13th Nov2016

Сега Бетовен ми се струва най-романтичният композитор

by Черно и Бяло

Юбилеен концерт на Жени Захариева във Варна за 50-годишната ѝ творческа дейност

Концерт за пиано и оркестър №3 в до минор от Лудвиг ван Бетовен с Каденца на Клара Шуман

Много съм щастлива, че отново свиря с Варненската филхармония, еталон за високо художествено майсторство. Тук съм имала прекрасни концерти с диригенти като Емил Главанаков, Иван Маринов, Слави Ушев, Борислав Иванов. Независимо от кризисното време, което изисква едно излизане от традиционните модели, Варненската опера запази баланс между традицията и новаторството. И сега, според мен, операта преживява един от своите звездни мигове, защото всеки един нейн експеримент, като последния успех със световната премиера на  мюзикъла „Граф Монте Кристо”, жъне овации и доказва, че артистите на Варненската опера имат огромен капацитет и могат да се справят с всички жанрове в музикалното изкуство. Пожелавам на всички здраве и успехи и нека все така Варненската опера да стои начело на музикалните институти в България.”

14917153_1326283340747689_4591155499323378157_o

Така отправи своя емоционален поздрав към екипа проф. Жени Захариева – изключителен артист, Посланик на Българската култура във Франция, носител на най-престижните награди за изпълнителско майсторство, дългогодишен председател на СБМТД, сега негов Почетен председател, една от най-ценените и уважавани личности в музикалното съсловие у нас.

В юбилейния си варненски концерт именитата пианистка представи Концерт за пиано и оркестър №3 в до минор от Лудвиг ван Бетовен и за пръв път в България изпълни Каденца на Клара Шуман, която според нея е по-изящна от оригиналната на Бетовен. Известен щрих от биографията на Жени Захариева е, че тъкмо тя става инициатор за възстановяването на легендарното старинно пианофорте на съпругата на Шуман Клара в Браницшлос – Германия, както и първият пианист, изнесъл концерт и записал компактдиск на този инструмент. Един прекрасен артефакт, донесъл отличия и поредното световно признание за Жени Захариева.

Младият Маестро Дарио Мачелари признава, че за него e огромна чест да дирижира концерт с такава блестяща пианистка със световна слава като Жени Захариева. Освен че за пръв път има шанса да работи с творец от подобен ранг, той се вълнува и от факта, че концертът, посветен на нейната 50-годишна артистична дейност, е повече от специален и затова задължаващ. Не само като диригент, но и като пианист, той не крие изумлението и възхищението си от интерпретацията на Жени Захариева: „Красива, проникновена, зашеметяваща и много различна от всичко, което съм чувал досега. Имаше моменти, в които си казвах, боже, нима Бетовен може да се свири и по този необикновен начин!”

„Определено мога да кажа, че Дарио Мачелари е талантлив и чувствителен диригент, който веднага усеща творческото намерение на пианиста, помага му да се изяви, прави всичко възможно солистът наистина да се чувства солист. Направи ми приятно впечатление, че в работата си с оркестъра той търси мек звук и акцентира върху фразирането в детайли”, споделя от своя страна оценката си за диригента Жени Захариева.

Как всъщност гледа Жени Захариева на Бетовен сега, от позицията на своята зрялост: „Бетовен е мисионер, изпратен от космоса, за да променя със своята музика хората, да ги прави благородни и истински, да им помага да намират пътя към себе. Всеки един музикант с възрастта открива все повече черти в емоционалния облик на този титан на музиката. Когато е млад, пианистът е поразен по-скоро от качества като воля, сила на духа, новаторство, смелост, също лирика. Но на моята възраст Бетовен ми се струва най-романтичният композитор. След като съм изсвирила всичките му концерти, сонати и камерни произведения, съм убедена, че той е един много голям романтик с нежна и ранима душа. В детайлите, които можем да доловим в лиричните страни на неговата музика, се крият емоционално напрежение, болка и огромна любов. Това са вибрации, които личността на Бетовен също излъчва, една друга част от неговата душа, която остава не съвсем дооценена.”

Що се отнася до програмата на концерта, в която освен Концерт за пиано и оркестър №3 в до минор от Лудвиг ван Бетовен, бяха включени и Концерт за обой и оркестър в ре мажор от Рихард Щраус и Симфония №9 от Дмитрий Шостакович, Жени Захариева и Дарио Мачелари са категорични, че общото в трите пиеси е новаторството. То прехвърля интересен мост между трима толкова различни композитори. „В своя Концерт за пиано и оркестър №3 в до минор Бетовен внася нови моменти в стила на композиране. Дотогава темата на клавирния концерт обикновено се е фокусирала върху красотата, блясъка и подобни светли чувства, докато за пръв път точно в Третия си концерт за пиано и оркестър Бетовен вкарва силен драматизъм, неслучайно той използва и тоналността до минор”, подчертава Жени Захариева.

Според Дарио Мачелари Концертът за обой и оркестър в ре мажор от Рихард Щраус е едно от най-хубавите произведения в литературата за обой и оркестър. След първата си съвместна изява преди време във Варна двамата с Надежда Гушерова, завършила впрочем с отличие Парижката консерватория, единодушно избрали точно това произведение отново да ги събере на сцената. „В този концерт Рихард Щраус е не просто композиор, а алхимик, който сътворява оригинални и невероятно красиви хармонии, до каквито друг композитор не е достигнал”, смята диригентът.

Не по-малко новаторски е подходът в Деветата симфония на Дмитрий Шостакович. От него се е очаквало да напише химн за победата на Съветската армия над нацистка Германия във Втората световна война, оттам и №9 като препратка към Деветата симфония на Бетовен. Както е известно, Шостакович започнал да композира в началото на януари 1945 г., прекъснал за 3 месеца и завършил работа чак през август. Слушателите на симфонията с партиен слух обаче не намерили в нея нито величие, нито патос, настроението ѝ е по-скоро приповдигнато-безгрижно, като една „въздишка на облекчение” и „надежда за бъдещето”, по думите на самия композитор. Своеобразен израз на несвободата на твореца в тоталитарната държава, Деветата симфония на Шостакович е била забранена чак до 1955 г. и едва след смъртта на Сталин получава правото отново да бъде изпълнявана.

Варненските филхармоници с концертмайстор Анна Фурнаджиева подходиха с изключителна отговорност към всяка една от творбите в този наистина труден концерт и техните усилия определено си струваха. От една страна заради удовлетворението, което самите те изпитаха – всички категорично окачествиха концерта като едно от най-добрите си постижения през годината. От друга страна, заради препълнената зала и реакцията на зрителите от различни възрасти, чиито високи очаквания несъмнено бяха оправдани, ако съдим по възторжените, продължили повече от 20 минути аплодисменти. Жени Захариева благодари с два биса, разбира се, от Бетовен.

В края на изключителното музикално събитие прочувствени думи на признание и благодарност към твореца и човека Жени Захариева, по повод нейната лична и творческа годишнина, отправи, от името на целия екип на Държавна опера Варна, Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна.

Виолета Тончева

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*