27th Nov2018

Китайски марки блестят на модно шоу в Дубай

by Черно и Бяло

Китайски производители показаха свои дрехи в около половината от общо 28-те модни ревюта по време на Dubai Fashion Days, известно модно събитие в Обединените арабски емирства (ОАЕ), което продължава от 21 до 28 ноември. Шоуто представя дизайнерски таланти от Близкия изток, Китай и останалия свят, давайки възможност на китайските марки да се покажат в арабския свят, заяви Маджид Ал Муала, председател на Hala China, един от съорганизаторите на форума.

Манекен дефилира с дрехи на китайски моделиери по време на Дните на модата в Дубай, Обединените арабски емирства, на 24 ноември 2018 г. (Снимка Махмуд Халед, Синхуа)

„Ние сме убедени, че силното офлайн и онлайн присъствие на Dubai Fashion Days ще позволи на китайските марки да проучат пазара в Дубай и ще им осигури международно представяне”, каза той. От друга страна, това също е и възможност за установяване на връзки между дизайнерите от ОАЕ и китайската модна индустрия, допълни Муала. „Модата е израз на културата и начин да се търси резонанс. Тя е и изследване на бъдещето”, каза Дейвид Дин, съосновател и изпълнителен президент на Jollychic, стратегически партньор на Dubai Fashion Days и водеща платформа за мобилна електронна търговия платформа в Близкия изток.

Бе показана китайска детска марка по време на Дните на модата в Дубай, Обединените арабски емирства, на 24 ноември 2018 г. (Снимка Махмуд Халед, Синхуа)

„Новопоявяващите се дизайнери в Китай и арабския свят стават все по-влиятелни. Техните гласове са чувани и амбициите им са разбирани. Много се радваме да ги подкрепим в това пътуване, тъй като те се стремят да придобият видимост на международната модна сцена и да оформят бъдещето на нашата индустрия”, каза Дин.

Мариян Драганов,
източник: Китайска информационна агенция Синхуа

25th Nov2018

Новогодишният музикален фестивал отдава почит на своя създател – големия български диригент Емил Чакъров

by Черно и Бяло

Тазгодишното издание на Новогодишен музикален фестивал – НМФ отбелязва 70 години от рождението на Емил Чакъров (1948 – 1991). Именно диригентът основава фестивала през 1986 г. по подобие на музикалните фестивали в Европа, а първият концерт прозвучава на 27 декември със специално създадения за НМФ Фестивален симфоничен оркестър, като под неговото ръководство минават четири издания на фестивала.

Новогодишният музикален фестивал никога не е преставал да съществува през годините, а причината да го има, е че в началото му гениални диригенти като Емил Чакъров са дали и вложили всичко от себе си. Като ръководство имаме стратегическата задача да развиваме Фестивала в контекста на модерните условия, в които съществуват класическата музика и джазът днес. Нашата цел, е да направим преход от създаването на фестивала преди 32 години, да го задържим в настоящето и да намерим начин той да бъде продължен в бъдещето. Подходът е възможен единствено с много качествена селекция, много отношение, любов, енергия и мисъл“, каза Борислав Велков, председател на Съвета на директорите в НДК. Той отбеляза още, че тази година фестивалът предлага голямо многообразие от музика – класики, джаз, суинг, камерни концерти, така че всеки да намери своя жанр.

Като част от съпътстващата програма на Новогодишния музикален фестивал ще бъде открита изложба с фотографии на Емил Чакъров, която ще бъде разположена във фоайето на вход А4, а откриването е предвидено за 5 декември от 19:00 часа. Освен гениален музикант, Чакъров е и своеобразно въплъщение на енергията, която носи музиката. Затова и мотото на фестивала тази година е „Музиката е енергия“.

Емил Чакъров ще бъде почетен и със специална селекция на панорама с филми и концертни записи на диригента. На 6 декември от 18:30 ч. в кино „Люмиер Лидл“ зрителите ще присъстват на премиерата на документалния филм за диригента – „Последен концерт“, с режисьор, продуцент и сценарист Георги Тошев. Той изказа искрените си благодарности към Национален дворец на културата и неговото ръководство за ценните кадри, които са били предоставени за направата на документалния филм. „Интересът ми към личността на Чакъров ту се появяваше, ту затихваше, но след низ от обстоятелствата се случи така, че попаднахме на един антиквар във Франция, който е познавал Емил Чакъров и така започнахме да разследваме нишката на неговия живот“, разказа Георги Тошев.

Съпътстващата програма, посветена на Емил Чакъров, ще завърши със среща-разговор за диригента на 12 декември от 17:00 ч. в Литературен клуб „Перото” с водещ Екатерина Дочева. Непосредствено след това, от 18:30 ч. в кино „Люмиер Лидл“ ще бъде показан и филмът „Като дъх музика“ I и II част.

Тазгодишното издание на традиционния Новогодишен музикален фестивал ще представи пред публиката концерти от различни жанрове на класиката и джаза, а най-голямата зала в НДК ще събере музиканти от световен мащаб.

Best of Swing на немския SWING DANCE ORCHESTRA с диригент Андрей Хермлин, е джаз-концертът, с който на 5 декември в зала 1 ще бъде открит фестивалът. Изпълнителите от Swing Dance Orchestra ще отведат зрителите на ретро пътуване към времето в Америка от 30-те години на миналия век, за да преживеят заедно музиката, която възражда суинга.

За любителите на класиката организаторите са подготвили голям симфоничен концерт на 14 декември. За първи път от 2002 година насам на сцената в концерта „Виртуозите“ ще излезе световноизвестният цигулар – Минчо Минчев. Той е един от значимите представители на българското изпълнителско изкуство и емблематичен участник в изданията на фестивала в периода 1987 – 1990 година. На сцената, редом до изтъкнатия цигулар ще застане виртуозният контрабасист Рик Стотийн, а диригентската палка е поверена в ръцете на Маестро Емил Табаков.

Следващото събитие от фестивалната програма ще събере на сцената на зала 1 едни от най-популярните имена от българската джаз сцена: Михаил Йосифов, Велислав Стоянов, Мартин Ташев, Стоян Янкулов-Стунджи, Тодор Бакърджиев, Борис Таслев,  Александър Деянов – SkilleR, Михаил Михайлов и Димитър Узунов; струнен оркестър с диригент Григор Паликаров, както и интересни гост-солисти. Музикалният проект „SYMPHONY – JAZZ“ е дело на композитора и пианист Ангел Заберски, а на 20 декември публиката ще чуе симфоничен джаз и фолклорни пиеси от световната и родна сцена. За изненада на зрителите в зала 1 Ачо ще представи за първи път в джаз аранжимент прочутата песен „Вода“ на Елица и Стунджи, с която през 2007 г. българското дуо спечели престижното 5-о място в конкурса Евровизия.

Традиционният финал на Новогодишния музикален фестивал ще бъде отбелязан с Празничния новогодишен концерт „Магията на танца“ на 1 януари от 18:30 часа в зала 1. На сцената ще бъдат най-добрите музиканти на столичните оркестри в лицето на Фестивалния симфоничен оркестър с диригент Маестро Емил Табаков, а солист на вечерта ще бъде флейтистът със световна слава – Патрик Галоа. „Тази година подборът на произведения ще е малко по-различен“, сподели Маестро Табаков – „вместо валсове и полки от традиционните австрийски композитори ще заложим на танци от композитори от различни националности и музикални епохи“.

В съпътстващата програма на Фестивала се включва и вокалният рецитал на младото сопрано с обещаваща международна кариера Мила Михова и пианистът Ричард Баркър  на 15 декември от 19:00 часа в кино „Люмиер Лидл“. Концертът, носещ заглавието „Бисери на белкантото“, ще включва песни и арии от Росини, Белини и Доницети.


32-рото издание на Новогодишния музикален фестивал обръща специално внимание и към най-малките почитатели на класическата музика, които ще имат възможност да посетят концерта – „Новогодишен концерт-матине за деца и възрастни“ на 29 декември от 11:00 часа в кино „Люмиер Лидл“.  Детската програма на НМФ ще бъде допълнена със съботно-неделни занимания по празничен етикет в „Перото“ на 2 и 16 декември от 11:00 часа. Темите са „Как да бъдем вежливи, когато сме на публични събития с мама и татко” и „Какво трябва да знаем, когато посещаваме концерт?“.

Билети за всички концерти от програмата на Новогодишен музикален фестивал можете да закупите от Билетен център – НДК и онлайн от tickets.ndk.bg.

23rd Nov2018

Стил и красота в спектакъла на „БГ модна икона“

by Черно и Бяло

Дизайнери от Китай, Израел, Сърбия и Македония ще участват в модното дефиле

Скулпторът Живко Седларски със свое първо ревю на метални рокли у нас

Призът  „БГ модна икона”, който се присъжда от Академията за мода, ще бъде връчен за десета поредна година. Официалната церемония по награждаването на най-стилните и успели българи ще се състои на 12 декември във Витоша Парк Хотел. Десетото юбилейно издание на наградите „БГ модна икона” по традиция включва стилен ревю-спектакъл, в който и тази година ще бъдат представени актуални модни колекции.  В събитието ще участват български дизайнери и модни къщи, носители на Златна игла, както и студенти на проф. Любомир Стойков от Национална художествена академия, специалност „Мода”. По време на спектакъла за първи път в България ще бъде показано ревю с метални рокли – творби на българския скулптoр Живко Седларски, който пристига от Франция специално за събитието.

Скулптурa на Живко Седларски – Andromeda Stainless Steel, Brass 2016 H-55 cm

Юбилейното издание на „БГ модна икона” се отличава със силно участие на талантливи млади дизайнери, сред които при студентите има и сериозно международно присъствие. Ревю-спектакълът ще открие луксозният бранд за мъжка мода Desizo Monni. Сред новата генерация дизайнери, които ще заявят своето присъствие със самостоятелни колекции по време на ревю-спектакъла са: Радослава Лазарова, Елена Златева, Диляна Матеева, Александра Петрова и Мария Делчев (Сърбия).

Модна къща „Блинк” с дизайнер Радослава Лазарова ще представи официална дамска колекция Womanity Prom, вдъхновена от красотата на екзотичните птици, архитектурата и природните феномени. Диляна Матеева, създател на моден бранд Art.Look, която наскоро представи за първи път България на международната седмица на модата в Гърция, ще участва с колекция Fashion Melody есен-зима 2018-2019. Носителката на „Златна игла“ 2018 в категория  „Най-добър млад дизайнер“ Елена Златева ще представи колекция, повлияна от свободата на изразяване от движенията „Ар нуво“ и „Ар деко“ с акцент върху ръчно изработените материи и детайли. Младата дизайнерка Александра Петрова ще покаже колекция елегантни, женствени рокли, заредени с бунтарски дух, олицетворяващи промяната на женските настроения. Мария Делчев ще представи предпразнична мини колекция за сезон зима 2018 – Dare to disco, изработена специално за предстоящия парти сезон.

По време на ревю-спектакъла на „БГ модна икона 2018“ брандът „Аксел Харди“ ще представи своята първа лого-колекция „Безкрайно въображение“ (Infinite imagination). Тя е създадена специално за събитието на Академията за мода и включва луксозни многофункционални плетива в златисто и сребристо за шик кежуъл визия. Официална дамска и мъжка мода ще представят дизайнерите на модна къща „Бандерол“ – Никола Карадамянов и Десислава Дамянова. Колекция 2019 на дизайнерския тандем включва абитуриентски рокли с акцент върху дантелата и наслагването на орнаменти, както и мъжки костюми във все по-предпочитаните спортно-елегантни кройки.

Носителят на „Златна игла“ Христо Чучев ще закрие ревю-спектакъла със своите най-нови дизайнерски предложения на рокли-бижута от официалната си колекция за 2019-та година. Специални гости на събитието ще бъдат и други носители на „Златна игла“, които ще представят по един аутфит: Жана Жекова, Иван Донев, Мариела Гемишева, Вяра Георгиева, Теодора Спасова, Антония Йорданова, Меги Петкова и Николай Божилов.

Сред студентите на проф. Любомир Стойков от Национална художествена академия, специалност „Мода”, които ще покажат свои произведения са: Тао Цинюй (Китай), Рима Юнис (Израел),  Ирина Матов (Сърбия), Ивана Стаменов (Сърбия), Давид Стояновски (Македония), Сияна Иванова, Лора Лилова, Лидия Христова, Стамена Константинова и Инанч Неджибова.

Водеща на „БГ модна икона 2018“ ще бъде чаровната Гери Дончева. Подготовката и хореографията на ревю-спектакъла са поверени на Боян Караиванов. За грима на манекените ще се погрижи носителката на „Златна игла 2018“ в категория „Моден гримьор“ Марина Младенова заедно с екипа си. Прическите ще са дело на Ники Тонев и салон за красота Hair Box.

„БГ модна икона 2018“ се реализира с любезното съдействие на: кафе „Кимбо”, „Витоша Парк Хотел”, „A1”, „Ситроен“, „Агресия”, сладкарници „Неделя”, „Рай кетъринг”, „Жарден Флорист“ и др.

22nd Nov2018

Градска библиотека: „Софѝя и хвърчащото креватче“

by Черно и Бяло

Приключенска приказка за малки мечтатели, която оживява и на аудиокнига

Ненчо Балабанов и Албена Павлова четат стиховете на Момчил Коритаров в аудиоварианта на детската книга

Една съвременна приказка за лека нощ, която ще отведе малките мечтатели в различни части на света, вече е на родния книжен пазар. „Софѝя и хвърчащото креватче“ от Момчил Коритаров (изд. Locus) е луксозно издание с красиви илюстрации от Мартин Петров, придружено от аудиокнига с гласовете на добре познатите актьори Ненчо Балабанов и Албена Павлова. Музиката към аудиоверсията на историята за малката русокоса Софѝя е дело на младия диригент и композитор Милен Апостолов, а в основната тема чуваме пленителната цигулка на Иван Стайков.

„Софѝя и хвърчащото креватче“ е „за малките деца, гладни за приключения, и за порасналите, жадуващи вълнуващо пътешествие към детството, но най-вече за хората с големи мечти!“ Така определят изданието членовете на екипа, който стои зад проекта. Освен мултимедийно, той е обвързан и с кауза – печалбата от продажбите на книгата ще бъде дарена на Специализирана болница за рехабилитация на детска церебрална паразлиза „Света София“.

„Първоначалната идея за написването на тази книжка не беше да бъде издавана, а просто да бъде част от приказките, които смятам един ден да разказвам на децата си. В процеса на писане обаче мои близки и приятели ме убедиха, че трябва да вдъхна нов живот на героите в нея и да ги направя достояние на по-широка публика, въпреки вътрешните си съмнения и факта, че не съм утвърдено име“, казва Момчил Коритаров. „Изключително съм щастлив, че екипът, който ми помогна да придам цялост на проекта, е съставен само от изключително талантливи и млади близки мои хора. Ценя ги безкрайно много и смятам, че тази позитивна енергия ще се предаде и на малките любознателни читатели, които скоро ще държат книгата в ръцете си“, допълва 28-годишният автор.

„Благодарен съм на Момчил за предоставената възможност да работим заедно по неговата книга, написана със сила и сърце. Когато се запознах с текста, знаех, че трябва да „надградя“ най-доброто у себе си. Съобразявайки се с духа и дълбочината зад историята на Софѝя, смятам, че успях да уловя безгрижния и безстрашен тон в душата на едно малко момиче и смелостта ѝ да изучава необятното и без страх да лети право към него“, казва художникът на илюстрациите към книгата Мартин Петров-Martinker.

Кой стои зад проекта „Софѝя и хвърчащото креватче“:

От малък увлечен по писането, Момчил Коритаров прави своя дебют като автор с детската книга „Софѝя и хвърчащото креватче“. Възпитаник е на 9-та Френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“ в столицата, след което завършва висшето си образование в Софийския университет като бакалавър по Психология, а междувременно работи като журналист в един от българските спортни новинарски сайтове.

Илюстраторът Мартин Петров завършва Графика и Илюстрация в Национално училище за изящни изкуства – НУИИ „Илия Петров”, след което продължава висшето си образование в НАТФИЗ със специалност Анимация. Има богат опит като сториборд артист, а работата му е отличена с множество участия в изложби, фестивали и награди, една от които за най-добър комикс артист през 2016 г. в предаването „Комикс Бокс“. През 2018 г. представя самостоятелна изложба на комик арт илюстрация „Приключенията на Койота“ в София. Заедно с двамата си колеги Анани Борисов и Стен Дамянов, Мартин Петров работи по комикса в социалните мрежи „Тони Патето“, а в момента пише и рисува самостоятелен философски графичен роман с име „ГАШ“.

Композиторът на музиката към аудиокнигата „Софѝя и хвърчащото креватче“ Милен Апостолов завършва Музикалната академия „Проф. Панчо Владигеров“ с две магистратури – композиция и дирижиране. През 2016 г. на 25-годишна възраст попада в престижната класация на „Форбс“ 30 под 30, наравно с други успешни млади българи в различни сфери. Роденият в Добрич талант вече има зад гърба си редица проекти на родна и чуждестранна сцена, и като диригент, и като композитор. Негови композиции за филмова музика са номинирани за престижни европейски и световни награди, част от фестивалите в Кан, Берлин и Лос Анджелис. Двамата с автора на книгата Момчил Коритаров се запознават във Френската гимназия в София.

15th Nov2018

Шоу на шаолинско Кунг Фу горещо аплодирано в Хюстън

by Черно и Бяло

Стотици китайски и американски зрители се възхитиха в неделя, 11 ноември, на шоуто на китайско шаолинско Кунг Фу, което се проведе в Хюстън, четвъртия по големина град в Съединените щати.

Озаглавено „Легендата за Шаолин 2018“, шоуто бе рецитал на хюстънската академия Shi Xing Hao Shaolin Kung Fu. Студентите от академията, млади и стари, изпълниха всякакви бойни изкуства, и получиха одобрителни викове и аплодисменти от публиката.

Началото на академията бе поставено през 1998 г. с малък клас от едва 10 студенти. През последните 20 години, тя обучи хиляди обожатели на Кунг Фу, като много от тях са спечелили медали в страната и чужбина.

Директорът на академията Шъ Син, който е възпитаник на храма Шаолин в Китай, заяви пред Синхуа, че през последните 20 години все повече американци показват голяма страст към китайското Кунг Фу.

„Кунг Фу е визитка на китайците и носи положителна енергия,“ каза той.

Били Нисбет, който се обучава в академията от осем години, каза, че Кунг Фу е довело до големи промени в неговия живот – както физически, така и духовни. Той каза, че за него Кунг Фу е отворило врата към Китай.

„Сега изучавам китайски език и посетих Китай за около два месеца. Определено знам повече за Китай, отколкото по-рано,“ каза Нисбет, който следва докторантура по физика.

Основана през 1998 г., академията Shi Xing Hao Shaolin Kung Fu е организация, посветена на разпространяването на традиционната китайска култура и обмена на наследство между Изтока и Запада.

Мариян Драганов
източник: Китайска информационна агенция Синхуа

15th Nov2018

Темата „Бежанци“ в българското медийно пространство

by Черно и Бяло

Една от водещите теми, на която практически ежедневно обръщат внимание българските медии, е темата за бежанците. Решаването на проблеми, свързани с потока на имигранти, прииждащи към Западна Европа от страните в Близкия Изток, не може да бъде осъществено самостоятелно от една отделно взета държава – това е непосилна задача. Точно затова сред няколко европейски неправителствени организации, в това число и в България, възникна идея за съвместен международен проект, адресиран към организациите, работещи с бежанци и имигранти, както и към самите бежанци, който получи името „From intention to implementation based of European know-how“, и намери подкрепа в Европейската комисия. Реализацията му започна през 2017 година благодарение на отпуснато финансиране по програма „Erasmus+“.

Целта на проекта е задълбочен анализ на сегашната ситуация по отношение на бежанците в различните европейски страни, както и изработване на рекомендации за социално-културното им приобщаване, демонстрирайки различни механизми за интеграция на бежанци и имигранти сред местното население, пътища и начини за намиране на работа и жилище, започване на собствен бизнес, обучение. В проекта участват пет страни: Германия, Норвегия, Португалия, Италия и България; като наблюдател в последната мобилност взе участие и представител на Гърция.

По проекта, който стартира през миналата година, бяха проведени няколко международни срещи, последната от които, през октомври тази година, бе реализирана в българската столица. Основната тема, която наред с официалните срещи с представители на БЧК, Столичната община, Агенцията за бежанците към Министерския съвет и други неправителствени организации, която бе активно обсъждана сред участниците, е ролята на СМИ в изграждането на отношение на местното население към новодошлите бежанци.

На 5 октомври тази година в зала „Джеймс Баучер“ в София бяха представени за обсъждане доклади „Влиянието на СМИ, формиращо отношение към бежанците в България“ и „Проблеми на интеграцията на бежанци“ подготвени от българските участници в проекта – членове на „Руски академически съюз в България“ под ръководство на доцент от Института за обществата и знания към БАН Сергей Рожков. Докладът е базиран върху данни, получени в хода на анкетиране на бежанци и на представители на местното население в три страни: България, Германия и Норвегия, сред които има както жители на големи градове така и на малки населени места. Също така в изследването взеха участие и жители на населени места, които живеят на една територия или в непосредствена близост до центровете за настаняване на бежанци.

Прави впечатление, че на въпроса: „Разговаряли ли сте или срещали ли сте се лично с бежанец?“ 93% от респондентите отговарят – „Не“, а на въпроса: „Откъде черпите информация за бежанците?“ запитаните посочват, че източниците за тях са: телевизия, интернет, радио, вестници и списания, както и социални мрежи. Този факт нагледно показва, колко е важна ролята на медиите при формирането на отношение на обществото към проблема „имигранти“ и конкретно към всеки отделно взет бежанец.

Сред въпросите имаше и следният „Какви са причините да откажете работа на бежанец?“. 51% от запитаните са отговорили, че причината е резултат на негативния образ на бежанци, който се е изградил у тях на базата на всекидневно получаваната информация от българските и международните СМИ. Като потвърждение на този факт можем да приведем резултати от представителното изследване на „Сова Харис“ през 2016 година, което показа, че 60% от българското население смятат бежанците за заплаха за националната сигурност на страната.

В хода на подготовката на докладите бяха анализирани публикации, излезли в периода януари-септември 2018 в българските печатни и електрони медии. На първо място бяха анализирани публикациите на най-посещавания електронен портал в България Blitz.bg (според данните на Gemius), след това на сайтовете Novinite.bg и Dnes.bg (фиг.1).

Анализът показа, че активността на журналистите и броят на публикациите пряко зависят от политическите новини в страната и чужбина. Най-голям брой публикации е бил регистриран през месец март, когато в България с официална визита пристигна президентът на Република Турция Ердоган (фиг.2). Това е напълно разбираемо, защото Турция в момента е държавата, която в голяма степен възпира потока на бежанци не само на границата с България, но и пречи на тяхното по-нататъшно придвижване в посока Западна Европа. Втория ръст на интензивността на публикации се отчете през юни-юли, когато темата бежанци, а по-точно европейската политика в областта на миграцията, беше на дневен ред в ЕС, а и българският парламент се включи в нейното обсъждане.

Отделно следва да се отбележи, че нарастването на броя на материалите в електронните СМИ, конкретно засягащи бежанския проблем в България, е много по-ясно изразено точно в моменти, когато темата за бежанската криза застава на дневен ред в ЕС или в българския парламент. През останалото време интересът към бежанците, към бежанската криза и към държавната политика в областта на миграция драстично спада (фиг. 3).

За разлика от електронните медии печатните издания нито за ден не оставят бежанската криза без внимание и редовно публикуват материалите, посветени на бежанския проблем. Средно в такива издания като вестниците „24 часа“, „Труд“, „Стандарт“ дневно излизат от 1 до 3 публикации. Разбира се, че и техният брой зависи от вътрешни и външнополитически събития в областта на миграцията, управлението на границите и бежанската вълна, но цифрите сочат, че в много по-малка степен (фиг.4).

Анализът показа, че тонът на публикациите трудно може да бъде наречен позитивен. Преобладават епитети като „бежанска напаст“, „озверели бежанци“, като и в самите статии преобладават негативни новини: „бежанци зарязаха болен“, „дават работа на бежанци – кандидати нула“, „бежанци пребиха зверски полицай“ и подобни. Общо мнение изрази политологът Даниел Смилов пред «Дойче Веле» – България: „СМИ ни представят бежанците изключително като проблем и потенциална опасност, с които България не може да се справи. А разпространението на страхове сред обществото – дори и след като спогодбата за реадмисия между Брюксел и Анкара намали няколкократно броя на нелегално навлизащите от Турция мигранти – е начин за употреба на проблема в предизборната борба“.

Аналогична е ситуацията и в печатните СМИ. Враждебната реч по адрес на бежанците измести експертното мнение в медиите. Много рядко се срещат статии, посветени на положителни примери на интеграция на бежанци и това на фона, че болшинството от представителите на местното население смятат, че страните на ЕС трябва да помагат на хора, търсещи закрила и идващи от страните във война (като Сирия и Ирак). Близо половината от анкетираните в България са на мнение, че бежанците могат да се интегрират успешно в българското общество, но подчертават, че бежанците трябва да приемат местния начин на живот.

Водещата роля на СМИ намери отражение и при отговора на въпроса: „Успешно ли работят неправителствените организации за трудовата интеграция на бежанци?“. 25% бежанци отговарят на този въпрос положително (отговори „да“ и „по-скоро да“), при местното население този процент е 52%. Това нагледно показва разминаването между действителността и картината, показвана на обществото в медиите. На въпроса, адресиран към бежанци: „От кого вече сте получили подкрепа?“ отговора „от държавните институции“ в България не посочи нито един човек, за разлика от Германия – 19% и Норвегия – 40%. По всичко личи, че има съществено разминаване между представите за проблема бежанци и действителната ситуация.

Мобилности, реализирани в хода на проекта «From intention to implementation based of European know-how» в Норвегия, Италия, Португалия, а сега и в България, нагледно показаха, че обмяната на положителни практики е много важна и необходима за успешното интегриране на бежанци и приобщаването им към европейска многонационална общност. Само с общи усилия и, разбира се, с помощта на медиите може да бъде сформирано обществено мнение и съответните позитивни нагласи по отношение на бежанците сред местното население в страните на Западна Европа, респективно в България.

Олга Дамянлиева, Сергей Рожков
Руски академически съюз в България

13th Nov2018

Диляна Матеева представи България на Седмица на модата в Гърция

by Черно и Бяло

Младата дизайнерка е първият български участник на Athens Xclusive Designers Week и показа колекция на една сцена със Зухаир Мурад

Диляна Матеева и нейният моден бранд Art.Look представиха колекция Fashion Melody в Атина по време на Athens Xclusive Designers Week – AXDW. Талантливата млада дизайнерка реализира първото българско участие на официалната международна седмица на модата в Гърция. Тя се състоя от 31 октомври до 4 ноември 2018 г., като Диляна Матеева присъства на голяма част от ревютата, включително и това на големия ливански дизайнер – Зухаир Мурад. Досега AXDW има общо 24 издания (по две годишно), а на сцената й са представяли  колекции прочути в целия свят дизайнери и модни къщи като Вивиън Уестууд, Емануел Унгаро, Ескада, Крициа, Кашарел, Ги Ларош, Марите и Франсоа Жирбо и други.

Дебютната за международната сцена колекция на Диляна Матеева – Fashion Melody есен-зима 2018/2019 – съчетава практичност и елегантност с бунтарство и непреклонност. Тя е вдъхновена от женствената елегантност в рока и по-конкретно от лирическите героини в рок песните от края 80-те и началото на 90-те години на XX век. За колекцията са характерни изчистените силуети и женствената линия на дрехите, както и авторските ръчно направени картини в стил поп-арт. Рисунките на женски лица са ключови за част от дрехите и в дизайна на шаловете от креп коприна, които са водещ аксесоар заедно с дизайнерските шапки. Провокативната и смела комбинация на материи, като съчетаването на кашмир и кристална коприна, е силен акцент в колекцията. Диляна Матеева залага също на кадифе, екокожа, вълна и габардин. Най-новите предложения в колекцията на дизайнерката са две рокли, изработени от златиста креп коприна и черна кристална коприна. Златистата коприна нежно се слива с кожата, елегантно следва извивките на тялото и създава илюзия за голота. Черната кристална коприна нежно прозира и подчертава златистия креп.

Диляна Матеева и манекените, представили нейната колекция – избрани моменти от бекстейдж преди ревюто

Световно  известният фотограф Оми Чоудури (Omi Chowdhury), отговорен редактор на Deux Magazine Paris и „Конде Наст“ (Conde’ Nast), с който Диляна Матеева е работила във фотосесия за сп. „Вог“ (Италия), е бил сред гостите на AXDW. Ето какво споделя той: „Брандът на Диляна Матеева Art.Look e това, към което всеки български дизайнер трябва да се стреми. Глобален, с остър фокус върху материите и детайлната изработка. Това, с което Art.Look се отличава е не само дизайнът (въпреки, че е много добър), но и способността на Диляна да превърне своята идея в завършено цяло, където дизайнът и изкуството се допълват.“

Част от колекция Fashion Melody есен-зима 2018/2019 с дизайнер Диляна Матеева, представена по време на Athens Xclusive Designers Week

Aктуалните тенденции от последното издание на събитието Диляна Матеева обобщава така: „Направи ми впечатление, че в Гърция най-много държат на качеството на платовете и не залагат толкова на ръчната изработка. Тенденциите, които повечето дизайнери показаха по време на AXDW са доста провокативни и бляскави. Те залагат на прозрачни материи като тюл и шифон, а също така много силен акцент е дантелата. Друга често използвана материя е кадифето. В повечето дизайнерски облекла присъстваха много пайети и мъниста, в някои дори скриващи текстила. Бяха показани и колекции изцяло базирани на принтове, както и такива с по-осезаема сценична насоченост.“ Относно колекцията на Зухаир Мурад, Диляна Матеева споделя, че той не е изневерил на себе си и стила си, като е показал „изключително интригуваща и балансирана колекция, която излъчва лекота, женственост и финес“. Дизайнерът е заложил на нежните, ефирни платове и елегантните воали от шифон, като също се е спрял на дантела, принтове, пайети и мъниста, но в доста по-умерена стилистика.

Силвия Тодорова

13th Nov2018

Киномания 2018: Френско кино

by Черно и Бяло

От 16 ноември до 2 декември, традиционно в рамките на Киномания ще се проведе 8-мото издание на Френския филмов фестивал, организиран от Institut français de Bulgarie/Френски Институт в България, осъществен със съдействието на НДК. Тази година киноманите ще могат да видят 9 нови филма с прожекции в кината Люмиер Лидл, G8, кинозала Славейков и Дом на киното. Прожекции ще бъдат организирани също в Лъки Синема – Пловдив и Фестивален и конгресен център – Варна.

Френската програма тази година е с акцент върху комедиите със социален привкус

Фестивалът ще бъде открит на 16 ноември, петък от 19:00 ч. в кино Люмиер Лидл с премиерата на филма „Чувствам се добре“ на режисьорите Беноа Делепин и Гюстав Керверн и с участието на Жан Дюжарден и Йоланд Моро. Сред заглавията е и анимацията „Белия зъб” по превърналия се в класика  роман на Джек Лондон.

Френският фестивал включва и „Светът е твой” на режисьора Ромен Гаврас, който е с участието на Венсан Касел и Изабел Аджани и разказва за мошеник на дребно, който приема рискована задача, за да живее охолно и за да се отърси от опеката на властната си майка.

В афиша е и „Верен мъж” с режисьор Луи Гарел, в който участва прекрасната Летисия Каста и самият Луи Гарел. Филмът съчетава любовна история, съмнения, изкушение и изследване на истината, оплетени в изплъзващата се природа на романтичното привличане.

 „Бекасин” пък разказва за една нетипична супергероиня – наивна, смела и чаровна. Филмът е екранизация по пупулярен френски комикс.

Сред заглавията е и „Вижте как танцуваме” – комедия, включваща отделни, заимносвързани истории, създадени с много хумор и неочаквани обрати и с участието на популярни френски звезди като с Шарлот Рамплинг и Карол Буке.

В програмата са включени и филмите: „Споделен мъж”, в който въпросният мъж е изненадан от необичайно предложение, дошло съвместно от жена му и любовницата му, „Усещане за празник”, разказващ за богаташко сватбено парти, на което всичко се обърква и „Сред лозята на Бургундия”, който е обяснение в любов към киното и виното, а в основата му е семейната обич и развитието на отношенията във фамилията.

Киномания е част от Календара на културни събития на Столична община за 2018 г.

13th Nov2018

„Нова ера, споделено бъдеще” – първо международно изложение за внос

by Черно и Бяло

Като съпътстващо събитие в рамките на Първото  международно изложение за внос на стоки (CIIE), преминало  под мотото „Нова ера, споделено бъдеще“ и организирано от Китайското министерство на търговията, в икономическия и финансов център на страната – Шанхай, се  проведе  специализиран медиен форум с участието на едни от най-известните в световен мащаб анализатори по въпросите на ролята на информацита и комуникацията в икономическите отношения (Think-Thank Forum).

Организиран от Министерството на информацията на КНР, и съорганизатори медийните компании Глобална Телевизионна Мрежа на Китай (CGTN) компанията „Икономик дейли”, Информационния офис на Общината на Шанхай, Общокитайския център за международно икономическо сътрудничество и други държавни организации, форумът събра най-елитните специалисти в областта на анализа на медийните и информационни въпроси от цял свят.

Темата на форума  –  „Да създадем и комуникираме открита световна икономика” бе в контекста на Първото световно експо, а целта – да се подчертае безпрецедентната  роля и значение на информацията и комуникацията между отделните страни за повишаване ефективността на икономическите и търговски отношения.

Форумът събра медийни експерти от над 150 държави, международни организации, медийни компании, международни информационни агенции и членове на „мозъчни тръстове”, сред които екс-премиери (на Франция), президенти на медийни групи, професори, изследователи и мениджъри на информационни и комуникационни компании от Австрия, Германия, Италия, Индия, Пакистан, Аржентина, Южна Африка, Русия, Полша, Турция и др. както и вицепрезидентите на Китайско-американския бизнес Съвет, мениджъри на съвместни международни информационни компании и т.н. От китайска страна форумът бе уважен от ръководители на най-големите медийни компании от различни провинции, заместник министри по информация и комуникация, водещи експерти и президенти на смесени предприятия за връзки с обществеността на различни търговски фирми.

При откриването на форуми председателят на Китайския център за международни икономически отношения цитира думите на президента Си, Дзинпин при откриването на изложението по-рано същия ден – че „…вратите на  Китай за внос  ще се отварят все повече и повече и  никога няма да се затворят.” Китай ще положи максимални усилия да разшири пазарите   си  и увеличи вноса, като се очаква общото количество на стоки и услуги, внесени в страната през следващите 15 години да  надхвърли 40 трилиона долара. „Китай е уверен в бъдещето на проекта „Един пояс, един път”, известен още като новия Път на коприната, макар че предстои  да се извърви дълъг път, това е само началото  на дългосрочното начинание”.

Международното изложение за внос на стоки (CIIE) е първото не само в Китай, но и  в цял свят и това е ярка демонстрация на китайската политика на откритост и за още по-широко отваряне  към световната икономика и глобализация, бяха единодушни високопоставените китайски представители – министри и заместник-министри, в приветствията си към участниците във форума,  като идеята е да се обезпечи доброто сътрудничество, защото никой не може да просперира, ако е сам… без помощта на останалите. Китай е готов да приеме помощта на други държави, както и да предостави своя опит на онези, които биха го поискали, коментираха още анализатори, журналисти и мениджъри на компании.

Като домакин на събитието, президентът на China Media Group – Shen Haixiong – бе категоричен, че посредством медиите, Китай се опитва да сподели своя опит на  непрекъснато растящото си икономическо развитие.

По време на форума икономически анализатори и коментатори предложиха да се формулира специална платформа за бъдещото развитие  на сътрудничеството между  малкия и среден бизнес от различни страни.  „Китай предлага  на света  своите новаторски идеи в областта на технологиите, за да може да бъдат комуникирани от всички заинтересовани”, заяви зам.министърът на държавния информационен офис на Китай Guo Weimin.

Специално за СБЖ и списание „Черно и Бяло” – президентът на медийна компания „Икономик дейли:

„Много важно е да се въведе ново разбиране за инициативата ЕДИН ПОЯС, ЕДИН ПЪТ, а изложението в Шанхай  дава тази възможност” – заяви в специално интервю за Съюза на българските журналисти и за списание „Черно и Бяло” президентът на медийната компания „Икономик дейли” г-жа Zhang Xiaoying. Изключително важна в тази насока е добрата взаимна работа между медиите, подчерта още тя, като разказа подробности за работата на  ръководената от нея компания  „Икономик дейли” в контекста на по-добрата информираност и сътрудничество. „Добрата комуникация и взаимната информираност на обществеността в Китай и в България, една за друга – посредством медиите са важно условие за по-нататъшното развитие на икономическите и културните отношения между нас, за възможностите за туризъм и инвестиции.  „Международното изложение за внос на стоки е първото не само в Китай, но и първото в света и то потвръждава факта, че очакванията ни се сбъдват”, казва още президентката на една от най-големите медийни компании в Китай – „Икономик дейли” и допълва, че събитието ще ни помогне да променим културата на икономическите и търговските  отношения между всички страни.

(Подробности за медийната компания „Икономик дейли ще прочетете по-долу).

Значими промени в световната търговия и ролята на медиите

В тази посока  ролята на медиите и медийните анализатори, като партньори на бизнеса е много голяма. Чрез тях може правилно и точно да се комуникират всички промени на ресурсите на пазара, тъй като в световната търговия предстоят значими промени – това бе категоричната оценка на представители на „мозъчни тръстове” от редица държави (Think-Thank). Координацията и информираността са в основата на отговорността и важна  част от всички анализи и коментари, свързани с икономическите проекти. Те дават възможност на всеки да се учи от другите – това бе единодушно изразено в изказванията на участниците във форума. Преди всичко чрез  медиите и добрата комуникация може да се сподели най-добрият опит.

Ролята на медиите, използването на най-новите модерни технологии, глобалната мрежа, правилната комуникация – всичко това са главните средства за стимулиране потенциалните възможности на икономическото сътрудничество между отделните страни и региони.

Присъствалите чуждестранни журналисти изразиха мнение, че „Китай има свой ефективен икономически модел и китайският опит – ако бъде правилно комуникиран – би бил много полезен за други страни по света”.

„Един пояс, един път”

Инициативата „Един пояс, един път“ е в основата за развитие и на добрата комуникация, тя е важна не само за Китай, за всички страни, участващи в нея, за целия свят – каза в заключителното си слово в края на форума заместник-министъра на информацията на КНР.

Присъствието на най-високопоставени личности в областта на информацията, информационните технологии, публичността, рекламата, изследователски институти и държавни администрации – министри и заместник-министри и управляващи директори показа на всички участници във форума огромното желание на Китай „…да отвори своите врати към света, и никога повече да не ги затваря, да споделя своя опит и да приема опита на останалите, да комуникира и да сътрудничи с всички, които имат желание за това.”

Ивета Балевска,
Секретар на Клуб на чуждестранните кореспонденти в България

11th Nov2018

В търсене на формата, Илиян Иванов, The Art Foundation, 19.11–02.12.2018 г.

by Черно и Бяло

Тази есен екипа на „Черно и Бяло“ с радост може да Ви предложи едно различно мероприятие – изложба дърворезба в центъра на столицата. Авторът Илиян Иванов, наскоро завършил Академията, специалност „Резба“, вече има зад гърба си участия в няколко скулптурни симпозиума, награди и изграден иконостас. Той представя първата си самостоятелна изложба следващия понеделник.

„В търсене на формата“ не е стандартната изложба, с предварително изградена концепция. Авторът захваща произволна форма и я трансформира свободно при всяка следваща пластика. Така всеки един компонент е част от следващия, плавно преливащ един в друг, не преднамерено, а естествено. „В търсене на формата“ ни показва съвременния облик на българската дърворезба през очите на младия автор. Той остава дървото да го води по пътя му на изследване, провокиран от естествените деформации на материала и възможностите на съвременния инструментариум. Той не експлоатира добре познатите класически форми, а задълбава в чистата абстракция. Изложбата е опит да се привлече зрителя към новата визия на резбата, да се избяга от статуквото и познатото.

Идеята за проекта е породена от мотивацията да се открият и разпространят възможностите на дърворезбата да се вплете в съвременния начин на живот, да привлече вниманието на аудитория от различни възрасти и да доближи младото поколение към това изкуство.

„В търсене на форма – съвременна българска дърворезба” е авторски проект на Илиян Иванов за програма „Дебюти” на Национален фонд „Култура” и включва две изложби дърворезба, които ще се реализират в гр. София през 2018г. и гр. Пловдив – 2019 г.

Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура”.

Партньори по проекта са: Сдружение „Алтернативен свят Оренда”, The Art Foundation – гр. София, „Черно и Бяло” – списание за култура и свободна журналистика, Дружество на пловдивските художници.

Откриване: 19.11.2018 г., 19:00 часа, The Art Foundation, ул. „Дякон Игнатий” 19

10th Nov2018

Киномания 2018: Пресконференцията

by Черно и Бяло

От екипа разбулиха мистерията около кампанията „Коя е Невена?” и представиха Клуб 1 като новото място за културно изживяване в НДК

55 филма ще покаже 32-рото издание на Киномания. Това стана ясно на основната пресконференция, която се състоя днес в Клуб 1. От екипа на НДК представиха ребрандирана зала 42, която се превръща в Клуб 1. Името е избрано, за да подчертае връзката на мястото с емблематичната зала 1 на НДК, където се провеждат над 300 събития годишно. Клуб 1 е в непосредствена близост до залата и е възможност за добавена стойност към нея – пространство, в което да се провеждат пре- и афтър партита, пресконференции, коктейли и пр., свързани със събитията в най-голямата зала на Двореца. Това е подчертано и от фотографиите по стените, представляващи знакови събития в залата от настоящата 2018-та година- дело на фотографа на НДК Орлин Огнянов.

„Концепцията не е нищо ново по света. Фокусираме се върху пространствата, където бихме могли да задълбочим културното преживяване. Всяка една голяма културна зала по света има такова пространство за срещи и преживяване преди и след събитието. Много е важно в целия културен процес всички участници – артисти, спонсори, институции, да имат място, в което да обменят мисли и идеи”, подчерта председателят на Съвета на директорите на НДК Борислав Велков и допълни: „За 32 години почти 1 млн. зрители са посетили фестивала, който започва като Световна кинопанорама. Може би въздействието е било върху милиони като цяло, тъй като тези хора са предавали своите впечатления и емоции на семействата и приятелите си. Спомняте си годините, когато за да се докоснеш до голям емблематичен филм трябваше да посетиш НДК, зала 1 и световната кинопанорама! Много малко фестивали и събития са се запазили толкова дълго време. Това е другата ни посока тази година – отделяме внимание и на процесите, които правят фестивала устойчив и му дават перспектива и бъдеще. Убеден съм, че тази година ще бъде интересно, емоционално”, каза още Велков.

От името на Столична община – традиционен партньор на Киномания – приветствие поднесе Биляна Генова, директор на Дирекция „Култура”:

Киномания е един от фестивалите, които имат огромна заслуга за това София да бъде творчески град на киното на ЮНЕСКО от 2014 г. насам и да защитава тази титла с всяка изминала година. Това е възможно благодарение на приобщаването не само на киноманите, но и на всички хора на града, както и гостите на столицата, и децата на града ни към това велико изкуство. Благодаря изключително много за нивото, което поддържа Киномания и за това, че НДК е едно от най-красивите и емблематични места за култура в града ни”, сподели още Биляна Генова.

Г-н Пиер Гийме – културен аташе на Френския културен институт- представи френската програма в рамките на кинопанорамата, включваща 9 филма с акцент върху комедиите със социален привкус, както и анимацията „Белия зъб” по класическата книга на Джек Лондон.

От своя страна, Луиджина Педди – директор на Италианския културен институт- разказа интересни подробности за филма „Те” на големия режисьор Паоло Сорентино.

Четири български игрални, един български документален филм и една копродукция с българско участие ще имат своите премиерни прожекции в кино „Люмиер Лидл” по време на Киномания. Екипите им представиха своите продукции.

Режисьорът Костадин Бонев и акторът Пенко Господинов анонсираха „Далеч от брега”, режисьорът и сценарист Киран Коларов, продуцентката Галина Тонева и актьорите Каталин Старейшинска и Ованес Торосян споделиха какво ги е заинтригувало в работата им по филма „Мълчанието на сестра ми”, а продуцентът Павел Павлов и младежът Константин Гергинов разказаха за филма на режисьора Мария Веселинова – „Смарт Коледа”.

Документалният филм на режисьора Георги Тошев „Соня Йончева. Sempre Libera” е документалното заглавие в тазгодишната Киномания. Повече за него разказа Ема Константинова, със сценарист и режисьор по монтажа на филма.

В програмата на Киномания е включена и една провокативна копродукция с българско участия, спечелила две награди на фестивала в Карлови Вари – „Не ме интересува дали историята ще ни запомни като варвари”. Интересни подробности за нея разкри продуцентът от българска страна Росица Вълканова.

На финала от НДК обявиха, че екипът на Киномания стои зад мистериозната тийзър кампания „Коя е Невена?”, в която в продължение на няколко седмици София бе залята с черни плакати с червен надпис „Коя е Невена?”, а после същият въпрос се появи на ключови кръстовища в столицата. Акцията се оказа част от кампанията за популяризирането на филма „Времето е наше”, който ще даде официален старт на Киномания на 15 ноември.

В последния етап от кампанията една от актрисите във филма – Ирини Жамбонас направи мълчалив пърформанс по време на пресконференцията, четейки книга с надпис „Коя е Невена?”. „Невена е образ от филма „Времето е наше”, героиня в книга, фикция, но и реалност. Невена е по-доброто „аз” на всеки от нас. Невена е магията, която само киното може да сътвори. Затова отдайте се на магията на киното”, призоваха организаторите от НДК.

Билетите са в продажба на касите на НДК, както и онлайн на tickets.ndk.bg. Гледайте селекцията на Киномания 2018, за да видите големите филми преди големите награди! Киномания е част от Календара на културни събития на Столична община за 2018 г.

09th Nov2018

CineLibri 2018: Извечната жена – загадка на любовта

by Черно и Бяло

Ах, тази любов! Между редовете и към екрана; филмите, родени от книгата…За поредна година нашият обичан фестивал Синелибри отново ни представи великолепни екранизации, които  носят хармония,, наслада и, разбира се, любов! Сътворени с кинематографичен усет ,без полирана еднаквост.

Силно ме докоснаха две творби: „Съпругата” и „Ревност”. Програмата изобилстваше от филми, представящи извечната жена- загадка на любовта. „Съпругата” е може би най-амбициозната и значима  книга на Мег Уолицър. Мъдра, проницателна и увличаща история за една жена, принудена да се изправи срещу всичко пожертвано в миналото, за да постигне живота, който иска. И когато в кожата на тази перфектна  жена влиза уникалната Глен Клоуз ( помните я с „Фатално привличане”, „Опасни връзки”, с мъжкия образ на Алберт Нобс, „Среща с Венера”),преживяването е завладяващо. Поредна загадка, подарена на зрителите от талантлив писател, умел режисьор- Бьорн Рунге, и звезден актьорски състав.

Двама съпрузи пътуват за Стокхолм, където се очаква мъжът да бъде удостоен с Нобелова награда за литература. Доказана истина е, че зад всеки велик мъж стои още по-велика жена. Тя е Джоан Касълман- високоинтелигентна и все още поразително привлекателна дама, съвършената предавана съпруга. В продължение на 40-сет години е жертвала собствения се талант, мечти и амбиции, за да бъде полезна  на съпруга си и невероятната му литературна кариера. Той е от мъжете, които владеят света, но нямат никаква представа как да се грижат за себе си и за човека до себе си. Пренебрегвала е изневерите и извиненията му- елегантно, с чувство за хумор.В навечерието на връчването на Нобеловата награда- перла в короната на една грандиозна кариера, Джоан ще се изправи срещу най-голямата жертва в живота си. И срещу най-голямата тайна в живота на своя съпруг. Филмът е проникновено, емоционално и забавно пътешествие – същински празник на женствеността, самовглъбяването и вътрешното освобождаване. Триумф за голямата Глен Клоуз и удоволствие за зрителя, съзнателно избрал интересната екранизация.

Приятели на оригиналното авторско кино, щастливи сме да споделим, че в рамките на кино-литературния фестивал Синелибри осъществихме две вълнуващи премиери с Давид Фоенкинос .Поговорим за литературата, писането, жанровете, киното. Присъствахме на премиерата на филма „Ревност” и сляхме в танц визуалното изкуство и изящността на словото!

Давид Фоенкинос е един от най-ценените френски писатели и не се нуждае от представяне. Книгите му са преведени на повече от 40 езика, включително на български. През 2014 г. у нас излиза бестселърът „Деликатност”, един от най-обичаните романи на писателя, екранизиран с участието на Одри Тоту (видяхме този изключителен филм на един от предишните Синелибри). Същата година Фоенкинос печели награди “Рьонодо” и “Гонкур на гимназистите” за своя 13-и роман – „Шарлот”, покъртителна биографична творба, написана в свободен стих.

На български са преведени още “В случай на щастие”, “Еротичният потенциал на жена ми”, “Независими сърца”, “Инверсия на слабоумието” и семейната драма “Спомените”, пропит с топлота разказ, на свой ред пренесен на екрана под режисурата на Жан-Пол Рув. “Нашите раздели“ е история за една нестандартна любов – колкото делнична, толкова поетична, богата на ирония, обрати и чар. У нас излезе и остроумната мистификация “Загадката Анри Пик“, екранизирана през 2016-а година.

Последният осъществен проект на Фоенкинос като сценарист и режисьор носи заглавие “Ревност”. (В главната роля блести Карин Виар, която беше номинирана за “Сезар”). През 2018 г. излезе филмът “Лола и нейните братя”, също по сценарий на Фоенкинос. Освен че е романист и киносценарист с уникално чувство за хумор, той е автор на театрални пиеси, на комикс в два тома и на книги за деца.

В „Ревност” заедно с брат си Стефан Фоенкинос са сценаристи и режисьори. Резултатът е творба от грандиозна величина; елегантна, по френски романтична комедия, която съизмеримо ни въвлича в объркания свят на Натали. Наскоро развелата се преподавателка внезапно започва да изпитва гняв към всекидневните си проблеми и накрая попада в капана на собствената си ревност. Жената е загадка на любовта, но дали все още е светиня и земен ангел в разказаната история?! Образът претърпява мотивирано развитие, благодарение на режисьора, сценариста и писателя Давид Фоенкинос; авторът за пореден път изгражда многопластов персонаж, който се бори със злите си демони, отстоявайки собствената си идентичност. Разводът провокира у Натали озлобление към бившия й съпруг, остри търкания с най-добрата й приятелка и непоносима ревност към собствената й дъщеря- прелестна красавица, която едва на 18 години се превръща в професионална балерина. Разказаната история е подплатена с майсторско изящество и чаровен хумор.

Ето две брилянтни екранизации с послание за извечната жена – загадка на любовта… От вълнуващите Синелибри, различния Индипендънт – към очакваната есенна богата палитра на Киномания!

Мариана Енева

07th Nov2018

Български талант покорява световните сцени

by Черно и Бяло

Марио Кръстев: „Не зная да има по-сплотено семейство от нашето. Всеки е готов „да влезе в огъня” заради другия

Здравейте, Марио! Млад човек с толкова богата артистична история. Смятате ли се за детето-чудо, както ви определяха колеги преди години?

Да, артистичната ми биография наистина е богата, но аз винаги съм си бил аз. Не се възприемам като чудо и надали това е най-точното определение за мен. Чудото е в това, че имам прекрасно семейство и верни приятели.

По време на Парижкия бал 2018

Всъщност нека да поясним на читателите,че Вие бяхте на 4 години, но вече талантлив възпитаник в школата по пеене на вокалния педагог Росица Йорданова към НЧ „Димчо Дебелянов-1960“. Днес сте на 16 и вашите изяви продължават да владеят нашата и международната публика.

Действително вече 12 години вземам уроци при един и същ вокален педагог – Роси Йорданова. В динамиката на нашето съвремие това може да се окаже прецедент. От сърце ѝ благодаря за всичко, което е направила за оформянето ми като музикант и личност и най-вече за креативните забележки, които много ми помагат, за да продължа развитието си. Моите първи спомени са как по време на уроци мама слагаше бисквитки на масата, правеше кафе на Роси и така след „по-тежките” песни отморявахме. А иначе Роси е един принципен човек. Спомням си как в 8. клас в Испанската гимназия, където ми преподава, ми написа 5 по музика на входното. И дълго време ме държа в напрежение, докато я поправя.

Спомням си песента „Арлекино“ и Вашето превъплъщение в образа на звездата на България Емил Димитров.

Много обичам тази песен, а Емил Димитров винаги е бил и ще си остане най-голямата звезда на България. Жалко, че все по-малко от моите съученици знаят кой е той. Медиите не популяризират песните му, губят се връзките с миналото, а е необходимо да имаме памет поне за големите ни музиканти. В Сърбия например се слушат само сръбски песни, а старите изпълнители ги обожава целият народ.

Моля да разкажете за онзи изумително труден и продължителен сръбски телевизионен формат „Pinkove zvezdice”, на който стигнахте до финала?

О, незабравимо беше! След предварителен кастинг бях избран да представя България в големия сръбски телевизионен формат „Pinkove zvezdice”. Вокалният ми педагог Роси Йорданова бе неотлъчно до мен по време на вокалните битки. Преминах за 9 месеца 12 тежки кръга с пълен брой гласове на журито, а сръбската публика ме поддържаше и насърчаваше с бурните си аплодисменти.

Научих за ласкавите отзиви на сръбското жури на полуфинала на фестивала, пък и успях да ги чуя, след вашите изпълнения.

Представянето ми на полуфинала беше наистина добро. Журито не пестеше ласкавите си думи и похвали, но този път нямаше право на глас. Решаващи се оказаха есемесите след полунощ към сръбския оператор, които ме оставиха на крачка от финала. Водещата се разплака на сцената, а журито я успокояваше. Тя само ме прегръщаше и плачеше. Много вълнуващ миг! Никога няма да го забравя. Но всеки край ражда едно ново начало!

Вие сте ученик и се налага като изпълнител и артист да  отсъствате от училище. Имате ли „неизвинени“ и как ги оправдавате? Това проблем ли е за вас и други млади творци?

В края на миналата учебна година неочаквано разбрахме, че щом съм надхвърлил определен брой отсъствия по уважителни причини (забележете – не става въпрос за неизвинени, а за извинени отсъствия) електронната система директно ме изпраща в графата „дете в риск”, с която се „занимават” социалните служби. И всичко това става при положение че завърших 9. клас с пълна шестица и пълен брой текущи оценки по предметите. В това време взех и награда за най-добър изпълнител на главна мъжка роля в конкурса за театър на испански език. Е, в крайна сметка ме „изкараха” от тази обидна графа, но проблемът остава актуален и през новата учебна година. И тук не става въпрос само за мен, а за всички ученици, които се явяват на конкурси, фестивали, олимпиади, състезания и други престижни форуми. Надявам се този въпрос да се реши в скоро време.

Като гледам не се спирате. Прочетох, че ще бъдете със свой спектакъл на Откритата арт сцена на ул. „Шипка“, а  наскоро бяхте  гост-изпълнител в големия благотворителен Парижки бал. Ще споделите ли повече за тези събития?

На 17 ноември в Нощта на театрите съм поканен от Милена Червенкова, основател и директор на Арт театър, да направя авторски спектакъл на Открита арт сцена на Шипка към РКИЦ, София. Местата в кафе-театъра са само 50, но пък атмосферата наистина е прекрасна. Каня всички мои приятели да дойдат.

Другото събитие, за което споменахте, е големият благотворителен Парижки бал, който се проведе на 13 октомври под надслов „Деца помагат на деца” с режисьор Ефемия Фард. Събраните над 10 000 лв. бяха дарени на фондация „Йордан Камджалов”. Аз имах честта като гост-изпълнител да се докосна до светския блясък, но не фалшив, а изпълнен с духовно съдържание заради благородната кауза.

Имаш ли специално отношение към руската музика и култура, имайки предвид големите ти успехи в РКИЦ?

Аз от много малък имам в репертоара си и руски песни. Първата, която изпях, бе „Милион алых роз”, а с вълнуващата „Позови меня” спечелих Гран при на конкурса „Лейся, песня”. В Сърбия пък развълнувах и публиката, и журито с песента на Муслим Магомаев „Синяя вечность”.

А операта? Нали не изоставихте класическото пеене, чуждоезиковото обучение, спорта…

О, знаете много неща за моето минало. На 11 години участвах в ролята на царевич Фьодор в операта „Борис Годунов”, постановка на Националната опера и балет, а след това ме поканиха и в операта „Борислав”. Много ми се искаше да продължа в операта и по-конкретно в мюзикъла „Мамма миа”, но се оказа, че съм бил малък за този проект. За езиците какво да Ви кажа – взех тази година ниво В2 на Кембридж, а скоро ще се явя на изпит и за ниво В2 на испански. Силно се надявам, че ще успея да го покрия. Уча и френски език в гимназията. По отношение на спорта – след като станах втори на републиканско по WingTsun и пети на европейско, прекратих тренировките поради недостиг на време.

Как намирате ежедневието на Вашите връстници, които имат коренно различни от вашите интереси? Дали не им е малко скучно?

Не мисля, че им е скучно. Всеки млад човек има свой начин за разтоварване от напрегнатия живот. Имам много съученици, които също се занимават с музика, спортуват, готвят се за състезания. В момента расте едно будно поколение. Вярно е, че се различава от предходното, но това е било винаги и ще бъде. Сблъсък на поколения. Аз мисля, че има много духовен потенциал у нас, но лошото е, че всички ние гледаме да търсим реализация извън България.

Казват, че изкуството не уморява, но създава. Какво точно прави с човека това чудо на света?

Тъй като аз творя музика, се сещам за една много точна сентенция: „Без музика животът щеше да е една грешка”. Музиката е светът на Бога.

Виждам, че сте привърженик на сценичното облекло, държите на класическите стилове в модата. С кого се съветвате относно дрескода пред публика?

Движещият фактор тук е майка ми, но и баща ми не отстъпва. Винаги има полемики покрай избора на сценично облекло, но така или иначе последната дума е моя. Защото трябва да се чувствам комфортно и в „кожата си”, докато пея.

Дава ли Ви стимул и подкрепа многолюдната Ви фамилия. Какво споделяте с всички тях?

Всичко. Имаме си общ чат, защото сестра ми Лили е от 10 години в Люксембург. Там работи, там се и омъжи. Другата ми сестра –Деси, също е семейна и не живее у нас. Та в този чат се споделя всичко и задружно си помагаме. Не зная да има по-сплотено семейство от нашето. Всеки е готов „да влезе в огъня” заради другия. А имам и трима племенници – Иван Калоян и Лидия, които много, много обичам!

Какво да очакваме през следващите месеци? Концерти, награди, нови авторски песни?

През октомври качих в моя канал в YouTube първата ми авторска песен „SABANA”. Музиката, аранжиментът, текстът и видеото са изцяло мое дело. Вече пета година ходя на уроци по пиано при Развигор Попов в школата, която ръководи заедно с обичаната от мен Мими Иванова. Той ми дава много полезни съвети и въобще работата ни е много ползотворна и приятна. Можехме да направим заедно аранжимента, но реших да го зарадвам с този изцяло мой „почерк”. Със сигурност ме очакват концерти, особено около Коледа, а може да се пробвам и в някой музикален формат. А дали ще е у нас, или в чужбина… ще разберете скоро…Благодаря от сърце за проявения интерес към мен и към това, което правя!

Марио Кръстев благодари на творческия колектив на сп. „Черно и Бяло“ за дългогодишното сътрудничество като хора на духа и перото. Младежът е загрижен за бъдещето на българите, които трябва да намерят реализация в България. Марио смята,че „Черно и Бяло“ поддържа културата и традициите у нас. „Ще бъда щастлив ако и в бъдеще съм част от творческия свят на  СБЖ и авторитетното му издание“, казва Кръстев.

Биография
Марио Марчев Кръстев е роден в София на 07.08.2002 г. Започва да се занимава с пеене от 4-годишен при вокалния педагог Роси Йорданова, а от 5 години учи пиано при Развигор Попов. Включен е в книгата „Успелите деца на България, 2009” на фондация „Димитър Бербатов”. Има десетки престижни награди от конкурси и фестивали в България, Босна и Херцеговина, Румъния, Малта, Испания, Канарските острови, Италия. В руския сериал „Ванга” Марио играе ролята на Димитър – сина на пророчицата. Участва и в няколко реклами и телевизионни предавания и шоу програми: „Големите надежди” по Нова телевизия, „Точно така” с Орлин Павлов, „Апартаментът” с Марта Вачкова, “Малките таланти на България” с Ники Априлов. Бил е финалист на „Супер 8” и на “Голямото междучасие”, организирано от D2. През 2014г. изпълнява ролята на съветника в мюзикъла „Пепеляшка” („Театър на песента”) по идея на Мими Иванова и Развигор Попов. Марио е играл още в Народния театър „Иван Вазов” ролята на пажа в пиесата “Отровата на театъра” . През 2014г. му е поверена ролята на царевич Феодор от операта “Борис Годунов” – грандиозен европейски проект на Софийската опера и балет, а по-късно играе и в операта „Борислав”.

През 2016г. е поканен за член на Детското жури в БНТ за Детската Евровизия. От 2017 г. е гост изпълните на „Открита сцена на Шипка” в РКИЦ, където участва в спектакъла „Артисти пеят за любов”.

През 2018 г. става полуфиналист в големия телевизионен формат „Pinkove zvezdice” в Белград. Марио е ученик в 164. Гимназия с преподаване на испански език. Владее английски, испански и френски език.

Миглена Китанова

06th Nov2018

В очакване на „Баядерка“

by Черно и Бяло

Само преди месеци, в началото на май, публиката на София и нейните гости аплодираха нестихващо спектакъла „Аморе“ в „Зала 1“ на НДК. На сцената блестеше като диамант Светлана Захарова в партньорство с Денис Родкин, Денис Савин и Михаил Лобухин. Почитателите ѝ най-добре биха оценили предстоящото ѝ гостуване на софийска сцена.

След участието на Захарова в „Жизел“ и „Аморе“, този път зрителите ще я разпознаят в ролята на Никия от балета „Баядерка“ по музика на Л.Минкус. Примата на Болшой театър ще танцува с Денис Родкин, в ролята на Солор. Диригент ще бъде Павел Клиничев.

Балетът „Баядерка“ е създаден в далечната 1877 година. Сюжетът е повлиян от творбата на Гьоте „Богът и баядерката“, както и баладата „В знак на признателност към Шакунтала“ от индийският поет Калидаса. Мариус Петипа е автор на оригиналният хореографски текст, непроменен и до ден днешен. В спектакъла съществува картина, считана за един от най-големите шедьоври в класическото наследие – „Царството на сенките”.

В афиша на софийска опера „Баядерка“ присъства от 2012 г. Преди тази дата на българска сцена са поставяни само отделни фрагменти.
В това представление ще видим и тринадесетгодишната българка Ивана Харизанова, обучаваща се трета година в Московската държавна академия по хореография (МГАХ), но вече носителка на много награди от престижни конкурси за деца, както и ученици от НУТИ, София.

В очакване сме на датата 10-и ноември, събота, 19:00 часа.

Даниела Владимирова Христова

05th Nov2018

Соня Рув-Увалиева за лондонската изложба на Вежди Рашидов

by Черно и Бяло

Още при влизането в елегантната и просторна галерия „Галиарди“, пред очите ни застава  привлекателен, елегантен,  приветлив, излъчващ спокойствие и интелигентност „Странник”, на когото личи, че се чувства комфортно закопчания си „бронзов” костюм! Истински „Странник”, който ни посреща!

Това е първото ни впечатление, когато посетим изложбата  от творби на бившия български министър на културата и настоящ председател на Комисията по култура и медии в парламента, който е и инициатор и създател на  станалата вече известна не само в България, но и по целия свят Галерия „Квадрат” в София. Идеята за представяне творбите на Вежди Рашидов в Лондон се ражда след посещението в България  на директора на лондонската галерия „Галиарди” Роберто Галиарди.

Известната лондонска галерия, разположена в  престижния лондонски квартал Челси, отбелязва своята 40-годишнина. Галерията има много висока репутация за качеството на излаганите в нея творби на известни майстори от цял свят. Изложбата от  произведенията на Вежди Рашидов е изключително признание, още повече, че експозицията е подготвена с експертното мнение на самия Питър Галиарди. Колекцията от експонатите, показани в галерията представя уникални и провокиращи бронзови скулптури и акварели. Продължавайки обиколката си в галерията, ставаме  свидетели на деликатния свят на Вежди, посветен на въображаемото „преустройство” на човешкото тяло. Някои от вас може да се почувстват дори малко уплашени…

Великият почитател на Вежди – César, чието известно „Le Pouce”, през 1965 г., беше ключов експонат в организираната специално за слепи хора изложба в галерия Tate, насърчаваше посетителите да използват сетивата и въображението си, за да могат да общуват с произведенията. И при Вежди се получаваше същото…

Творбите на Вежди Рашидов в България отдавна са добре известни и високо оценени. Тук може да цитираме Аксиния Джурова, която казва през 1991 г.: „Вежди Рашидов принадлежи към поколението български скулптори, завършили процеса, иницииран от техните предшественици – художници и скулптори от 60-те години – процес, целящ освобождаването на скулптурата от хегемонията на монументалното изкуство“.

Осемдесетте години го доведоха в Лондон – по време на първата му самостоятелна изложба, поставена в галерията на „Балкан Холидейз” в самия център на английската столица. Творбите му изн    енадват неподготвения посетител… Репутацията и славата на Вежди през изминалите десетилетия му дадоха възможност да подготви десетки изключителни, самостоятелни международни изложби в различни световни столици – от Дъблин до Токио, от Йоханесбург до Москва.

По време на последното му изложение в лондонската галерия  Gagliardi можем да проследим развитието на Вежди – неговите идеи и използваните материали. Например – „Козелът”, който ни привлича, макар да виждаме свирепите му рога, мистичните и неповторими „Главата на човека”; „Главата на козата”, плашещата понякога „Бронзовата каска” и редица други… В „Кентавър” например, можем да открием антропологични образи на човек и животно, излъчващи веповторима жизнена сила. Това е същността на преплитането, което привлича вниманието ни… От друга страна – в скиците и акварелите на Вежди можем да проследим  развитието и трансформацията на неговото методично изследване на формите, описано от големия и наскоро „отлетял” далеч от нас български художник Светлин Русев като „фигурална образност”.

Ще завърша този преглед на изящната изложба на Вежди Рашидов в галерия „Галиарди” с думите на друг велик българин – Йордан Радичков: „Вежди, пазете детето в себе си, но и вълка във вас“.

Соня Рув-Увалиева,
Галерия „Галиарди“, Лондон, юли 2018 г.

превод: Ивета Балевска

04th Nov2018

Рилският манастир става четиризвездна дестинация

by Черно и Бяло

Една от емблемите на България, привличаща туристи от цял свят – Рилският манастир, се превръща в четиризвездна дестинация с новия комплекс „Рилец Резорт & Спа“, номиниран от Балканските награди за туристическа индустрия. Златните статуетки ще бъдат връчени на 5 декември в София. Комплексът е номиниран в категория „Нова дестинация“ за 2018 г. – с отлични условия за СПА, конферентен, културен туризъм в близост до Рилския манастир, съобщават организаторите от ВИП Комюникейшън.

„Рилец Резорт & Спа“ 4* е напълно реновиран, луксозен хотел, разположен в Национален парк Рила. Той е единственият 4-звезден комплекс в този защитен от Юнеско природен парк, разполагащ с модерен, свеж и удобен дизайн, и предлагащ индивидуално обслужване и сърдечно гостоприемство. Непосредствената близост до Рилския манастир, екопътеката пресичаща река Рила, която минава недалеч от хотела, осигуряват на гостите възможност да се насладят на девствената природа в района. Само на няколко минути се намират редица исторически места като гробницата на св. Иван Рилски, пътят на поклонниците и постницата на свети Лука.

Изключителните спа и уелнес съоръжения и високото качество на услугите, осигуряват пълноценно възстановяване и забележително преживяване за ума, тялото и душата. Ведрината и спокойствието, излъчвани от околната среда презареждат с нова енергия. Всяка една от общо 76-те стаи и апартаменти в „Рилец Резорт & Спа“ 4* съчетават елегантност, стил и лукс. В „Рилец Резорт & Спа“ 4* се организират и различни събития – конференции, тиймбилдинг, гала вечери, и сватби.
Общини, хотелиери, тур-агенции и мениджъри в туризма от всички Балкански страни ще превърнат София в столица на Балканите за четвъртото издание на годишните награди Balkan Awards of Tourism Industry 2018. Събитието на 5 декември ще отбележи значимите постижения в устойчивото развитие в най-важната сфера на Балканите – туристическата индустрия.
02nd Nov2018

Огнян Гърков: Голямата коалиция в Германия е в най-тежка криза

by Черно и Бяло

Д-р Огнян Гърков е дипломат от кариерата. Бил е посланик в Прага и в Братислава. Владее 5 чужди езика. Краткосрочен наблюдател на ОССЕ в парламентарни и президентски избори в Косово, Сърбия, Украйна и Молдова. 3 г. преподава в катедра „Политология” на СУ „Св. Климент Охридски” по специалността „Международни и регионални организации”. Защитил е дисертация на тема: „Отношенията между България и ФРГ след идването на власт на коалицията ХДС/ХСС-СвДП”. Член е на Българското дипломатическо дружество.

ЕГ: Германският канцлер Ангела Меркел обяви оттеглянето си от надпреварата за нов лидер на ХДС. Какво ще се случи с партията сега, г-н Гърков?

ОГ: Няма да се учудя, ако на конгреса на ХДП през декември т.г. г-жа Меркел се опита да прехвърли вината за огромната загуба на доверие на избиратели върху провинциалните организации.
Нормално е да се разрази вътрешнопартийна криза. Дори убедени европейци в ХДС като Ангела Меркел нямат еднакви идеологически ценности (между консерватизма и либерализма). Изходът на кризата ще зависи на първо време от политико-идеологическия заряд на наследника на председателския пост: дали ще бъде някоя от сподвижничките й, неин „кукловод”, или сред екс-опонентите, в т.ч. министъра-гей.

Може ли да се прогнозира отсега бъдещата политическа картина в Германия и как би изглеждала тя?

Рано е за сериозни прогнози преди европейските избори през май и тези в 3 провинции в Източна Германия през 2019 г., където Алтернативата за Германия (АзГ) е най-влиятелна.

Голямата коалиция е в най-тежка криза. Все пак ми се струва, че и в близко бъдеще именно ХДС ще избира коалиционните си партньори. Но: бихме могли да очакваме нарастване на влиянието на необичайно разтревоженото гражданско общество и на несистемните партии, на които и у нас продължават да лепят изживелите времето си скудоумни етикети от периода на студената война като „крайно десни …леви” и пр.

В Бавария ХСС вероятно ще сформира коалиция с партия „Свободни избиратели“, от 10 години представена в местния парламент. Прокламирано бе създаването на деидеологизиран, прагматичен и граждански ориентиран демократичен център, встрани, но предимно със симпатизанти от център-дясно: от ХСС, по–заможни избиратели, дори колебливи привърженици на поразяваната ГСДП с цел възпиране на възхода на Алтернативата.

Левите също опитват да се противопоставят на изсмукване на гласове от АзГ чрез призива за създаване на движението «Изправи се!» (Aufstehen!), по примера на британското „Моментум” на лейбъристите.

Междувпрочем политическата фрагментация на системните партии в условията на възход на заклеймяваните в мейнстриймовите медии като национално-популистки партии в Италия, Холандия, Люксембург, Австрия, Швеция, Централна Европа (Унгария, Полша …, чиито лидери провеждат според други експертни оценки национално отговорна политика, за разлика от национал-реформизма на Макрон ) се превърна в европейска тенденция.

Изборите в Бавария и в Хесен показаха значителен спад на подкрепата за блока ХДС/ХСС. Също така отлив и от ГСДП. На какво се дължи това според Вас?

Отливът от християн-консервативния блок и от ГСДП се случи в контекста на влиянието на хаотичната динамика на взаимно обвързания глобализиран свят, на липсата на харизматични и адекватни съвременни лидери от калибъра на Конрад Аденауер, Вили Бранд, Хелмут Шмит, Франц Йозеф Щраус, Хелмут Кол дори; на поредната разкрачена коалиция на Меркел със социалдемократите. И на взаимното идеологическо проникване на коалиционните партньори – олевяването на ХДС и „либерализирането” на ГСДП. В този смисъл, на бягството на ХДС под ръководството на Меркел и партийните ѝ дружки и кукловоди от християнските ценности.

Канцлерката наруши баланса между неолибералната си политическа философия и социалдемократическата по същество икономическа и социална политика на правителството. Нейната  ХДС се обезличи, прекрати общуването с избирателя по темите родолюбие, традиции, патриотизъм.

Ангела Меркел, с подкрепата на Шулц, ратифицира/ха с конституционно допустими, но морално неприемливи хитрини Истанбулската конвенция. При въображаема опасност от насилия над жени в немско-немските семейства и 1,8 – 2% предразположени в Германия към ЛБГТИ и джендърски настроения сред все още преобладаващия етнос.

Взривът обаче избухна с позицията на Меркел по мигрантите от третия свят, въпреки мнението на ХСС (полит-харакирито: „Добре дошли!”). И всичко това на фона и не без влиянието на усложнените  отношения със САЩ. Въпреки опитите на г-жа Меркел за частична еманципация от опеката и контрола от Вашингтон, заложени в строго секретния междудържавен договор от 21 май 1949 г., по който до 2099 г. всеки нов канцлер на ФРГ по разпореждане следва да подписва във Вашингтон т. нар. Kanzlerakt за ограничен държавен суверенитет в няколко области, включително в сферите финанси, отбрана, медиите, външна политика (вж. „Немската карта” на бившия шеф на военното контраразузнаване на ФРГ ген. о.р. Gerd-Helmut Komossa, стр. 21-22, на „Die deutsche Karte”, изд. Ares Verlag, Graz, 2007, 10.Auflage 2015). Плюс няколкото десетки хиляди военнослужещи от САЩ, настанени във военни бази на немска територия, включително замразени, но неконтролирани от ФРГ.

Доколко е реален възходът на Зелените и какво е обяснението за него?

Зелените имаха засилена медийна поддръжка – вероятно за сметка на АзГ – и традиционно силни позиции в Берлин, Хамбург и Бремен, в последно време в Баден-Вюртемберг и Хесен. Подобриха позициите си в Бавария и Долна Саксония, но са слаби в източногерманските провинции. Напоследък Зелените се присъединиха към заверата срещу Алтернатива за Германия и спечелиха от това поне в Бавария и в Хесен. На национално равнище след опцията ХДС/ХСС – ГСДП следва по логика коалицията ХДС–Зелени, каквито чисто двупартийни коалиции управляват в момента провинциите Баден-Вюртемберг и Хесен.

Очаквате ли да има предсрочни избори на федерално ниво?

До 26 май 2019 г., когато са европейските избори, категорично НЕ. През с.г. предстоят избори в Бранденбург, Саксония и Тюрингия. Ако се сбъднат прогнозите, че резултатите на ГСДП биха се стопили под 10%, е много вероятно  да бъдат обявени и избори за Бундестаг, след които да бъдат положени усилия за сформиране на коалиция с по–силно присъствие на Зелените, или «коалицията Ямайка» (ХДС/ХСС-СвДП-Зелени). Много важно е и поведението на ГСДП, но немският избирател традиционно не е любител на предсрочни избори.

разговорът води Eвелина Гечева,
източник: Трансмедия.бг