15th Dec2017

„От Сътворението на света до Края на времето“, концерт 125 години от рождението на Дариус Мийо

by Черно и Бяло

Първият концерт от цикъла „От Сътворението на света до Края на времето“ бе посветен на 125-годишнината от рождението на Дариус Мийо. На 29-и октомври, в Камерна зала България почитателите на камерната музика имаха удоволствието да присъстват на прекрасно музикално изживяване с изпълнението на дуото Дарина Малеева – цигулка и Ксавие Льоконт де ла Бретонери – пиано както и с участието на Любомир Ников – виолончело, Кристиан Сугарев – виола, Здравка Комитова – цигулка.

Успехът на дуото Дарина и Ксавие Льоконт де ла Бретонери на българския музикален подиум е безспорен, както и препълнения салон на тяхните концерти с елитни музиканти и изпълнители. Разнообразният репертоар със стойностни и често непознати музикални творби обогатява българския слушател и му дава визия за вкусовете и приоритетите на френския музикален живот.

Дарина Малеева, определена като „без съмнение една от най-изтъкнатите съвременни млади цигуларки, притежаващи изключителен талант и музикална природа (Деви Ерлих) има богата концертна дейност, както и съпругът ѝ Ксавие Льоконт де ла Бретонери (Франция), който не само концертира като солист и камерен изпълнител, но е и професор по пиано и артистичен директор на фестивал и конкурс в гр. Орсе (Франция) и този път представиха интересни изненади в избора на програмата.

Концертът беше открит с представянето на три песни за пиано от френския композитор Роже Тесие „Песен за зората“, „Песен на Зенита“ и „Песен на Здрача“, (премиера за България) в изпълнение на Ксавие Льоконт де ла Бретонери. Роже Тесие е съвременен френски композитор, ученик на Оливие Месиян и член на групата на Тристан Мюрай, „Спектрално движение“, изучаващо хармоничните трансформации на звука. С тази насоченост на Роже Тесие към приомите на съвременния композиционен изказ, можем да осъзнаем спецификата и достойнствата на тази творба. За това допринесе изключителното изпълнение на Ксавие Льоконт де ла Бретонери, който със своята експресивност и неподозиран темперамент събуди въображението и чувствата на слушателите. Мрачни хармонии придружени от неистови изблици в крайна динамика и последвани от отвлечени странни звучения, изпъстрени с дисонантни акорди рисуваха звуковата картина и пресъздаваха душевността на композитора. Познаването и усета на пианиста към съвременната музика е очевидна той успява да я поднесе на публиката успешно.

Животът и музикалното творчество на Дариус Мийо е пъстър калейдоскоп, обхващащ периода на първата половина на 20ти век, белязан с музикални събития и творчески срещи с ведущите композитори на нашето време – Венсан Д’ Енди, Артур Онегер, Жак Ибер, Жан Кокто и Ерик Сати, както и принадлежността му към „Групата на Шестимата“, факт разкриващ „творческото му кредо“ и го определя, като един от великите музиканти на съвремието.

През 1916 година, Дариус Мийо е културно аташе на посланника, голямия френски поет Пол Клодел в Бразилия. По време на престоя си, той открива очарованието на бразилския фолклор, което силно повлиява на бъдещото му творчество. След началото на Втората световна война Мийо емигрира със съпругата си в Съединените щати и преподава композиция в Колежа „Милс“ в Оукланд до 1971 г. След края на войната поема допълнително една група по композиция в консерваторията в Париж (до 1972 г.). Мийо преподава след това с годишна смяна на двата континента. Неговите лекции се посещават от различни музиканти като джаз музиканта Дейв Брубек, Стив Райх, симфониста Алън Питърсън и авангардистите Карлхайнц Щокхаузен, Лари Остин и Янис Ксенакис.

Считам за голям пропуск в нашия музикален живот факта, че музиката на Дариус Мийо извънредно рядко звучи България, а квинтетът „Сътворението на света“ (вдъхновен от африкански мит и от мелодиката на джаза) не е изпълняван у нас от много години. Единствено от Дарина Малеева и колегите ѝ от Франция и Корея, когато получават Първа награда на конкурса „Музиката и Земята“ през 2000 г.). Повод за гордост е факта,че нотите са подарени на Дарина лично от Мадлен Мийо (съпругата на Д. Мийо) след като (в същия състав) са го изсвирили специално за нея в Париж на гости в дома на Мийо. Тогава ги е завел проф. Деви Ерлих, признат най-голям френски цигулков педагог (Светлин Русев, както и Дарина са била негови студенти в Париж, преди той да почине).

Последва ярко изпълнение на две пиеси „През пролетта“ от Д. Мийо и „Страховит танц“ от Сен-Санс, в което дуото демонстрира завиден ансамбъл, а Дарина Малеева покори публиката с богата звукова палитра на цигулката си. Всеки нов автор беше интерпретиран с различно вибрато, различна апликатура и подходяща лъкова техника. Солистката постигна красив, ведър звук, и поетична атмосфера в залата! Като върхов момент в програмата на концерта чухме квинтета „Сътворението на света“.

С артистичната свобода, пламък и въображение в съчетание с удоволствие от музицирането прозвучаха солата, дуетите и ансамбловите съчетания в петте инструмента. Редуваха се елементи на джаз и блуз, типични за музиката на трийсте години в Америка, а пианото обагряше изпълнението с закачливи, ведри пасажи. Публиката щедро възнагради с аплодисменти и петимата солисти на този прекрасен концерт.

Светослав Дерменджиев