29th Nov2017

50 години балет „Арабеск”: Оплетени сме в повече конци отколкото се вижда

by Черно и Бяло

„Безкрайно е жестока участта да имаш дарба…” – Николай Кънчев

Небето има повече слънца, отколкото се вижда. Човекът има повече лица, отколкото се вижда. Земята има повече глупци, отколкото се вижда. Оплетени сме в повече конци, отколкото се вижда. Да слагаш с болка страшните бои, но никой да не вярва. Умът ти даже да се побои, но никой да не вярва. Да стигнеш даже чак до лудостта, но никой да не вярва. Безкрайно е жестока участта да имаш дарба.
Само стилът на модерната танцувалност е способен да отрази чувствения свят на тялото, но също и всичко онова, с което то взаимодейства и показва неподправеността си. Нещо повече, в прочита на съвременния танц, ние четем откровението на иначе застинали табута, за които законите на благоприличието са достатъчно, не, дори крайно консервативни. Но как ли щяхме да наречем иначе съществуващото авангардно мислене, при все, че то така или иначе съществува?
Наистина…
Спазвайки всички академични правила на сценичното поведение, съвременният танцувален театър изпраща в пъти повече послания от който и да било друг сценичен продукт, защото той е не просто въздействащ, а защото е в крак с времето, та даже по някога го и изпреварва. И може би тъкмо в това е едно от предимствата на изкуството. Да бъде коректив, но и авангард…

И така, отново във фокуса на вниманието ни е „Арабеск”, защото в сезона на тяхната 50 годишнина сме си обещали да ги наблюдаваме от близо и да бъдем неизменен техен глашатай.

Асен Наков, Филип Миланов и Ангелина Гаврилова са имената на месец ноември. Тяхната заявка за хореографско присъствие в афиша на балет „Арабеск”е вече категорично направена.

„Exit” е един завършен спектакъл!

През цялото време Филип Миланов изненадва зрителя не само със свободата на танцувалните решения, но и със стилистика, чрез която посланията му попадат с абсолютна точност в целта, извиквайки откровенното одобрение на публиката.

„Exit”, както и „Късна история”, по музика на Добринка Табакова, са доказателство за силна хореографска мисъл и висока степен на професионализъм. Артистичният състав е до крайност предан във философските му търсения и следва автора във всяка негова стъпка.

Късна история

„Пътят ми с теб” е една изповед!

„Пътят ми с теб” е още един модерен прочит на действителността, направен от Ангелина Гаврилова. Ярка, дръзка, провокативна, търсеща в движението смислови кодове, в които припознаваме автор с индивидуален почерк и богат спектър от технически възможности. Името ѝ ще открием между наградените хореографи на Националния конкурс на името на Анастас Петров, Добрич 2015, на Международния конкурс „Малки звезди”на фондация „Калина Богоева”, както и във всеки спектакъл на балет „Арабеск”.

С теб или без теб Аз продължавам, но предпочитам да съм с Теб – такава е идеята, но в хореографски текст посланието е далеч по-сложно и впечатляващо

Пътят ми с теб

„Малки правила” – вижте този спектакъл!

„Малки правила” е въздействащ със всичко, което представлява. Музиката към проекта е дело на Румен Бояджиев – син, а Александра Савова, Виктория Петрова, Даниела Иванова, Петя Колева, Таня Кацарова, Васил Дипчиков, Стефан Вучов, Филип Миланов се впускат очевидно в едно смело приключение, за което изцяло са се доверили на Асен Наков.

Кой е Асен Наков? Твърди се, че той е избраният победител на публиката от XIII конкурс за съвременна хореография и носител на наградата на името на Маргарита Арнаудова за спектакъла „Малки правила”, 2011 г. Вижте го – чрез него ще разберете какви са новите измерения на модерното танцово мислене и в каква посока ни насочва вниманието интелекта на Асен Наков.

„Арабеск” ни показва не само моментното съвременно ниво на модерния танц,но и очертава тенденции,зад които стои световна класа и уникален стил.

Даниела Владимирова Христова
снимки: Константин Чернев

29th Nov2017

Художниците от Художествената гимназия, галерия „Дебют”, 01–31.12.2017 г.

by Черно и Бяло

На 1.12.2017 г. от 18.00 ч. в галерия „Дебют” се открива за дванадесети път ежегодната изложба на художниците от Художествената гимназия в София. Мотото на изложбата „Художници създават художници” е израз на идеята, че само творци могат да формират художествен вкус у своите възпитаници.

Участниците са автори с многобройни изяви в различни области: живопис, графика, скулптура, стенопис, илюстрация и приложна графика. Изложбата представя автори от различни поколения, с различни естетически възгледи и различни посоки на развитие. Те следват своето призвание въпреки трудностите на живота, многобройните ангажименти на преподаватели, въпреки риска да бъдеш художник днес.

Творческите постижения на преподавателите са гаранция за качествено обучение и формиране на следващите поколения творци. Много от големите имена в българското изобразително изкуство са възпитаници на Художествената гимназия. Обединява ги традицията, творчеството, въображението и изящното. В ателиетата се създава климат на искреност и естествено човешко общуване. Удовлетворението и радостта от творческата работа правят близки поколенията и улесняват приемствеността между тях.

Спиралата на творческия цикъл продължава…

В изложбата участват: Вера Върбанова, Ангеларий Димитров, Мария Налбантова, Цветомила Христова, Атанас Ташев, Динко Стоев, Донка Павлова, Стоян Куцев, Димитър Яранов, Добрил Андреев, Павлина Обретенова, Ваня Малакчиева, Петко  Петков,  Момчил Илиев, Рада Пилюшка и Зоран Мише.
Куратор на изложбата е Атанас Ташев.

Откриване: 1 декември (петък), 18:00 часа
Мястото: галерия „Дебют”, бул. „В. Левски” №62

28th Nov2017

Обръщение на Общонационален комитет София за честването на 140-годишнината от Освобождението на България

by Черно и Бяло

Скъпи сънародници и приятели на България и българския народ,
Навършват се 140 години от Освобождението на България и възстановяването на нашата държавност.

На 24 април руският император Александър ІІ с манифест обявява война на Османската империя. На 22 юни руската армия форсира Дунава, заема Северна Добруджа и на 27 щурмува Свищов. Генерал Гурко с 12 000-та си войска, в която е включено и българското опълчение освобождава старата ни столица Търново, прехвърля Балкана и освобождава Стара Загора. Но победния щурм е спрян от 40-хилядната армия на Сюлейман паша. Брянският и Орловският полкове, заедно с така наречената желязна батарея се окопават на прохода Шипка, заедно с 5-хилядното българско опълчение….

Останалото го знаете от великото стихотворение на Иван Вазов – „О, Шипка!“…

Българи и приятели на България, ние никога не ще забравим героизма на всички, които изковаха победата на нашето Освобождение!

Решихме по подобаващ, достоен начин да отбележим 140-я юбилей на тази освободителна за България война.

Учредихме Общонационален комитет, който да координира и подпомага проявите и мероприятията, свързани с честването на нашето Освобождение във всички кътчета на Родината ни.

Предвиждат се изложби, издаване на книги, конференции, тържества с участието на популярни артисти, писатели и обществени дейци, реновиране на паметниците, построени в чест на загиналите гренадири, сержанти, офицери и български опълченци.

Обръщаме се към Вас, скъпи сънародници, у нас и в чужбина, приятели на нашия народ, да съберем необходимите средства, за да отбележим достойно и гордо свободата, на която се радваме 140 години.

Открихме сметка в Банка ДСК: 02/0000000024835866
IBAN: BG 92STSA93000024835866
BIC: STSABGSF
Даренията могат да бъдат в лева, евро, долари, рубли.

Разчитаме на Вашата подкрепа!

В края на 2018 година ще издадем книга на дарителите, където ще публикуваме точен отчет и имената на всички, дали своята лепта за това свято, благородно и всенародно дело – честване на 140 години от Освобождението.

Да бъдем заедно, както това са сторили нашите опълченци и руските освободители на легендарния връх Шипка в името на Свободата на България!

27th Nov2017

Илиана Бецинска, живопис и икони, галерия-книжарница „София Прес”, 4–14.12.2017 г.

by Черно и Бяло

Илиана Бецинска е автор, който влага в произведенията си много чувство и страст. За нея актът на творчество е подобен на свещенодействие. Експозицията, която представя в галерия-книжарница „София Прес”, включва живописни творби и икони, изпълнени в сложна класическа технология.

Откриване: 4 декември, понеделник, 18:30 часа
Повече за събитието във facebook

За авторката
Илиана Бецинска е родена на 17.01.1955 година в град София. През 1974 година завършва Художествената гимназия в град София, с преподаватели: Стефан Гацев, Петър Коцев и Иван Иванов. Година по-късно започва работа като художник във Военна кинематография – София, а след това е приета във Великотърновския университет и през 1981 завършва специалност живопис при проф. Янаки Манасиев и Александър Терзиев.

В периода 1981-1986 започва да преподава Изобразително изкуство в 88-мо училище в София. За нея преподаването на изкуство е онзи духовен учител за децата, който им отваря врати към нов и различен свят. От 1986 до 1990 работи като художник в Софстрой, но след 1991 година се връща към преподавателската си кариера в училище „Васил Левски“ – София.

Първите ѝ самостоятелни изложби са през 2002 година: Благотворителна изложба на икони за църквата „Свети Седмочисленици“ и „Живопис“ в музей „Земята и хората“. Там тя представя своите картини и икони – темпера върху дърво, като използва технология на старите майстори, чиято изкусност е позволила съхранение на старите български икони още от средните векове. Нейни творби се намират в много частни колекции в Италия, Франция, Белгия, САЩ, Норвегия, Япония и на други места по света.

 

26th Nov2017

Черно и Бяло #99/2017

by Черно и Бяло

Представяме Ви есенно-зимния новия брой на списание „Черно и Бяло”:

Внимание! Съдържа текст.

26th Nov2017

Минало и настояще на един контракултурен разказ, група XXL, Национална галерия, 28.11.2017 –18.02.2018 г.

by Черно и Бяло

Изложбата на създадената през 1994 група XXL съдържа документация и творби от вече далечното и изпълнено с желание за промяна последно десетилетие на миналото столетие, като същевременно показва актуални произведения на авторите от този някога пределно провокативен артистичен кръг.

Освен основателите Свилен Стефанов, Генади Гатев, Хубен Черкелов, Иван Кюранов, Косьо Минчев, Расим, Георги Тушев и Слави Славов, са представени и автори, включили се в неговата дейност с течение на годините – Росен Тошев, Димитър Яранов, Георги Ружев, Борис Сергинов, Красимир Добрев, Йордан Ефтимов, Дейвид  Д’Агостино и Анатолий Осмоловски. С групата в различни години са сътрудничили голям брой автори, а десетки са открили самостоятелни изложби в пространството на галерия XXL.

Първият манифест  на групата „Ритник в гърба на инерцията” е написан и публикуван в началото на 1995 във в. „Култура”, а по-късно с допълнения се появява и на страниците на „Литературен вестник“. Името XXL се свързва и със съществувалата между 1996 и 2003 столична галерия на пл. „Македония”. Имената на някои от най-популярните изложби на кръга XXL звучат като: „Нова българска живопис” (1996), „Косьо, Хубен, Тушев” (1997), „Измерения на насилието” (1998), „Gangstart” (1998), „Българският пейзаж като метафора” (2001) и „Нови радикални практики” (от 1997 до 2001). Галерия XXL е закрита през 2003 от областния управител на София след изложба в галерията под името „AntiSax (Ново политическо изкуство)“.

Изложбата и изданието към нея се реализират с подкрепата на One Gallery, София
Куратор: Свилен Стефанов

Откриване на 28 ноември, вторник, в, 18:00 часа
Двореца, пл. „Княз Александър І“

23rd Nov2017

Гала-концерт на лауреатите на фестивалите „Сребърни чучулиги“ и „Альоша“

by Черно и Бяло

Една обикновена дата в календара успя да се превърне в празник, събрала заедно лауреатите на ХVIII фестивал на патриотичната и антифашистката песен „Сребърни чучулиги“ и ХV фестивал на фронтовата песен „Альоша“. На 25 ноември 2017 г. наградените изпълнители и ентусиазираната публика пяха незабравими български патриотични и руски фронтови песни в препълнената зала на Руския културно-информационен център в София. Гала-концертът на победителите бе организиран от Фондация „Устойчиво развитие за България“ и  Българския антифашистки съюз,  подпомогнати от обществени организации членове на Общонационалния организационен комитет на фестивалите със съпредседатели г-жа Станка Шопова и г-н Симеон Игнатов.

Всяка година фестивалите тематично са свързани със забележителни годишнини от нашата история. Мотото на фестивалните изяви през 2017 г. премина под знакови събития:

  • 140 г. от началотo на Руско-турската освободителна война (1877-1878г.)
  • По пътя към Победата. От историческите битки към историческата Победа на 9 май 1945 г.

Във фестивалите едновременно можеш да се наслаждаваш на изключителни музикални изпълнения на над 1000 изпълнители от 5 до 85 години и същевременно да направиш истинско пътешествие. Защото  участниците за поредна година, водени от своята любов към българската и руската песен,  пристигнаха от всички краища на родината: София, Бургас, Черноморец, Шумен, Добрич, Русе, Кърджали, Пловдив, Мездра, Белово, Севлиево, Стрелча, Велинград, Ракитово, Ямбол, Сливен, Своге, Перник, Горна Оряховица, Елин Пелин, Червен бряг, Кнежа и др. И двете фестивални прояви днес са смисъл и съдържание на дългогодишния труд на стотици самодейци и професионалисти, свързани с песента – композитори, музиканти, поети, изпълнители, педагози, организатори. Всяка година талантливи участници подаряват своите изпълнения и получават аплодисментите на благодарните зрители, като изпълнителското им майсторство непрекъснато расте, расте и броят на песните, написани от участници, както и аранжименти,  направени от диригентите на групите.

И тази година заедно бяхме с нашите приятели-изпълнители от Русия, Молдова, Македония.

Авторитетното жури, което отличи най-добрите, бе с председател Милен Тотев и членове: проф. Стоян Ангелов, маестро акад. Виолета Ковачева, доц. д-р Сабин Леви, Вили Икономов и Лозан Такев.

По традиция Гала-концертът на лауреатите на фестивалите се превърна в празник на дружбата, музиката и творческото вдъхновение. Една изключителна проява, съпроводена от много красота и феерия от звуци, която присъствалите дълго ще помнят.

Към това тържество на хубавата песен и изпълнителското майсторство се присъединиха: г-н Алексей Новоселов – съветник по културните въпроси в посолството на Руската федерация, Н. Пр. Педро Пабло Сан Хорхе – извънреден и пълномощен посланик на Република Куба, Н.Пр. Темиртай Избастин – управляващ посолството на Република Казахстан, г-жа Нюрка де ла О Мохена – консул в посолството на Куба, представители на организациите на творческите съюзи, на обществени организации, на военно-патриотични организации, ветерани от войните, герои на труда, бележити творци.

В началото на концерта бе почетена паметта на великия син на Куба и на прогресивното човечество Фидел Кастро по повод една година от преминаването му в Пантеона на безсмъртните.

Г-н Алексей Новоселов огласи поздравителен адрес до лауреатите, организаторите и гостите от Н. Пр. Анатолий Макаров, извънреден и пълномощен посланик на Руската федерация, в което се подчертава, че такива събития, показват на дело, че традициите на културната и духовната общност на братските славянски народи от Русия и България никога не остават в миналото, и че многовековното ни приятелство има голямо бъдеще.

Г-н Кирил Воронков, ръководител на отдел „Руски език и образование“ в РКИЦ поздрави участници и гости от името на Представителството на Россотрудничество в България.

Отличените изпълнители подариха на всички присъстващи песни като: „День Победы“, „Прощание славянки”, „Прощайте скалистие горы“, „България – Русия”, „Песен за Родината“, „Батак“ и др. песни,  събрали всенародната признателност към героизма и победата, свободата и мира.

Наградите на лауреатите връчиха членовете на журито и  представители на съорганизаторите на фестивалите.

Силен емоционален заряд дадоха изпълненията на вокална формация „Орфей“ от Пловдив, ВГ „Пятница 13“ от Ямбол, дамски камерен хор „Арфа“, хор „Планинарска песен“ и ВГ „Червена роза“ от София.  Не може да ни остави равнодушен и фактът, че все повече млади хора и деца заявяват своя талант на сцената на фестивалите.Такива бяха изпълненията на малката Алис Коруджийска от Велниград, Юлиана Мур от Севлиево, Пейти Димитрова от Ямбол, както и на вече утвърдените:  Лидия Кичанова от Черноморец, Никола Радиков от Кърджали, Райчо Митев от София, Георги Чолаков от Пловдив, Николай Шевченко от Русия.

Изпълнението на лауреата на фестивала „Красная гвоздика“ Николай Манолов не остави равнодушни  в залата и гости, и участниците пяха заедно „За теб, Българийо“.

Специални гости на гала-концерта бяха Представителен народен хор от град Мытищи, Московска област, Руска федерация, с ръководител Алла Захарова, заслужил деятел на искуствата на Русия, и Михаил Машко от Москва, които взривиха публиката със своите завладяващи изпълнения.

Участници, публика и гости бяха единодушни, че подобни събития припомнят на младите поколения за историческите, културните и духовните общности на нашите народи, за бойното им братство.

Няма достатъчно силни думи, с които да опишеш огромната любов на хора, дошли с единственото желание да споделят своя талант с колкото се може повече съмишленици. Текст, музика и изпълнения обединяваха в присъстващите в залата и нееднократно сцена и публика се сливаха в едно.

Фестивалите ще продължат и занапред да поддържат интереса  към хубавата песен и ще се утвърждават като средство за родолюбиво възпитание и утвърждаване на най-добрите съвременни духовни и морални  ценности, за да пребъде дружбата между народите в днешния неспокоен и противоречив свят като средство за запазване на мира и разширяване на всестранното сътрудничество между тях.

Общонационален организационен комитет на фестивалите

21st Nov2017

Страната на огъня по пътя на коприната

by Черно и Бяло

Представиха нова книга във Военния клуб

Преди дни в Централния военен клуб беше представена историята на Азербайджан, с автор австрийският историк и писател Ерих Файгл. Конференцията се състоя в присъствието на политици, дипломати, историци, журналисти и приятели на Азербайджан.

Посланикът на Азербайджан г-жа д-р. Наргиз Гурбанова припомни, че страната ѝ е „една от античните люлки на цивилизацията“. Тя подчерта, че това е първата светска държава в мюсюлманския свят, която за краткото е съществувала в началото на миналия век…, специален фокус прдставляваха думите й относно карабахския конфликт.

„Взаимното ни опознаване е повече от необходимо в глобалния свят, изтъкна в словото си доц. д-р Благовест Нягулов, зам-директор на Института по история към БАН. Балканите и Кавказ са почти съседи, но не се познават добре. Книгата вероятно ще е изненада и провокация за българския читател.”

Азербайджанският историк акад. Ягуб Махмудов, който е и депутат, сподели мнението си и недеволството си  от превратната гледна точка, която се е наложила за историята и природата на карабахския конфликт, в който пасивите са струпани върху Азербайджан. Според него коренът на сегашния проблем е в някогашното противоборство между Руската и Иранската империи за контрола върху региона. Той също подчерта, че: „България заема важно място в политиката на Азербайджан и очаквам нашите отношения да се развиват“.

„Докоснах се до свят, непознат за мен и представен изопачено“, подчерта на свой ред преводачът Тодор Енев, който не скри, че има приятели както арменци, така и азербайджанци. Подчерта също така, че би се радвал двете страни да намерят път и да заживеят мирно и приятелски.

21st Nov2017

„Молитва“, Верде, Мраморна зала, РКИЦ, 22.11.–15.12.2017 г.

by Черно и Бяло

Фондация „Верде“ и фондация „Звезден старт за таланти“ откриват изложба Молитва на 22 ноември от 19:00 часа в Мраморна зала в РКИЦ.

pokana
„Всичко, което имам да казвам, е изразено в картините ми. В тях виждам моите деца, които са ми еднакво скъпи и ценни. Бленувам да настъпи мига, отново да вложа емоции и чувства, да изживея и пресъздам болките, страданията и щастливите им мигове. Полетът на мисълта, философските ми убеждения, техническите познания и маската, под която се прикривам, ми помагат да изразя себе си. Багрите, скритите кодове и знаците в картините ми, представени чрез „Техника на взаимодействието“, дават възможност на всеки, според собствената си фантазия и душевност, да си направи изводи, да тълкува по свой начин внушението на моето творчеството.“
Многопластовата богата палитра на Верде, изпълнена с вибрации и емоции, докосва и провокира вълнуващо. Въздейства със своята вътрешна светлина,  духовна чистота и мъдрост. Философските теми, които засяга, изплуват от дълбочината на мисълта му. Представената серия от големи платна, блести с цветово равновесие. На всяка негова картина на гърба е поставен отличителен знак-печат, с образа на „Герба“. Негова стихия са: картини, които се движат, погледнати от всякъде; разнообразие на багрите; ярка динамичност на образите; очарование на колорита на формите; скритите кодове и знаци. С омайващо великолепие и съкровено чувство,  поставя ангелче в човешка длан. Високата живописна култура,  преклонение и възхищение на Верде, ни връща назад във вековете, за да напомни за великите художници. Изобразява очарованието, въздействието и внушението на Богородица, озарена с едва доловима усмивка, а Кръстителят,  с кръст и вдигнат пръст нагорe. Извайва лика  на абсолютния господар на земята, връзката между хората и боговете. Подчертава високият царствен сан и всемогъщество, с уникалната погребална маска, украсена с кобра, двойна корона и атрибути. Живите очи на фараона  напомнят за неговата вечност. Безусловно вярва в благотворното влияние на молитвата. Пресъздава до съвършенство силното въздействие на „Спасителя“, очи и устни, които говорят и се движат. Изящно изработва детайлите и дълбочината на всяка гънка от дрехата. Извайва образът на „Лейди Мериям“, обгърната със син цвят на воала, символ на небесна чистота. Инспериран  от творчеството на Леонардо да Винчи, представя великолепна творба, изпълнена с ярка динамичност на образите – ожесточен спор, чрез безмълвен диалог. С почит и преклонение към старите майстори обединява три характерни образа, запазва тяхната индивидуалност. Пренася ги в гр. Трявна, достоверно, сякаш това  е родното им място. Представя чувствата на героите: копнеж, мъка и страдание; безграничната майчина и синовна любов; силата на мистичната Божествена любов, която сътворява чудеса, дарява енергия и живот; напомня за бъдещия световен проблем, недостигът на вода. Изобразява огледален образ, под въздействие на настояще и бъдеще, на доброто и злото. Пресъздава огнени живи багри, разпръска светлина, в търсене на нов прочит и тълкуване. Вае чувства и музика, влияе чрез цветове върху настроението на хората. Развива хипотезата за заряда и равновесието, което носят. Обръща внимание на символът на дървото на живота, на изкуството да: създадеш семейство, отгледаш деца, съхраниш любовта и родовите корени, на вечността, която се предава от поколение на поколение. Предупреждава света за различните лица на войната: паника, страх, конфликти, безразличие, беззаконие, унищожение, убийства, пожари, наводнения, разруха, мизерия и нищета. С геометрични фигури и тонове очертава образа на жена. Акцентира върху ролята на маската, под въздействие на клоунада, ирония и музикални инструменти. Алегорично представя вътрешното аз на човека,  под една чалма, скрити два противоположни образа. Четката му пленява, пилее багри, изпълнени с чувства и музика. Внушава прости и откровени истини, допълнени със скрити кодове във фона. Посланията на изкуството му носят заряда на обществена мисия, която превръща таланта в кауза.

Рецензия на Ралица Базайтова
„Една година по-късно, за мен художникът Верде и неговият художествен метод продължава да бъде един истински феномен в българското художествено пространство. Това е изкуство, което не може да остави зрителя равнодушен, изкуство, което провокира. Правят впечатление неговите мащабни платна, изпълнени с ярки и контрастни багри, женските образи, преплетени със сложна символика и сериозни философски обобщения. Тук могат да се видят отгласите от сюрреализма и фовизма, уроците на европейското изкуство от началото на XX век, интерпретирани по един личен и своеобразен начин, запазена марка на автора чрез „техниката на взаимодействието“. Особено впечатление правят образите на младия египетски фараон Тутанкамон – „Тут“, образите на Христос в различни интерпретации – „Спасителя“, както и емблематичната „Молитва“ с особено изразителни ръце, не случайно дала името си на цялата експозиция. Редом с тях са композициите, вдъхновени от прочути живописни творби и рисунки на изтъкнати майстори, сред които Питър Брьогел и Леонардо да Винчи – „Довършено“ и „Богородица и Кръстителя”. Тук можем да открием особено оригиналния образ на тълпата с готескните образи, обградили вече предадения Спасител, но и интереса, с който художникът издирва и пресъздава низките страсти, деформацията на лицата. Редом е и интересната интерпретация на живописна творба по прочутата рисунка на Леонардо „Богородица и Света Ана“ от Националната галерия в Лондон, съчетаваща елементи от Лувърските варианти на „Богородица в пещерата“, с образите на малките Христос и Йоан. Авторът изглежда ги създава бързо и импулсивно, на един дъх, но те изразяват натрупването на образи и впечатления, на пластически метафори в съчетание с внушенията, които той иска да запечати върху платното. Това са силно въздействащи творби, които имат нужда да се разглеждат бавно и продължително, за да се разгадае скрития в тях код, както и мисленето на художника чрез багри и форми. Картините са неговото средство за изразяване и комуникация със света. Той говори чрез картините. Изложбата е неговият празник и желание да сподели творчеството си. Надявам се, че мнозина сред вас ще се докоснат до него със сърцето си.“
Из рецензия на Александър Балкански
„ВЕРДЕ е един истински артист, който притежава своя индивидуалност, собствено виждане и почерк. Независимо от всеобхватността на темите, запазва своя стил като излиза извън сферата на обикновената реалност. Има силни недоизказани мисли. Във всяка картина търси повод и причина да разкрие нова тема, която да развие. При него всичко идва от само себе си. Акцентира върху магическите свойства на ръцете, които благославят и имат голяма концентрация на енергия. Интересна е връзката, която прави с античността и човешкия род. Оригинално представя събирателният образ на войната. Много съм впечатлен от мащаба и дълбочината на творчеството му. Картините му говорят сами за себе си.“

Откриване: 22.11.2017 г., 19:00 часа
РКИЦ, Мраморна зала, ул. Шипка №34

19th Nov2017

Петдесет години „Арабеск”

by Черно и Бяло

Какво е да си част от студио „Арабеск”?
Какво ще се случи през сезона, посветен на годишнината и събитията, очертаващи честването?

След успешното представяне през октомври на премиерата „Ромео и Жулиета”, постановка на Боряна Сечанова, както и показване спектаклите на Маргарита Арнаудова, месец ноември дава възможност на млади автори да заявят присъствие, а може би и индивидуален модернистичен почерк.

„Градски шум – черната кутия” е спектакъл-дебют на млади автори. В него четем имената на Филип Миланов и Асен Наков. Спектакълът, представен на 16 ноември е съставен от две миниатюри и по всичко личи, че за него сцената ще остане отворена още дълго време.

„Моето второ Аз” е пиесата на Асен Наков, в която ясно личи дълбочината на философските търсения и оголените въпроси за неизменната вътрешна духовна колизия, съпътстваща нашето ежедневие. Филип Миланов е автор на „Save the kid”. Впрочем, за него очевидно сезонът се очертава да бъде силен, предвид участието му в ролята на Ромео в „Ромео и Жулиета”, а сега и с дебюта на автор, с което демонстрира замах и неподправено предизвикателен маниер, типичен не само за стила, но и за участващите в проекта. Музиката и за двете миниатюри е дело на танц-артиста Станислав Генадиев, който е ново амплоа – музикант.

В проекта „Градски шум – черната кутия” освен професионални изпълнители от балет „Арабеск”, участват ученици от Националното училище за танцово изкуство и такива, с изявен интерес към съвременния танц.

Предстоят ни месеци, в които ще имаме възможност да аплодираме спектаклите на Боряна Сечанова (художественият ръководител на „Арабеск”), неземната Мила Искренова, всеотдайната Олеся Пантикина, Антония Докева и… разбира се, още много изненади. На 26-и ноември (неделя, от 17 часа) завесите ще се разтворят отново за творческите индивидуалности на Асен Наков – „Малки правила”, Филип Младенов – „Exit” и „Късна история” и Ангелина Гаврилова – „Пътят ми с теб”.

За „Черно и Бяло” ще бъде чест да отразява като в калейдоскоп програмата им през целия сезон и ще се опита да бъде техен медиен глашатай.

Даниела Владимирова Христова

14th Nov2017

„Един пояс, един път” китайската перспектива

by Черно и Бяло

В края на ноември излиза от печат новата книга на „Ентропи 1”

Инициативата „Един пояс, един път“ е най-мащабното и амбициозно усилие на съвременен Китай да предложи нова, различна от западноцентричната глобализационна парадигма. Тя има за цел да оформи контурите на нов тип глобализация, чиито принципи се коренят в традиционната китайска култура и философия и в чийто център стои представата за многоизмерната взаимосвързаност. Какво предлага „Един пояс, един път“? Какви ще са ползите за икономиките и обществата в страните от нейния обхват? Ще засегне ли Китай чрез инициативата ключови интереси на други големи държави? Отговорът на всички тези въпроси налага най-напред да бъде проследен нейния генезис и логика, така както ги виждат от Пекин.

 


Из „Предговор”

Инициативата „Един пояс, един път“ (一带一路, и дай и лу) е първото и най-значимо усилие на Китай след започналата в края на 70-те години на миналия век политика на реформи и отваряне към света за утвърждаването му като незаобиколим фактор в международните икономически, търговски и политически отношения. Бързият икономически възход през изминалите трийсет години доведе до големи трансформации не само в структурата на китайското общество, но също така и в начина, по който китайците гледат на света. Тази промяна в нагласите стана по-очевидна след финансовата криза от 2007–2008 г. и последвалата я икономическа, за които в Китай съществува разбиране, че се дължат основно на структурни проблеми в западния свят и които показват, че „глобализацията по американски образец изглежда неустойчива“. Когато през 2013 г. китайският председател Си Дзинпин представи визията си за „китайската мечта за велико национално възраждане“, стана ясно, че Пекин ще търси нови, проактивни пътища за своето развитие и утвърждаване в света като „голяма държава“, но и че смята да постигне това по начини, различни от досегашните. Година по-късно, с издигането на инициативата „Един пояс, един път“ Китай показа вече ясно, че не желае да бъде част от западната глобализационна парадигма, в която „морските страни доминират над тези във вътрешността на континентите, а Западът доминира над Изтока“.

Какво обаче предлага „Един пояс, един път“ в замяна на досегашните модели в международните отношения? Възможно ли е инициативата да се реализира в условията на нестабилност в голяма част от ключовите є региони? Ще засегне ли интересите на други големи държави в степен, в която те ще започнат да се отнасят към нея като към заплаха? Какви са икономическите ползи от проектите, как ще се финансират, какъв ще бъде ефектът им върху местните икономики, социални групи и околната среда? Всички тези въпроси нямат еднозначен отговор и поради прекалено комплексния характер на самата инициатива „Един пояс, един път“ и все още началният етап от нейната реализация, често са обект на едностранни интерпретации, основно в медиите, които оценяват отделни нейни аспекти, поставяйки я или в контекста на западната представа за „китайската заплаха“ или свързвайки с нея прекалено големи надежди и очаквания.

Настоящата книга представлява опит за систематично представяне на инициативата „Един пояс, един път“, така както я виждат в Китай – нейният характер, цели, основни компоненти, механизми за реализация, рисковете и предизвикателствата, пред които е изправена, както и гледните точки на местните анализатори по тези въпроси.

Поради статута на инициативата като едно от ключовите направления в днешната китайска външна политика, външноикономически, търговски и инвестиционни отношения с останалия свят, тя е обект на огромен брой изследвания, анализи и коментари, част от които следват официалната линия, а други търсят алтернативни обяснения за мотивите, които стоят зад нея. През последните три години „Един пояс, един път“ се превърна на практика в отделно направление в китайските социални, икономически и дори природни науки и това налага тя да бъде осмисляна отвъд представите за обикновена стратегия за геополитическо ребалансиране, програма за икономическо развитие на по-изостанали региони, търсене на нови двигатели за китайския икономически растеж или усилие за изнасяне на остарял производствен капацитет зад граница.

Инициативата „Един пояс, един път“ си поставя изключително амбициозната цел да оформи контурите на нов тип глобализация, основана на многоизмерната свързаност и търсеща отговор на проблема с устойчивото развитие в глобален план. Резултатът трябва бъде изграждането на „общност на споделена съдба“, в която водеща ще бъде взаимосвързаността.

За автора
Тодор Радев е завършил „Политология“ в СУ „Св. Климент Охридски“ с магистърска теза „Концепцията за „тройното представителство“ на Дзян Дзъмин: идеологически и политологически аспекти“. Бил е хоноруван преподавател по „Политически идеи и практики в страните от Източна Азия“ в Центъра за източни езици и култури към Софийския университет, специализирал е международни отношения на Китай в университета „Сун Ятсен“ в Гуанджоу и Сямънския университет. Автор е на книгата „Китайците“, преводач и редактор на „Китайската мечта за велико национално възраждане. Избрани откъси от речи и изказвания на Си Дзинпин“, „Здравей, Китай!“ (мултимедиен културен поглед в 100 теми“, „Китайско-български тематичен речник“, редактор на съдържанието на списание „Обектив Китай“, автор на редица публикации, свързани със съвременното политическо и идеологическо развитие на съвременен Китай. От 2009 г. работи като журналист и редактор в българската секция на Радио Китай за чужбина в Пекин.

Още за книгата четете тук: Един пояс, един път

13th Nov2017

Киномания 2017: Сред горещите заглавия в селекцията са и „Смъртта на Сталин” и „Сбогом, Кристофър Робин”

by Черно и Бяло

Най-горещите хитове от настоящата година може да намерят зрителите в програмата на Киномания.

В специалната рубрика „Фестивал на фестивалите” са включени актуалните заглавия от големите кинофоруми, като много от филмите вече са носители на престижни награди.

Такъв е „Борг/Макенроу”, който само преди няколко дни спечели Награда на публиката от фестивала в Рим. Както показва заглавието, филмът разказва за съперничеството между тенис легендите от 80-те години – спокойния Бьорн Борг и енергичния Джон Макенроу. Хамелеонът Шая Лабьоф е в образа на Макенроу, а Борг се играе от Сверир Гуднасон. В останалите роли са: Стелан Скарсгаард, Тува Новотни, Йън Блакман и Лео Борг.

Съвсем различни по темперамент, но безспорно най-добрите в света на тениса, двамата спортисти се изправят един срещу друг в един от най-паметните мачове в историята на играта. Освен спортна драма, филмът е и своеобразен психологически трилър, разкриващ вътрешните демони на двамата играчи и съпътстващата ги медийна истерия. „Борг/Макенроу” е в кино „Люмиер Лидл” на 18 ноември от 18:45 часа.

Сред интригуващите заглавия в програмата е и „Смъртта на Сталин”, пресъздаващ последните дни на съветския диктатор

Йосиф Сталин и хаосът, настъпил сред обкръжението му след неговата смърт. Филмът е с цели 13 номинации на Британските независими филмови награди, които станаха ясни преди броени дни – за най-добър филм, режисура, поддържащи актьори на Стийв Бушеми и Саймън Ръсел Бийл, поддържаща актриса на Андреа Райзбъро, сценарий, монтаж, музика, сценография, костюми, грим и прически, ефекти и кастинг.

Продукцията е на режисьора Армандо Янучи, в образа на Сталин влиза Ейдриън Маклафлин, участват още: Стийв Бушеми, Саймън Ръсел Бийл , Пади Консидайн, Рупърт Френд, Джейсън Айзъкс, Олга Куриленко, Майкъл Пейлин, Андреа Райзбъро, Джефри Тамбър, Дърмът Краули, Джералд Лепковски, Ейдриън Маклафлин.

След като параноичният диктатор внезапно умира, това отприщва вълна от борба за власт, корупция и интриги сред приближените му „лакеи”. Зрителите могат да видят филма на 1 декември от 20:45 часа в кино „Люмиер Лидл”.

Друго хитово заглавие от 2017 г., също номинирано за Британските награди (за поддържаща актриса на Кели Макдоналд) е филмът Сбогом, Кристофър Робин“, разказващ за създаването на любимата на поколения читатели книга „Мечо Пух” от драматурга Алън Александър Милн. Произведението се появява вместо антивоенната книга, която първоначално авторът е смятал да напише. Той се поддава на молбите на своя син Кристофър Робин да разкаже оригинална история. Книгата става изключително популярна и се оказва точно това, от което се нуждае изтерзаната след Първата световна война нация. Но простичките и дълбоки истини и мъдрост в нея, както и ценностите, които защитва, я правят актуална и до днес.

Може да видите филма в кино „Люмиер Лидл” на 18 ноември от 18:45 часа.

Цялата програма на КИНОМАНИЯ може да откриете на kinomania.bg

КИНОМАНИЯ е част от Календара на културните събития на Столична община за 2017 г.

12th Nov2017

Киномания 2017: киното на Русия

by Черно и Бяло

Скандалният „Матилда” и ощетри интригуващи филма са руските предложения

Вече покрилият се със скандална слава филм „Матилда” на режисьора Алексей Учител ще можем да видим на Киномания 2017 г. Прожекцията е на 18 ноември, 19:00 часа в зала 1 на НДК.

Филмът проследява любовната афера на бъдещия император Николай II с красивата балерината от полски произход Матилда Кшесинская. Когато бащата на Николай – император Александър III умира, синът му осъзнава, че свободата да обича, когото иска е приключила. Официалният период на траур още не е отминал, когато вдовицата на императора урежда брака на цар Николай с принцеса Аликс фон Хесен-Дармщад.

Филмът е заснет сред красивите есествени декори на Санкт Петербург, а в ролите са: Ларс Айдингер, Михалина Олшанска, Данила Козловски, Луизе Волфрам, Ингеборта Дапкунайте, Сергей Гармаш, Григорий Добригин, Евгений Миронов, Виталий Коваленко.

„Матилда” разбуни духовете в Русия и доведе до множество забрани и актове на насилие от редица православни активисти, твърдящи, че филмът петни името на монарха, който е свален от власт по времето на Октомврийската революция от 1917 и убит от болшевиките, а после канонизиран за светец от Руската православна църква.

Друг филм за саможертвата и лишението , в който също става въпрос за балерина, е „Болшой”, който ще видим на 26 ноември от 13:30 часа в кино „Люмиер Лидл”. Съвсем млада балерина се подлага на жертви и унижения, за да сбъдне мечтата си – да играе на сцената на Болшой театър. Дейстивето във филма се развива на фона на великолепната музика на Чайковски, а персонажите са изиграни от истински балерини.

Режисьор на „Болшой” е Валерий Тодоровски, участват: Маргарита Симонова, Алиса Фрейндлих, Валентина Теличкина , Александър Домогаров, Анна Исаева , Никола льо Риш, Андрей Сорокин , Ирина Савицкова.

Ерата на първите” пък разказва за съветския космически полет от 1965 г., при който легендарният космонавт Алексей Леонов осъществява първото излизане на човек в открития Космос. Всичко сякаш върви по план, но внезапно радиовръзката е прекъсната…Филмът е дело на режисьора Дмитрий Кисельов, а в образите влизат: Евгений Миронов, Константин Хабенски, Владимир Илин, Анатолий Котеньов, Александра Урсуляк, Елена Панова, Валерий Гришко, Авангард Леонтиев. Филмът може да се види на 18 ноември от 12:30 часа в кино „Люмиер Лидл”.

Сред руските заглавия в селекцията на Киномания е и „Pro любов. Само за възрастни” на колектива от режисьори: Павел Руминов, Наталия Меркулова, Алексей Чупов, Нигина Сайфулаева, Евгений Шелякин и Резо Гигинеишвили. Филмът е продължение на касовия хит “Про Любов” и разказва различни кратки истории за любовта – този път с фокус не

как да я открием, а как да задържим любовта. Дали с добрина, дали с готвене, дали чрез сексуални практики или размяна на партньорите…

Във филма участва талантливият американски актьор Джон Малкович, а в останалите роли са: Фьодор Бондарчук, Анна Михалкова, Ингеборга Дапкунайте, Гоша Куценко, Виктория Исакова, Равшана Куркова, Максим Матвеев.

„Pro любов. Само за възрастни” ще има само една прожекция в рамките на Киномания – на 19 ноември от 18:15 часа в кино „Люмиер Лидл”.

Цялата програма на КИНОМАНИЯ може да откриете на kinomania.bg

11th Nov2017

Киномания 2017: киното на Франция

by Черно и Бяло

Фестивалът на френския филм е част от програмата за седма поредна година

Страстта и характерното очарование на френските филми ще зарадват зрителите на тазгодишната Киномания. Фестивалът на френския филм е част от кинопанорамата за седма поредна година и се осъществява в партньорство с Френския културен институт.

Началото ще даде „Прекратяване на огъня” на 17 ноември в „Люмиер Лидл”, а режисьорът на филма Еманюел Куркол ще бъде специален гост на откриването.

Във френската програма са включени няколко заглавия, свързани със знаменити творци като: „Гоген – Пътуване до Таити” на Едуар Делюк, с участието на забележителния Венсан Касел, в ролята на големия художник; „Роден” с режисьор Жак Доайон, разказващ за живота на легендарния скулптор; „Далида” на Лиса Асуелос – пресъздаващ трагичния живот на една от най-известните френски певици от края на 50-те до 80-те години, както и „Джанго”, който разкрива историята на популярния джаз китарист и композитор Джанго Райнхард и на неговата борба в окупираната от фашисти Франция през 1943 г.

Сред френските заглавия е и филм за пионерите на киното – братята Огюст и Луи Люмиер. Артистичният директор на фестивала в Кан – Тиери Фремо селектира и коментира по неподражаем начин най-значимите сред съхранените филми на двамата братя. „Люмиер” е не толкова документален филм, а 90-минутна компилация, която обхваща близо 1500 филма.

Ненадминатата Изабел Юпер ще видим в друг филм от френската селекция. „Мадам Хайд” на режисьора Серж Бозон е изпълнен с ексцентричен комизъм трилър – свободна импровизация върху популярния сюжет за доктор Джекил и г-н Хайд, но с изненади. За изпълнението си във филма, Юпер получава награда за най-добра актриса на фестивала в Локарно.

Друга прекрасна актриса – Марион Котийар ще очарова зрителите във филма на режисьора и актьор Гийом Кане – „Рокендрол”. Котийар и Кане играят самите себе си в тази неистова сатира на светския живот и неговите нелепи изисквания към публичните изяви и имиджа.

Талантливата Марион Котийар ще видим и в „Призраците на Исмаел”, където е в образа на мистериозната Карлота – съпругата на кинорежисьор (в ролята Матийо Амалрик), изчезнала преди 21 години, която внезапно се появява и внася смут в спокойния живот на мъжа си и приятелката му Силвия (Шарлот Гензбур). Великолепната игра на трите звезди е най-голямото богатство на този еротичен film noir, разказващ как самоличностите могат да бъдат оформени от вътрешни, неконтролируеми сили, без значение колко отчаяно се опитваме да бъдем самите себе си.

В легло с Виктория” е друго от френските предложения в програмата, което ни пренася в разхвърляния живот на трийсетинагодишна разведена адвокатка с две деца, на ръба на нервна криза. Режисьорът и сценарист Жюстин Трие е създал романтична комедия, но с проникновена женска нотка, много човечност и автентична атмосфера.

В съвсем различна стилистика е „Момичето от Брест” – гневен филм, създаден, за да насочи вниманието към сериозни проблеми и да разтърси една самодоволна система, представяйки истинската история за дългата борба на една жена да бъде приета на сериозно при сблъсъка си с фармацевтичната индустрия. Филмът е заснет по бестселъра „Медиатор 150 мг”, а режисьор на продукцията е Еманюел Берко.

Сто и двадесет удара в минута” е друго предложение на френското кино, което отдава въодушевена и трогателна почит на политическия активизъм и моментално се превърна в модерна класика на гей киното. Разказвайки свои лични преживявания, Робен Кампийо, режисьор на продукцията, представя случилото се през 90-те години с парижката група активисти ACT UP, чиято мисия е да привлече общественото внимание към болните от СПИН.

Във Фестивала на френския филм е предвидено и едно специално събитие, обединяващо кино и концерт. Спектакълът „Лодката на влюбените е създаден през август 2007 г. за фестивала в Аоста „Strade del Cinema”. Комбинацията между ням филм на голям автор в историята на европейското кино – Жан Епщайн, хора „Големите български гласове”, водени от Илия Михайлов, и триото на френския джаз пианист Франсoа Рюлан, впечатлява публиката и е определено като събитие от европейски мащаб.

Черните комедии на Макдона и Клуни провокират XXXI Киномания

„Субурбикон” и „Три билборда извън града” са част от горещите хитове в програмата

Киномания 2017 вече наближава, а само ден след откриването на 16 ноември, зрителите ще видят режисираният от Джордж Клуни филм „Субурбикон” (Suburbicon). Първата прожекция е на 17 ноември в зала 1 на НДК от 19:00 часа и е по оригинален сценарий на братята Коен, към който се присъединяват Джордж Клуни и Грант Хеслов .

Мрачната сатира е с участието на Мат Деймън, Джулиан Мур, Оскар Айзък, Глен Флешлер и Алекс Хасел, като в началото в главната роля е трябвало да бъде самият Джордж Клуни, но впоследствие в образа влиза Деймън.

„Субурбикон” ни превежда през задния вход на предградията от 50-те години, за да покаже какво се случва когато американската мечта се срине. Идиличното съществуване на общността с бели къщички и добре поддържани дворове изведнъж е пропукана, повличайки вълна от шантаж, отмъщение и предателства. Деймън и Мур са идеален тандем, перфектно пресъздаващ специфичния тон на филма, съчетал нарастващ съспенс, много черен хумор и ироничен социален коментар.

Световната премиера на „Субурбикон” беше на кинофестивала във Венеция, където наградата за най-добър сценарий отиде при филма „Три билборда извън града” (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri), който също ще видим на Киномания 2017.

Режисьорът Мартин Макдона („Седемте психопата”, „В Брюж”) създава интелигентна трагикомедия, изпълнена с черен хумор, непредсказуеми обрати и великолепни актьорски изпълнения. Филмът е за страдаща майка, която тормози местната полиция, за да привлече вниманието на съгражданите си върху липсата на напредък в издирването на убиеца на дъщеря ѝ.

Подобно на „Субурбикон”, продукцията блести с внушителен актьорски състав, включващ: Франсиз Макдорман, Уди Харълсън, Сам Рокуел, Питър Динклейдж, Аби Корниш и др. „Три билборда извън града” може да видим в кино „Люмиер Лид” на 25 ноември от 20:45 часа.

Макдона е познат на българската публика и с театралните си пиеси, които са поставяни у нас, като: „Пухеният”, Самотният запад”, „Бившата мис на малкия град” и др.

Цялата програма на КИНОМАНИЯ може да откриете на kinomania.bg
Билети за всички филми от програмата има на касите на НДК и кино „Люмиер Лидл”. Онлайн резервации може да направите ТУК

Киномания е част от Календара на културните събития на Столична община за 2017 г.

10th Nov2017

Киномания 2017: Над 50 филма, фотоизложби, дискусии и специални прожекции

by Черно и Бяло

Фотоизложби, дискусии и специални прожекции за фенове са сред съпътстващие събития на фестивала

Над 50 филма ще видим на тазгодишното издание на Киномания. Сред тях са дългоочаквани премиерни заглавия, филми, селектирани и наградени на едни от най-престижните фестивали по света, както и нови български заглавия от игралното, документалното и детското кино. Това обявиха организаторите на кинофорума, който ще се проведе от 16 до 30 ноември. В специалната пресконференция в „Люмиер Лидл”, посветена на Киномания, взеха участие екипите на българските филми- част от тазгодишната селекция, както и партньорите на фестивала.

Борислав Велков, председател на Съвета на директорите на НДК, благодари от името на организаторите на Киномания на министъра на културата Боил Банов за безрезервната подкрепа, която оказва на всички културни проекти на НДК, на партньорите от Столична община, Френски културен институт, Американско посолство и Аржентинско посолство. „Преди около месец положихме началото на нашата идея в НДК да могат да се купуват билети онлайн. Стартирахме платформата с пускането в продажба на билетите за Киномания. До 10 дни онлайн резервациите на билети през сайта ndk.bg ще се превърнат в директни онлайн продажби на билети. Това е важно за нас, за да подобрим условията за покупката на билети, посещаемостта, привличането на нови аудитории, на повече млади хора. За този един месец имаме около 3000 регистрирани потребители. Искаме да опознаем нашата аудитория, да получаваме активна обратна връзка от нея, да споделяме информация, каза Велков.

Киномания е част от Културната програма на Столична община, която по традиция подкрепя фестивала всяка есен. „Много от нас отраснаха в очакване на този момент- началото на Киномания. Спомням си като дете голямото вълнение да се добереш до билети за качествени филми от цял свят. Идвахме от страната в София, за да гледаме филми, които нямаше да бъдат пуснати в малките градове и населени места. Тази година се навършват десет години, откакто Столична община подкрепя финансово и организационно Киномания. Ще продължим да го правим и за напред”, каза Тодор Чобанов, заместник кмет на София. Той акцентира специално и на откриващия филм на Киномания – „Безкрайната градина” на режиьора Галин Стоев. „Това е забележителен български филм, който за нас е много важен не само, защото е прекрасен , а защото се занимава с душевността на София- една безкрайна тема. Нашият град не е най-големият в Европа, но е един от най-културните, с много тайни кътчета, с много магия в него”, отбеляза още Чобанов.

Акцент от пресконференцията бе и Фстивалът на френското кино, реализиран с подкрепата на Френския културен институт.

„Френското кино се гордее, че участва в Киномания и за нас е чест да представим програмата си”, каза Мария Коакчиева, ПР на Френския културен институт. „Братята Люмиер през 1894 г. за първи път са прожектирали филм и до ден днешен, след 120 години,магията е още по-голяма. В нашата селекция ще видите филми свързани с големи имена като Гоген, Роден и Далида, много важен е също и нашият документален филм за братята Люмиер. Ще бъдете въведени в онова време на големите открития и смятам, че ще ви бъде много интересно”, допълни Конакчиева. „Откриваме на 17 ноември с един филм, който се нарича „Прекратяване на огъня”. Тук ще бъде самият режисьор на филма Еманюел Куркол. Нека бъдем всички заедно, да бъдем в празника на Киномания”, призова Конакчиева.

От своя страна диригентът Илия Михайлов представи едно от специалните събития в рамките на френската програма – кино-концерта „Лодката на влюбените”. „Спектакълът е по филм от 1924 г. на Жан Епщайн – френски класик, който е бил и секретар на Люмиер, а впоследствие става един от най-големите експресионисти на френското кино. Филмът е озвучен на живо от трима световноизвестни музиканти, както и от хора „Големите български гласове”, който е съставен от 15 певици, а саундтракът на филма ще бъде изпълнен на живо. Това е един европейски проект, визията за нова Европа, подкрепена от всички които стоим тук”, каза Михайлов.

Обичаната българска актриса Татяна Лолова и режисьорът Ясен Григоров поканиха публиката на детския игрален филм „Лили Рибката”, в който Татяна Лолова играе ромка-магьосница. „Ние много държим филмът да не се нарича детски, а семеен, за да могат родителите и роднините на децата да посетят прекрасните прожекции, които ги очакват, гледайки този филм, в който аз участвам. Българското кино е в луд възход, на мен ми стана лошо от възторг и ми е мъчно, че майка ми избърза да ме роди толкова отдавна, а не започвам актьорската си кариера сега, за да мога да се влея в тази прекрасна вълна”, обясни голямата актриса.

Още един български игрален филм бе представен от своя подуцент Надежда Косева. Заглавието му е „Кораб в стая” и ще може да се види на 21 ноември в „Люмиер Лидл”. Лентата е част от конкурсната програма на фестивала в Токио, който се провежда в момента. Режисьорът му е Любомир Младенов, а действието се върти около личната история на трима души, които взаимно променят света си.

На 24 ноември пък в кино „Люмиер Лидл” зрителите ще видят „Да живее България” – новият документален филм на Адела Пеева, който ще има своята премиера на Киномания.

Продуцентът Павлина Желева представи, на свой ред, една българска копродукция в програмата на Киномания – „Чудо” (България, Литва и Полша). Нейн оператор е един от най-добрите български кинооператори със собствен почерк – Емил Христов. Зрителите на Киномания ще видят филма на 22 ноември в „Люмиер Лидл”.

Билети на касите на НДК и касата на „Люмиер Лидл”. Може да запазите билети онлайн: ТУК
Цялата програма на киномаратона може да откриете на сайта ни kinomania.bg

Киномания е част от Календара на културните събития на Столична община за 2017г.

10th Nov2017

В Южна Осетия издадоха книга на български език

by Черно и Бяло

За първи път в историята в Южна Осетия излезе книга с български приказки на български и осетински език. Инициатор на издаването на книгата е Дружеството за южноосетинско-българско приятелство „Мурат Санакоев”. Книгата е предназначена за ученици от средните класове, служи за популяризация на българското устно народно творчество сред осетинските деца и има за цел развитието на приятелските отношения между народите на Южна Осетия и България.

Композицията на книгата е оригинална. Тя става за четене и от двете страни – от една страна е книгата с приказки на бъргарски език, а от другата – същите приказки на осетински език. Младите читатели ще могат да направят сравнение – как се четат те или отделните думи на другия език, и ще могат да получат представа за съответните езици. Създаването на книгата е заслуга на известните представители на интелигенцията на двата народа.

Преводът на българските приказки на осетински език е дело на известния осетински поет, писател, преводач, журналист, доктор по философия и доцент от Южноосетинския държавен университет Валерий Гобозов. Редактор на българския текст е известният журналист, автор и водещ на телевизионното предаване „Облаче ле бяло” на ТВ „СКАТ”, а в миналото  директор на Държавна агенция за българите в чужбина – Райна Манджукова. Редактор на осетинския текст е големият осетински писател, преводач, държавен, политически и обществен деец на Южна Осетия, народният поет на Осетия, нееднократен депутат в Парламента на Южна Осетия, доктор по философия, професор – академик Нафи Джусойти. Изборът на приказките е на известният български учен, общественик, доктор на техническите науки професор Михаил Кръстев и неговата съпруга, педагог с висша квалификационна степен Валентина Кръстева. Автор на предговора е кандидатът на историческите науки,  доцент Робърт Гаглоев, директор на Южноосетинския научно-изследователски институт и председател на Дружеството за южоосентинско-българско приятелство „Професор Мурат Санакоев”. Автор на емблемата на корицата – ненавреме починалият млад известен художник Инал Джусоев, илюстратор е младата, но доста известна художничка-оформителка, Мария Кокоева.

Екипът на книгата с пълно основание може да се нарече „съзвездие”. – „Дълбоко съм благодарен и признателен към всички представители на българската интелигенция, подкрепили идеята и внесли своя дял в работата над нея” – заяви пред Агенция „Фокус” създателят на книгата, заместник-председателя на Дружеството Инал Плиев.

Pages:12»