05th Nov2018

Соня Рув-Увалиева за лондонската изложба на Вежди Рашидов

by Черно и Бяло

Още при влизането в елегантната и просторна галерия „Галиарди“, пред очите ни застава  привлекателен, елегантен,  приветлив, излъчващ спокойствие и интелигентност „Странник”, на когото личи, че се чувства комфортно закопчания си „бронзов” костюм! Истински „Странник”, който ни посреща!

Това е първото ни впечатление, когато посетим изложбата  от творби на бившия български министър на културата и настоящ председател на Комисията по култура и медии в парламента, който е и инициатор и създател на  станалата вече известна не само в България, но и по целия свят Галерия „Квадрат” в София. Идеята за представяне творбите на Вежди Рашидов в Лондон се ражда след посещението в България  на директора на лондонската галерия „Галиарди” Роберто Галиарди.

Известната лондонска галерия, разположена в  престижния лондонски квартал Челси, отбелязва своята 40-годишнина. Галерията има много висока репутация за качеството на излаганите в нея творби на известни майстори от цял свят. Изложбата от  произведенията на Вежди Рашидов е изключително признание, още повече, че експозицията е подготвена с експертното мнение на самия Питър Галиарди. Колекцията от експонатите, показани в галерията представя уникални и провокиращи бронзови скулптури и акварели. Продължавайки обиколката си в галерията, ставаме  свидетели на деликатния свят на Вежди, посветен на въображаемото „преустройство” на човешкото тяло. Някои от вас може да се почувстват дори малко уплашени…

Великият почитател на Вежди – César, чието известно „Le Pouce”, през 1965 г., беше ключов експонат в организираната специално за слепи хора изложба в галерия Tate, насърчаваше посетителите да използват сетивата и въображението си, за да могат да общуват с произведенията. И при Вежди се получаваше същото…

Творбите на Вежди Рашидов в България отдавна са добре известни и високо оценени. Тук може да цитираме Аксиния Джурова, която казва през 1991 г.: „Вежди Рашидов принадлежи към поколението български скулптори, завършили процеса, иницииран от техните предшественици – художници и скулптори от 60-те години – процес, целящ освобождаването на скулптурата от хегемонията на монументалното изкуство“.

Осемдесетте години го доведоха в Лондон – по време на първата му самостоятелна изложба, поставена в галерията на „Балкан Холидейз” в самия център на английската столица. Творбите му изн    енадват неподготвения посетител… Репутацията и славата на Вежди през изминалите десетилетия му дадоха възможност да подготви десетки изключителни, самостоятелни международни изложби в различни световни столици – от Дъблин до Токио, от Йоханесбург до Москва.

По време на последното му изложение в лондонската галерия  Gagliardi можем да проследим развитието на Вежди – неговите идеи и използваните материали. Например – „Козелът”, който ни привлича, макар да виждаме свирепите му рога, мистичните и неповторими „Главата на човека”; „Главата на козата”, плашещата понякога „Бронзовата каска” и редица други… В „Кентавър” например, можем да открием антропологични образи на човек и животно, излъчващи веповторима жизнена сила. Това е същността на преплитането, което привлича вниманието ни… От друга страна – в скиците и акварелите на Вежди можем да проследим  развитието и трансформацията на неговото методично изследване на формите, описано от големия и наскоро „отлетял” далеч от нас български художник Светлин Русев като „фигурална образност”.

Ще завърша този преглед на изящната изложба на Вежди Рашидов в галерия „Галиарди” с думите на друг велик българин – Йордан Радичков: „Вежди, пазете детето в себе си, но и вълка във вас“.

Соня Рув-Увалиева,
Галерия „Галиарди“, Лондон, юли 2018 г.

превод: Ивета Балевска