден и поддържан по традиция на европейско професионално ниво и не можем да си представим отстъпление от тази заслужено висока позиция! В изблик на лирично отклонение, предвещавам, че в ръцете на младия талантлив и доказал се по света Маестро Росен Гергов, Радиооркестъра го очаква бляскаво бъдеще!


Настана дългоочакваният момент. На сцената, с бърза, енергична походка се появи маестро Майски, атрактивно облечен в светлосиня, копринена риза и засвири с елегантен, стилов щрих на лъка встъпителната тема на Вариации „Рококо“ за виолончело и оркестър от П. И. Чайковски. Редуваха се технични, виртуозно изпълнени епизоди, изсвирени в пълен синхрон на ритъм и баланс с акомпаниращите духови инструменти и оставащи усещането за пълно преливане между виолончелото и оркестъра! Маестрото, до такава степен владееше партитурата, че с всеки свой жест господстваше, пресъздавайки изпълняваната музика. Можем ли да забравим прочувственото му изпълнение на бавната вариация с епизода: „Очи,чьорние“, каква красота на темброво обагреното звученение на виолончелото му, будещо въображението на слушателя, провокиращо образи, асоциации, зрителни картини! А финалната виртуозна вариация, изсвирена от маестрото в „мълниеносно“ темпо и „зашеметяваща“ техника на лъка от най- висш клас, предизвика експлозия на възторг в публиката и нестихващи овации! Маестро Майски, щедър на бисове ни подари изпълнението на „Ноктюрно“, в аранжимент за виолончело и оркестър от Чайковски и прочутата ария на Ленски из операта „Евгений Онегин“, майсторски изпята от виолончелото на великия Миша Майски! Ощастливени и облагородени слушателите напуснаха Зала България, в очакване на нови, значими музикални събития!

Светослав Дерменджиев,
специално за „Музикални хоризонти

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*