30th Jan2019

СФФ 23: Филми, наградени в Кан и Берлин

by Черно и Бяло

Шведско-датският романтичен фентъзи трилър „ГРАНИЦА” на Али Абаси обиколи над 30 фестивала след премиерата си в Кан, където взе голямата награда в конкурсната програма „Особен поглед”, а преди няколко дни получи признание и от Американската киноакадемия с номинация за „Оскар” за грим и прически. „Граница” е екранизация по едноименния разказ на Йон Айвиде Линдквист („Покани ме да вляза”), който заедно с режисьора Али Абаси и Изабела Екльов е и сценарист на филма. Главната героиня в него, Тина (Eва Меландер), е уважаван митнически служител с особена дарба. Тя може да усеща човешките емоции, което й помага бързо да разпознава контрабандистите и престъпниците. Всъщност животът на Тина не изглежда особен, въпреки че се чувства самотна заради специфичния си външен вид… Един ден, докато е на работа, тя спира Вор (в ролята Eеро Милоноф, познат от „Най-щастливият ден в живота на Оли Маки”, макар и неузнаваем тук), който определено не е това, което изглежда. Оказва се, че мъжът има същите лицеви белези и свръхестествена дарба като Тина. В него тя най-накрая намира партньор, който я допълва по всякакъв начин. Вор е и този, който отключва тайните на нейното минало… „Variety” определя „Граница” като „вълнуващо-интелигентен микс от романтика, скандинавски ноар, социален реализъм и свръхестествен ужас, който излиза от рамките на всякакви жанрови условности и шаблони”.

Представен премиерно в програмата на Берлинале 2018, най-новият филм на германския режисьор Кристиан ПецолдТРАНЗИТ“ е кинематографично изследване на неимоверните усилия, които се изискват от обикновените хора по време на война, за да оцелеят, но и да вземат правилни решения за постъпките си. Историята разказва премеждията на мъж, който бяга от Франция след инвазията на нацистите и си присвоява идентичността на мъртвец, както и документите му. Докато е в Марсилия, той среща млада жена, която отчаяно търси изчезналия си съпруг, без да подозира съдбата му… Едноименният роман на Анна Зегерс от 1944 година е популярен в Германия и представлява литературната основа на филма, в който обаче се побира и половината история на Европа през ХХ век. Изключително амбициозна, историята на анонимната фашистка сила, която набира сили в съвременна Европа, е използвана, за да се обърне внимание на необходимостта да сме непрестанно нащрек срещу всякакви прояви на авторитаризъм, а и за да се постави акцент върху бежанската криза, която оказва влияние върху целия свят. Чрез своите киноразкази Пецолд успява да действа прозорливо и майсторски, като включва всякакви детайли и референции, сглобени в постмодерен калейдоскоп. Резултатът е красива и умно поднесена завладяваща история, в която някои подробности може да се окажат неуловими…

източник: СФФ

30th Jan2019

СФФ 23: „Момиче” на Лукас Донт, отличен със „Златна камера” в Кан

by Черно и Бяло

Пълнометражният дебют „Момиче“ на белгийския сценарист и режисьор Лукас Донт е разказ за мечтите и стремежите на 15-годишно транссексуално момиче да стане балерина.

„През 2009 година прочетох статия в белгийски вестник за момиче, родено в тяло на момче, което повече от всичко искаше да стане балерина. Историята толкова ме порази, че продължих да мисля и да се връщам към нея и след години. Влюбих се в това момиче. За мен тя беше пример за сила и кураж и тогава си казах, че ако направя игрален филм, искам той да бъде за нея, – разкрива идеята си за „Момиче” Лукас Донт. –  Когато с Анджело Тийсенс завършихме сценария, знаехме, че ще бъде изключително трудно да намерим някой, който да поеме предизвикателството на главната роля. Започнахме кастинг през май 2017 година и се срещнахме с над 500 младежи – момичета и момчета, но нашият човек не беше сред тях. След това с хореографа Сиди Ларби Черкауи направихме кастинг с танцьори. И един ден през януари 2018 година в стаята влезе момче на име Виктор Полстър. Той притежаваше всички качества, които търсехме: невероятен танцьор, много естествен и елегантен и само на 15 години. „Момиче” е неговият първи актьорски опит.

За изпълнението си във филма Виктор Полстър получи наградата за най-добър актьор в конкурсната програма „Особен поглед” на Кан, а филмът беше отличен и с приза на ФИПРЕСИ, както и с „Queer Palm“. Тогава „Variety” писа, че „Момиче” е „поразителен дебют, както за режисьора Лукас Донт, така и за изпълнителя на главната роля Виктор Полстър”. Филмът получи признанието „Европейско откритие” на Европейските филмови награди и още 13 отличия на авторитетни кинофоруми в целия свят, а през март ще го видим в програмата и на 23-тия София Филм Фест.

източник: СФФ

28th Jan2019

Китайската полиция разби почти 6900 мафиотски групи

by Черно и Бяло

Откакто преди около година започна национална кампания срещу организираната престъпност, китайската полиция е разбила 6885 групи от мафиотски тип.

В доклад на Министерството на обществената сигурност се казва, че през този период полицията е работила по 79270 криминални случая, заловила е 851 оръжия и е запорирала активи на стойност 62.1 милиарда юана (9.23 милиарда щатски долара), свързани с такива престъпления.

Броят на наказателните дела е намалял със 7.7% на годишна база, докато при  тежките престъпления, свързани с насилие, спадът е 13.8%, се казва в доклада.

На фона на активизиране на усилията за преследване на укриващи се престъпници, през август 2018 г. министерството обяви списък на 10-те най-търсени бегълци, заподозрени в организирана престъпност. Девет от тях вече са заловени.

Освен тях, са арестувани и 164 от 299-те укриващи се от правосъдието, които са били обявени за издирване в началото на декември.

Китай пое твърда линия за справяне с криминалните банди, след като през януари 2018 г. стартира тригодишна кампания срещу организираната престъпност включително срещу чиновници, които покровителстват престъпни организации.

Мариян Драганов,
източник: Китайска информационна агенция Синхуа

25th Jan2019

СФФ 23: „Да ходиш по вода“ на Андрей Паунов открива София филм фест на 7 март 2019 в Зала 1 на НДК!

by Черно и Бяло

С безпрецедентна интимност и достъп до Христо Явашев – Кристо и неговия екип, филмът проследява процеса по реализирането на един от най-мащабните арт проекти създавани някога.

„Да ходиш по вода“ е представен за първи път на фестивала в Локарно и представлява непосредствен поглед към артистичните търсения и личните взаимоотношения на Кристо, прочут със своите мащабни инсталации. За първи път от кончината на Жан-Клод, неговата съпруга и партньор в творческия процес, Кристо решава да реализира проекта, започнат заедно с нея преди много години – „Плаващите кейове”…

Кристо заедно със съпругата си Жан-Клод са автори на множество неповторими художествени проекти като „Опакования Понт Ньоф“, Париж, 1975-85; „Опакования Райхстаг“, Берлин, 1977-95; „Бягащата ограда“, Калифорния 1972-76; „Портите“, Сентрал Парк, Ню Йорк, 1979-2005; „Чадърите“, Япония и Калифорния, 1984-91; „Заградените острови“, Флорида, 1980-83; Лондонската Мастаба 2016-18.

Андрей Паунов е режисьор и сценарист, познат в цял свят със своите документални филми. Дебютната му творба „Георги и пеперудите“ печели наградата „Сребърен вълк“ на международния фестивал за документално кино в Амстердам IDFA през 2004. Премиерата на „Проблемът с комарите и други истории“ е в престижната конкурсна програма „Седмица на критиката“ в Кан през 2007. Следват награди в Барселона, Карлови Вари, Лондон, Мадрид, Мотовун, Сараево, Висбаден. Третият пълнометражен документален филм на Паунов „Момчето, което беше цар“ беше представен за първи път в програмата на фестивала в Торонто през 2011 година, а на международния фестивал RiverRun през 2012 година спечели Наградата на журито за най-добър документален филм.

СФФ 23

25th Jan2019

Започват глобалните празненства „Щастлива Китайска Нова година“

by Черно и Бяло

С наближаването на Пролетния фестивал през 2019 г., Китай стартира кампанията си за глобално празнуване „Щастлива Китайска Нова година“.

В рамките на кампанията е планирано да се състоят повече от 1500 представления, изложби и други мероприятия в 396 града в 133 държави и региони по света.

Комбинацията от културен обмен и туризъм ще бъде силно представена в кампанията, като големи прояви ще бъдат проведени в туристически дестинации по протежение на Пътя на коприната, включително Кайро и Дубай.

Кампанията ще включва и дейности, посветени на 70-та годишнина от установяването на дипломатически отношения между Китай и държави като Русия, Монголия и България.

Глобалното празнуване „Щастлива Китайска Нова година“, което е поредица от културни събития в световен мащаб, посветени на Пролетния фестивал, започна  от 2010 г. с цел насърчаване на културния обмен между Китай и други държави.

Мариян Драганов,
източник: Китайска информационна агенция Синхуа

25th Jan2019

19 СУ „Елин Пелин“ отвори врати срещу агресията и езика на омразата

by Черно и Бяло

„Агресията и насилието в училищата“ бe темата за дискусия, организирана от  фондация „Слънчеви пътеки” в столичното 19 СУ „Елин Пелин“ с ученици от шести клас. Водещ бе Александра Алгафари – неорайхиански аналитичен психотерапевт и училищен психолог, която прие мисията на фондацията с радост и съгласие. За разлика от друг път, този  час на класа, бе истинско предизвикателство за децата. В препълнения салон темата за агресията бе разнищена, бе анализирана, бе разиграна. За целта на срещата  фондацията  предостави на учащите книжката „Усмихни се“, която да им послужи в училището и в дома. 

Идеята на „Слънчеви пътеки“ е да бъдат полезни на децата, родителите и техните преподаватели с образователна лекция и диалог за агресията, за нарасналата престъпност в учебните заведения. Данните сочат, че България е сред първите 10 държави с най-висок процент на тормоз в училище според изследване на Световната здравна организация в 43 страни. Само за една година агресията в училище се е увеличила два пъти според статистиката. Над 4500 са ситуациите с физическа и вербална агресия в образованието за 2016/2017 г. според МОН. Затова и подготовката около обучението срещу агресията беше една отговорна задача, която без подкрепата на народният представител от ПГ на „БСП за България“ Димитър Данчев нямаше да се осъществи, споделят от фондацията.

Училището, чийто патрон е големият творец Елин Пелин, ни посрещна с талантливо изрисувани  пана на неговия лик, с много портрети на български писатели и възрожденци, с готовност да се включат повече учащи  в темата за агресията и езика на омразата. Реновираната и уютна библиотека, пък приканваше с интересна литература, читалня и масичка за отдих и раздумка.

Директорът на училището Клара Арабаджиева, заместник-директорът на средния курс Мая Желазкова, педагогическият съветник Гергана Узунова, библиотекарят и координатор на извънкласни дейности Нина Ангелова, класните ръководители на шестите класове, дадоха своето гостоприемство, за да се проведе един урок по общуване, различен от омразата и гнева в обществото.

Като истински професионалист Александра Алгафари въведе момичетата и момчетата  в света на психологията, даде примери от ежедневието за езика на омразата, негативните мисли, нараняването. Тя сподели за разновидностите на агресията, които влияят в различна степен на човека  и за скритото натрупване, което не винаги се споделя. Под формата на игри се показаха сцени между „жертва“ и „агресор“, с образователна цел и как може да се предпази човек от формите на агресия. Показани бяха примери за нападение чрез обиди и провокация. Показано бе как може да се парира агресията. „И в това е смисълът“, каза Алгафари. И обясни как може да се избегне и предотврати подобно опасно поведение в критична ситуация.

По време дискусията бяха задавани десетки въпроси, свързани с причините за лошите и негативни връзки между хората, за ситуациите в училище и в къщи, за агресията в медиите и социалните мрежи. Децата бяха изключително любознателни и любопитни, но и някак философски настроени.

Част от нашата мисия е да помагаме за решаване на подобни проблеми, споделиха Даниела Козовска и Паола Колева от фондация „Слънчеви пътеки“. В края на срещата преподавателите и учениците благодариха на Александра Алгафари и на организаторите, пожелаха си до нови срещи и се фотографираха за спомен.

Управителят на фондацията Миглена Китанова благодари на всички за инициативата да бъдат заедно, поднесе и поздравления на екипа на сп. „Черно и Бяло“ за отразяването, за професионализма и готовността да бъдат в мисията срещу агресията.

Училището
Историята на 19. Средно училище „Елин Пелин” започва през далечната 1932 г. и вече близо девет десетилетия то има мисия да открива и да дава множество възможности за личностно израстване и изява.
Училището открива хоризонтите на модерното образование още през 70-те години на миналия век, когато са разкрити първите паралелки с изучаване на немски език. По- късно с 19-то училище се свързва експерименталното въвеждане на диференцираната система за обучение след седми клас и формирането на три профила: хуманитарен, природоматематически и технико-технологичен.
Днес в 19. Средно училище „Елин Пелин”, чието мото е „Създаваме лидери!”, се обучават над 1100 ученици и преподават 92 учители. Основните приоритети в неговата дейност са свързани с реализиране на новата държавната образователна политика във всички нива на училищното образование. Екипът на училището работи за подобряване на функционалната грамотност на учениците, въвеждане на иновативно образование чрез внедряване и използване на платформи за електронно обучение, в т.ч. и за качествена вътрешна квалификация и кариерно развитие на педагогическите специалисти. Прилагат се принципите за приобщаващо образование – обща и допълнителна подкрепа за личностното развитие на учениците, за подобряване на качеството на учебно-възпитателния процес, професионалното обучение и конкуретноспособността на младите хора на пазара на труда.
Приоритет на училището са чуждите езици – немски, английски, норвежки, датски, а от следващата учебна година и шведски език. Немски и английски език са задължителни предмети от учебния план и се изучават от 1-ви до 12-клас, а скандинавските езици се изучават единствено тук.
19. Средно училище е за предприемачество и бизнес, като на учениците се дава възможност за практическо приложение на знанията и уменията, придобити в учебните часове, чрез участието им в иновативни лагери, учебни компании и стажантски програми от ново поколение.
От тази година училището е иновативно, прилагайки: компютърно моделиране и програмиране от 1. клас; нейтив-спикър по немски и английски език във всеки образователен етап; дигитална учебна среда – „Училище в Облака”.
Пак от тази година в сътрудничество с Гьоте институт – България, училището е част от мрежата на PASCH училищата – „Училищата: партньори за бъдещето”. В тази Световна мрежа членуват над 2000 училища по света, като 19. Средно училище е едно от трите български и единственото столично училище, което има възможност да развива и надгражда знанията и компетентностите на учениците по немски език чрез активния обмен на информация с техни връстници от мрежата на PASCH училищата, а за учителите са създадени условия да усъвършенстват своите методико-дидактически похвати.

инж.Миглена Китанова
Управител на фондация „Слънчеви пътеки“

24th Jan2019

В НОИ нямат никаква представа кой, кога, къде…

by Черно и Бяло

Преди много години, преди да напусна България, работих известно време в Съюз на българските художници. Не бях художник, занимавах с изложбени конструкции в софийските галерии и предимно на Пловдивския мострен панаир. Там организирахме пролетното, есенното и международното изложение. Беше период от моя живот, в който прекарвах повече време в Пловдив, отколкото в София. Заплатите по онова време бяха крайно мизерни, а командировъчните недостатъчни, но ние водехме бохемски живот и на фона на общото нямане понасяхме живота с оптимизма, присъщ на младите хора. Тогавашните художници бяха привилегировани – техните хонорари превъзхождаха многократно годишната заплата на чиновниците. Те бяха хора от друга категория и гордо го показваха пред другите. По онова време приходите им не бяха регулирани в някаква пенсионно-осигурителна система, защото тогава никой не мислеше още за пенсия. Финансовото облагодетелстване на хората на изкуството не се дължеше на някакъв техен необичаен талант, а на простия факт, че те заедно с писателите и артистите участваха в пропагандата на социалистическото общество, като не пропускам също войската и милицията с всичките им подразделения. Спомням си, че тогава обикновен старшина от милицията или от армията, печелеше двойно повече от хирург, или от университетски професор.

Прекарах следващите години в чужбина и като изтече много вода, дойде денят и аз да се пенсионирам. Учудих се на акуратността на австрийските застрахователи, които бяха водили точна статистика на моя работен стаж и всички стари данни бяха въведени с типичната педантичност на немскоговорящите народи, в новата компютърна система. В списъка на моите работни места открих фирми, за които бях напълно забравил, но… не и застрахователният институт в Австрия. Когато ме питаха дали съм работил в други страни, членки на Европейския Съюз, направих капиталната грешка да спомена трудовия си стаж при СБХ в България. Австрийският застраховател в заблуждението си, че има „взимане-даване“ с равноправен член на ЕС, направи веднага допитване до НОИ (Национален осигурителен институт), което, уви, забави неимоверно дълго моето пенсионно решение в изчакване на отговор от българска страна.  След известно време получих на австрийския си адрес препоръчано писмо от НОИ, с което ме уведомяваха да предоставя редица документи за изчисляване на пенсията ми. В писмото ме уведомяваха още, че от НОИ са успели да открият моя  български адрес, където са възнамерявали да ми изпращат писма в бъдеще. Бих се радвал много повече, ако от този институт биха били в състояние вместо адреса да открият трудовия ми стаж в Родината, но това излезе невъзможно. Оказа се, че за разлика от застрахователните институции на цивилизованите европейски страни (включително и тези от бившата Източна Европа), в НОИ нямат никаква представа кой, кога, къде и защо е работил в България, та се налага да се представят трудови книжки и всякакви други удостоверения за стаж в отдавна изчезнали с цялата тяхна документация предприятия. Иначе писмото беше написано в сериозен стил с цитирани параграфи и „законни“ устави и ако не знаех водевилния характер на нашите посткомунистически учреждения, бих помислил, че се намирам в страна, където фигурират точно регламентирани закони. Фактът, че данните от т.нар. „трудова книжка“ за работния стаж във вече несъществуващи предприятия оставаха единствената основа за изчисляване на пенсия, създава в осигурителният хаос на България удобно поле за действие на криминални елементи. Научих от случайни хора за фалшификатори на трудови книжки спомогнали на случайни хора да се домогнат незаслужено до пенсии, без да са работили, където и да е. Другият вариант, който ако не беше толкова тъжен би бил направо смешен, е възможността двама свидетели да дадат показания, че си работил някога и някъде в някакво изчезнало и недоказуемо измерение. В моят случай е почти невъзможно да се намерят живи свидетели, а и дори ако такива се появят случайно, ще са вече на такава библейска възраст, че няма да си спомнят какво са обядвали, камо ли, че съм им бил някога колега по Живково време. Този тип свидетелстване е само поредната илюстрация за безпомощността на нефункциониращата пенсионна система в България. По същата логика мога да взема две случайни лица от улицата, да им дам по сто лева за да ми засвидетелстват, че съм бил например министър на вътрешните работи. И цялата тази борба е за една смешна пенсия. Една моя позната има 45 годишен стаж и получава 450 лв. пенсия – осигуровка по 10 лв. за година?!

Но да се върнем след дългото лирично отстъпление към прекрасния Съюз на българските художници. Все пак, тази организация е основана през 1947 г. и просъществува, претърпявайки всички промени на правителства, без да изчезне като много други. Очаква се да е водила статистика за сътрудниците си и да си пази архива. В моя личен архив намерих две удостоверения от СБХ за трудов стаж написани на пишеща машина на оригинална хартия на съюза, с печат и подписите на директорите и главните счетоводители. Тези документи  представих на НОИ. От там ме пратиха в СБХ за издаване на удостоверение от тип УП-3. Моя добра приятелка познаваща председателя на Съюза, успя след многократни усилия да уреди среща с него, като предварително му обясни за какво става дума. Отиваме, значи, с нея на уговорения де и в уговорения час в представителното многоетажно здание на СБХ на улица „Шипка“ 6 в столицата. Самото местоположение говори само по себе си колко са били тачени и галени навремето питомниците на режима…СБХ и сега се намира се до университета и библиотеката, срещу „докторската“ градина. Влизайки през входа ме лъхна  миризмата на мухъл, който се носеше от вътрешната облицовка на грозните сиви плочки, така характерни за всички държавни сгради построени през 70-те години. По етажите почти всички изложбени зали бяха закрити, а пред тях бяха извадени масивни дървени маси с уж народни инкрустации, които влизаха в задължителната мебелировка на бившите правителствени резиденции, заедно с кадифените завеси и обезателните кристални полилеи.  На четвъртия етаж почукахме и пристъпихме в бюрото на председателя. Вътре две жени пиеха кафе и едната гордо съобщи:  „той излезе“. Спогледахме се мълчаливо пред тази обидна несериозност от страна на „големия бос“, за когото уговорките с хора явно нямаха никакво значение и пресякохме коридора към счетоводния отдел. В стаята седяха две престарели служителки и умираха в безделието си от скука. Едната беше любезна да ни разправи как работела за Съюза от 1977 година и как СБХ никога не водел документация за сътрудниците си, а оставял това да вършат филиалите към неговия фонд, без да си направи труда за съставянето на централен регистър. За назначаване или уволнение се приемали решения от централното ръководство, но без съответните протоколи. Показах и моите удостоверения. Спомни си, че документацията на едното ателие изгоряла при пожар, а тази на другото била унищожена от наводнение (каква нелепост само). Не можела да даде удостоверението, защото НОИ изисквал трудова книжка, иначе я грозяла глоба до 15000 лева. „Ето, и главният счетоводител може да потвърди това законно положение“ – добави тя като посочи с пръст влизащ мъж с блуждаещ поглед, който без да поздрави се шмугна като хамстер в стаята си. Попитах я дали несериозният председател не може да стори нещо по въпроса. Тя махна само пренебрежително с ръка: „Той няма представа от нищо – той е само художник“. С една дума човек от когото не може никаква полезна дейност да се очаква, освен плескане на бои по някакви платна – така поне разбрах жеста и коментара на счетоводителката. Настоях да проверим архива на СБХ, неподозирайки на какъв скандал ще се натъкнем. Заведоха ни в едно килерче на етажа, в което безразборно бяха разхвърлени няколко мазни счетоводни тефтера от объркани години. В тях не бе вписано нищо друго освен платени суми на ръководните служители по онова време. Напразно ровех из пожълтелите страници с надеждата да намеря имена на щатно назначени служители, инспектори, шофьори и прочее. Най-отдолу имаше графа „работници“ с някакви изплатени суми за които дългогодишната служителка ни съобщи поверително, че става въпрос за хонорари на чужди работници, строили навремето почивната станция на СБХ в Шкорпиловци.

По едно време ме напуши смях, защото усетих че съм станал актьор в някакъв своеобразен театър на абсурда или по-точно в „Мъртви души“ на Гогол. Моята придружителка не можеше да прикрие възмущението си от видяното и ми прошепна през зъби, че възнамерявала да разтръби случая по медиите. Успокоих я с труд. Излязохме на улицата. Поех дълбоко дъх, за да очистя дробовете си от застоялия с години въздух в непроветрените стаи на СБХ…

Константин Брадваров

21st Jan2019

Празничен концерт по случай настъпването на Китайската нова година

by Черно и Бяло

Тържественият концерт-спектакъл под надслов „Звуци от земите на Гансу”, ще бъде показан в София и Варна. В столицата датата е 24 януари 2019 г., в зала „Люмиер” на НДК, няколко дни преди това – на 21 януари, домакин на представлението ще бъде Конгресният и фестивален център във Варна.Началото на концертите и в двата града е от 19:00 ч. Събитията се организират съвместно със Столична община и общината на град Варна.

Спектакълът  е първата от инициативите на Китайския културен център в София, свързани с традицията за предстоящото отбелязване на годината на  Земния Глиган/Прасе. Според  Лунния календар. през 2019, Китайската Нова Година настъпва на 5 февруари, но тържествата по този повод започват месец по-рано. Ще бъдат представени произведения на уникалното  традиционно китайско музикално и сценично изкуство.

Според китайските традиции и обичаи, в навечерието на всяка нова година, се организират разноцветни и пищни тържества, концерти, театрални представления и шоу-програми, за да бъде годината здрава и щастлива, да има късмет, благоденствие и радост за всички хора..

В програмата на концерта, представен от Театъра за музикално и танцово  изкуство на провинция Гансу са включени  изпълнения на едни от най-известните китайски артисти и певци, оркестранти и танцьори.

Театърът е основан през 1961 г., като акцент в постановките му е концепцията за традициите на „Пътя на коприната”, по-специално в областта Дунхуан. Със своите известни не само в Китай, но и в почти всички европейски страни оркестри, вокален и  дамски ансамбъл и уникална танцова трупа, през последните няколко години театърът представя разнообразни танцови и музикални спектакли, свързани с китайското традиционно  изкуство. Те предизвикват небивал интерес не само в отделните китайски провинции, но и по света.

Публиката на концертите ще има възможност да се запознае и наслади на етническата уникалност и спефицика на китайски традиционни инструменти, в контекста на „Пътя на коприната”.

Досега театърът е гостувал в над 30 страни по света и е получил  40 награди от участията си в национални и международни конкурси.

Ивета Балевска

17th Jan2019

Balkanica wedding & Honeymoon EXPO 2019

by Черно и Бяло

Увеличават се сватбите в традиционен български стил
Посолството на Мароко представя езотични сватбени традиции

Единадесетото издание на най-голямото в България сватбеното изложение – Balkanica Wedding & Honeymoon Expo 2019 – ще се проведе на 19 и 20 януари 2019 г. в Sofia Hotel Balkan. По традиция в началото на годината събитието привлича интереса на двойките, на които предстои сватба и в рамките на два дни ги среща с различни представители на бранша. Организатор на изложението е фирма „Експолайн“ ООД – представлявана от Анета Пени и Ирини Батзака.

Н. Пр. г-жа Закия Ел Мидауи, проф. Любомир Стойков, Анета Пени, Елма Нейкова (от дясно на ляво).

На официална пресконференция по повод събитието бяха представени най-важните и актуални акценти от тазгодишното издание на изложението. За първи път Balkanica Wedding & Honeymoon Expo 2019 представя мароканска сватба с любезното съдействие на Посолството на Мароко в София. Г-жа Анета Пени, издател на списание „Сватба”, съиздател на сп. „Дипломатически спектър“ и организатор на изложението обяви, че партньорство с посолство за събитието се прави за първи път, но планират да го превърнат в традиция и всяка година да се представят сватбените традиции в културата на различни страни. Тя обърна внимание че: „По-решителните младоженци могат още в рамките на изложението за два дни да организират голяма част от сватбата си при специални условия с отстъпки от изложителите.“

Специален гост на пресконференцията беше Н. Пр. г-жа Закия Ел Мидауи, извънреден и пълномощен посланик на Кралство Мароко в Република България, която разказа за мароканските традиции при организирането на сватба. Жан Джадиди – изложител, флорист от „Мистър гарден“, представи тенденциите при декорациите с цветя. Проф. Любомир Стойков – председател на Академията за мода, беше водещ на пресконференцията и коментира сватбените облекла, които бяха показани.

По време на пресконференцията за Balkanica Wedding & Honeymoon Expo 2019 бяха демострирани традиционни марокански такшита, с които се облича булката, както и прочутите марокански кафтани. Такшитата са ръчно тъкани със златни и сребърни конци, изработени от фина коприна, дантела и кадифе, украсени с камъни „Сваровски“ и други полусъпоценни камъни. Гостите се докоснаха до културата на Мароко и чрез дегустация на ароматния марокански чай и вкусни сладки.

Избрани булчински рокли от своите най-нови колекции показаха: модна къща „Блинк“ с дизайнер Радослава Лазарова, Mille Bridal, Victoria Bridal, „Къща на шапките“ с дизайнери Ирина и Георги Сардареви, модна къща „Одета“ с дизайнер Валерия Лазарчева и сватбен бутик „Алегра“ с дизайнери Галя Долапчиева и Радостина Илиева. Дизайнерката Радослава Лазрова обобщи и някои от водещите тенденции: различни дължини на роклите, асиметрия, солирани детайли, плохи, наслагване на прозрачни материи, деколте тип „лодка”, корсетите и голото рамо, което подчертава женствеността, акцентиране върху ръкавите, 3D флоралните мотиви, геометрични елементи. Цветовите комбинации са всички, известни до момента: бяло, айвъри, светло екрю или шампанско, както и използването на материя с телесен или нежен пастелен нюанс под основния цвят. Силуетите са най-разнообразни – А линия, „русалка“, тип „принцеса“ и рокли с висока талия, както и роклите две в едно. При материите изпъкват матиран сатен, дюпон, шифон, тюл, както и техни копринени варианти, разбира се, и дантелата.

По време на пресконференцията Анета Пени сподели, че значително се увеличават  сватбите в традиционен българските стил, за които се търсят народни носии и техни стилизирани варианти. Тези сватби са най-желани при смесените бракове и от българите, които живеят в чужбина, но правят сватбите си в България, в градчета като Жеравна и Копривщица. По време на изложението ще има отделен щанд, който ще представя българските обичаи и традиции като съпоставка с тези на Мароко. Общо 50 водещите компании в сектора на сватбената индустрия са участниците в изложението.

Относно флоралната декорация Жан Джадиди сподели, че най-предпочитани са пролетните цветя, ароматната фрезия, розата и по-конкретно – спрей розите. За българските сватби предпочитан е здравецът, като символ на здраве. Силна тенденция са зелените сватби, които се правят с повече зеленина. Класическото бяло винаги присъства, но много се търсят и нежните пастелни цветове, като бледо розово и лилаво. Комбинацията от червено и зелено при цветята е предпочитана специално за сватбите в традиционен български стил.

Изложението Balkanica Wedding & Honeymoon Expo 2019 подкрепя и „Розовата Фондация“, основана от Албена Крушева в град Трън, където се провеждат кръжоци по интереси за деца от социланослаби семейства. Техни произведения ще бъдат включени в събитието с отделен щанд. Всички посетители ще имат възможността да опитат късмета си като участват в томболата с много подаръци и да се възполват от големите отстъпки, които фирмите ще направят на изложението. Balkanica Wedding & Honeymoon Expo 2019 може да бъде посетено в събота – 19.01.2019 от 11-19 ч. и в неделя – 20.01.2019 от 11-18 ч. Входът е с покани или билет на място на цена 3 лв.

Фото: „Хайлайф“ / „От игла до конец“

12th Jan2019

Първото турне на Софийската филхармония в Китай се увенча с огромен успех

by Черно и Бяло

Софийската филхармония се завърна от турне в Китай. В 90-годишната история на оркестъра това е първа среща с китайската публика. В продължение на 3 седмици в 12 китайски града сред които Нингбо, Пекин, Шанхай и Ченгду хиляди екзалтирани фенове имаха възможност да се насладят на класическата програма, дирижирана от Константин Илиевски и Антъни Арморе и с участието на сопраното Мария Цветкова-Маджарова и тенора Деян Максимович от Сърбия. Музикантите изпратиха 2018 г. на сцената на препълнената зала в Чунцин – един от четирите най-големи градове в Китай.

Въпреки минусовите температури, които на някои места достигаха и до -20 градуса, домакините посрещнаха Националния оркестър с топлота и отлична организация. Красивите концертни зали, впечатляващи не само с изключителния си дизайн, но и с перфектна акустика, бяха пълни с публика, която не скри ентусиазма си от срещата с българските виртуози.

Възторжените почитатели се редяха на дълги опашки за автографи и снимки с оркестъра и солистите. Сред тях и изключително много деца на възраст от 4 до около 12 години, които пък впечатлиха със своята естественост и музикалност.

Заради огромния успех на концертите, Софийската филхармония вече има отправена нова покана и се водят преговори за следващи гостувания.

Ивета Балевска

07th Jan2019

Секторът на експресните доставки в Китай се разширява бързо през 2018 г.

by Черно и Бяло

Секторът на експресните доставки в Китай е обработил 50.5 милиарда пратки през 2018 г., което е с 25,8% повече спрямо предишната година, показват данни на Държавното пощенско бюро (ДПБ).

Миналата година брутните приходи на сектора са се увеличили с 21,2% на годишна база и са достигнали 601 милиарда юана (около 88 милиарда щатски долара), твърди ДПБ.

„Всяка година в световен мащаб има около 100 милиарда доставки на колети. На Китай се падат половината от тях“, заяви Ма Джуншън, ръководител на ДПБ.

В селските райони, 92,4% от градовете са обхванати от експресни услуги, каза Ма.

През миналата година в селските райони бяха доставени общо 12 милиарда колета.

Мариян Драганов,
източник: Китайска информационна агенция Синхуа

03rd Jan2019

Децата на Куба

by Черно и Бяло

Новината се очаква всеки януари от няколко десетилетия. И в началото на годината отново сме пред числа, чиито първо и необходимо четене е сигурността, че хиляди жени са завършили успешно бременността си, хиляди бебета днес се раждат и хиляди кубински семейства се радват на желания син или дъщеря.

Ако кажем, че за единадесета поредна година Куба поддържа нивото на детска смъртност под пет на хиляда живородени, това е достатъчна причина за радост.

Но да констатираме, че страната достигна на края на 2018 г., за втора поредна година, най-ниската детска смъртност в нейната история, с 4,0 на хиляда живородени, е нещо повече от необичайно, успокояващо.

По отношение на предходната година – когато е получена цифра от 4.044 смъртни случая на хиляда живородени деца – през 2018 г. процентът е намалял с 0.081, което представлява четири по-малко смъртни случая, с 3 963 смъртни случая на хиляда живородени деца.

Този брой не се достига чрез инерция или случайност. В генезиса й има упорита воля за приоритизиране на универсалния достъп до здравеопазване и приобщаващо човешко и социално развитие. Да, това е израз на усилие, усърдие и безгрижие, което носи името на хиляди здравни специалисти в цяла Куба, от кабинети на лекари до болнични услуги, с решително участие на домове за майки, здравни центрове, перинатални грижи, неонатални и педиатрични интензивни отделения; на мрежата от медицинска генетика, неонатална хирургия и кардио-педиатрични грижи; без да се пренебрегва междусекторната и общностната подкрепа за здравните действия.

Предварителни данни, предлагани на Гранма от дирекция „Медицински архиви и здравна статистика“, чиито работници, на 1 януари от ранните часове, обработват всеки от данните за затварянето на 2018 г. в сектора, посочват, че в наскоро приключилата година 116 320 раждания, 1 349 повече в сравнение с 2017 г. и 461 смъртни случая при деца под една година, четири по-малко в сравнение с 2018 г.

Точният размер на тези статистически данни, за да се илюстрира степента, до която смъртта на нашите деца е била намалена, се улеснява, ако вземем под внимание, например, че през 1970 г. те са били 9 173 смъртни случая, с коефициент на детска смъртност. от 38,7.

От началото на 2018 г. Министерството на общественото здраве на Куба (MINSAP) е изпълнило план за мерки, насочени към поддържане и подобряване на показателите за детска смъртност, които включват осем компонента: подобряване на системите за управление и контрол на програмата в провинциите с най-много проблеми, докато не постигнат своята трансформация; укрепване на работата на кадрите, участващи в управлението на програмата „Майка-дете“; план за професионално усъвършенстване за подобряване на необходимите професионални умения в здравния персонал, който е част от него; развитието на научните изследвания; осигуряване на необходимите ресурси; широка стратегия за промоция на здравето за промяна на навиците, обичаите и повишаване на самоотговорността на населението в грижите за майчиното и детското здраве; както и изпълнението на конкретни действия за намаляване на основните причини за детската смъртност.

По този последен аспект, въвеждането на нови насоки за най-честите акушерски заболявания, включително прогнозна технология за ранна диагностика и предотвратяване на забавен вътрематочен растеж, недоносеност, хипертонични нарушения, свързани с бременност, диабет и хемолитична болест на новороденото, наред с други.

Причините да празнуваме този януари не липсват, но също така можем да се гордеем, че живеем в страна, където всеки ден работим за запазване на най-свещеното: детството. 

Посолство на Р Куба
Хавана, 2 януари, 2019 г.

03rd Jan2019

Alibaba открива „хотел на бъдещето“ с изкуствен интелект

by Черно и Бяло

Китайският интернет гигант Alibaba откри във вторник хотел, оборудван с изкуствен интелект и роботи, автоматизирайки редица дейности като настаняването, контрола на осветлението и обслужването по стаите.

Хотел FlyZoo в Ханджоу, столицата на източната китайска провинция Джъдзян, където се намира централата на Alibaba, е първия „хотел на бъдещето“, открит от компанията.

Клиентите могат да се регистрират в хотела, като просто сканират лицата си. Освен това, системата за разпознаване на лица позволява на клиентите чрез лицата си да отключват стаите, и да ползват други хотелски услуги.

Потребителите могат също да управляват осветлението, телевизора и завесите в стаята чрез гласово активиран цифров асистент на Alibaba, а роботите в хотела се използват за сервиране на ястия, коктейли и кафе.

„Решението, базирано на изкуствен интелект, може да помогне на клиентите да спестят време и освобождава служителите на хотела от извършването на повтарящи се дейности”, каза Уан Цюн, изпълнителен директор на FlyZoo Hotel.

Хотелът е последния пример за навлизане на китайски технологични компании в традиционни индустрии като хотелиерството.

Гигантът в електронната търговия JD.com обяви през октомври стратегията си да пусне умни домашни и електронни устройства, а през юли Baidu започна партньорство с Intercontinental Hotels Group в Пекин, предлагайки на гостите с лекота да настройват стайната температура и да поръчват рум сървис с помощта на гласово-контролирания асистент на компанията.

„Ние искаме да монтираме „мозък“ в хотелите,” каза Уан. „В бъдеще ще продължим да правим хотелите по-умни и по-автоматизирани, и да създаваме по-персонализирани услуги”.

Мариян Драганов,
източник: Китайска информационна агенция Синхуа
снимки: Лон Уей, Синхуа